Boeing B-52 ve službách NASA

21.12.2014

Stratofortress znají všichni jako nástroj války, spojený s válečným nasazením v mnoha konfliktech minulého století. Obrovský díl práce ale odvedl i ve službách vědy a výzkumu ve flotile americké NASA.

Nosiče experimentálních a výzkumných letadel a raketoplánů mají v poválečné NASA a její předchůdkyni NACA dlouhou tradici. Prvním slavným nosičem se stal Boeing B-29 Superfortress, který se proslavil především jako nosič prvních experimentálních strojů řady X. Méně známým faktem zůstává, že šlo ve skutečnosti o námořní verzi Superfortressu, označovanou jako P2B-1S. Stroj sériového čísla 84029 byl původně postaven jako B-29A, pak přestavěn na stroj námořní specifikace P2B-1S a posléze upraven do podoby mateřského nosiče pro námořní výzkumný program vysokých rychlostí, který US NAVY provádělo s letouny Douglas D-558 Skyrocket. U NACA používal tento B-29 volací znak „NACA 137“, jeho osádky mu však neřekly jinak než jménem „Fertile Myrtle“. S nástupem proudové techniky však bylo zřejmé, že i NACA bude pro další úkoly potřebovat nosiče dosahující podstatně vyšších výkonů.

BOEING NB-52A

Prvním Stratofortressem, který se dostal ve funkci nosiče do služeb NASA , se stal třetí (a poslední) sériový stroj verze B-52A. Jednalo se o první sériovou podobu Stratofortressu, jehož mělo být podle původní objednávky letectva postaveno třináct kusů. V červnu 1952 však byla objednávka změněna s tím, že verze A budou postaveny pouze tři kusy a zbytek bude dokončen již ve verzi B.

Od obou prototypů se B-52A lišily nejen přepracovaným kokpitem a prodlouženou přední částí trupu, ale především použitými motory Pratt & Whitney J57-P-1W. Přestože se o nich hovořilo oficiálně jako o sériových strojích, žádný z nich nikdy nebyl vybaven výzbrojí ani výstrojí potřebnou pro vojenské operace a všechny posloužily pouze pro výzkumné a vývojové úkoly. Pro potřeby NASA se však takový stroj skvěle hodil, a tak bylo dosaženo dohody, podle které tímto směrem vykročil právě třetí z postavených strojů.

Celý článek vyšel v Flying Revue - Březen – duben

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2012 > Březen – duben 2012 > Boeing B-52 ve službách NASA
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: