Brexit a letecká doprava

15.8.2016

Brexit a letecká doprava

Rozhodnutí Velké Británie opustit EU se samozřejmě projeví také v letecké dopravě. Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA) k tomu připravilo studii, ze které uvádíme některé základní informace.

Je odhadováno, že počet cestujících na britském leteckém trhu poklesne kvůli Brexitu do roku 2020 o 3-5% ve srovnání se situací, která by nastala, pokud by Británie v EU zůstala. Jako hlavní důvody jsou uváděny pokles HDP a pokles kurzu britské libry, který by se mohl ustálit na 10-15% ve srovnání s eurem. Obecně má vývoj HDP vyspělých zemí na poptávku po letecké dopravě silný vliv. Stejně tak vývoj kurzu, který při poklesu národní měny znamená, že cestování do zahraničí se pro britské občany prodraží.

britishairways_21686747366018_web.jpg

Snížení kurzu britské libry však současně zlevní cestování do Velké Británie. Protože však je Velká Británie především exportérem svých cestujících (poměr je asi 2:1), nebude zřejmě úbytek britských turistů plně kompenzován zvýšením cestování směrem do Velké Británie. Celkový dopad brexitu na osobní leteckou dopravu do roku 2020 je tedy odhadován na pokles 3-5% oproti situaci, pokud by Británie v EU setrvala.

Další otázkou bude, jak se vyvine vztah Británie k jednotnému trhu letecké dopravy, který v EU funguje. Trh EU představuje pro britské dopravce přibližně 50% jejich současných výkonů. Současně je britský trh důležitým zdrojem poptávky po službách řady evropských leteckých dopravců.

Jak se tato situace vyvine, bude nyní otázkou vyjednávání, kdy bude nutné najít regulatorní režim odpovídající nové situaci. Obecně se dá říct, že čím bližší se podaří projednat spolupráci Velké Británie s EU, tím blíže bude možné udržet i leteckou dopravu současnému režimu jednotného leteckého trhu, kdy dopravci jednotlivých zemí mají neomezený přístup na národní trhy všech zemí EU.

britishairways_21686747366128_web.jpg

Pokud by se Velká Británie od EU opravdu vzdálila, pak by bylo zřejmě nutné se vrátit k bilaterálním dohodám s jednotlivými státy EU, což by rozhodně byl krok zpět. Takový krok by znamenal komplikaci pro letecké dopravce na obou stranách, protože jejich provoz mezi EU a Velkou Británií by začal opět podléhat kapacitním a dalším omezením. S tím by pak došlo i ke snížení konkurence a tím zhoršení nabídky pro letecké cestující.

Brexit tedy pro leteckou dopravu mezi  EU i Velké Británii i ve vztahu k dalším zemím, znamená rozhodně řadu problémů, jejichž řešení si vyžádá hodně energie. S vysokou mírou pravděpodobnosti lze současně očekávat pokles objemu přepravy. Pro mezinárodní leteckou dopravu tedy brexit rozhodně není dobrou zprávou.

Jiří Pruša

Zdroj: IATA, Foto: British Airways

logo_fr_transp.jpg

 

 

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Brexit a letecká doprava
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »