Bristol 170 Freighter

28.4.2021

Bristol 170 Freighter se stal jedním z prvních dopravních letadel, která vzlétla ve Velké Británii po skončení druhé světové války. Tento „nebeský náklaďák s vraty od stodoly“, jak ho mnozí nazývali, sice neoplýval krásou ani rychlostí, ale piloti si jej oblíbili a svoji práci zvládal znamenitě ať ve službě ve vojenských letectvech nebo u civilních dopravních společností. U nás příliš známý není, pojďme se tedy společně podívat na jeho poutavou historii.

Kamuflovaný Frighter ze stavu RNZAF
Kamuflovaný Frighter ze stavu RNZAF

banner_do_clanku_fr_3_2021.jpg

Freightery končily svůji službu často u menších společností. Zde Freighter patřící novozélandské SAFE Air
Freightery končily svůji službu často u menších společností. Zde Freighter patřící novozélandské SAFE Air

Na počátku vývoje Freighteru stály dobré zkušenosti s využíváním jiného transportního letounu společnosti Bristol Aeroplane Company, a to především během africké druhoválečné kampaně. Byl jím Bristol 130 Bombay. Když přišel v roce 1944 generál Orde Charles Wingate, velitel proslulých barmských Chinditů, speciálních výsadkářských jednotek, s požadavkem na transportní letoun schopný dopravovat vojáky, výzbroj a zásoby na provizorní vzletové a přistávací plochy ležící v džungli, odpověděl na ně konstruktér Bristolu Archibald E. Russell projektem odpovídajícím příslušné armádní specifikaci C9/45, který z Bombaye ideově vycházel. Přinejmenším si zachoval výhodné uspořádání pevného podvozku s širokým rozchodem, ale, co podstatnějšího, zachoval i osvědčený profil křídla. Paralelně s typem odpovídajícím armádní specifikaci vznikal i projekt verze civilní, lišící se v mnoha směrech. Brzy bylo zřejmé, že vojenská verze už do druhé světové války nezasáhne. Mimo jiné i proto, že British Air Ministry požadovalo mnoho změn na projektu. Především měl být schopen přepravovat klasická vojenská vozidla „třítuny“ a řadu jiných specializovaných nákladů. Změny protáhly vývoj a s koncem válečných operací zájem vojáků opadl. Britská vláda nicméně dokázala identifikovat pravděpodobný poválečný zájem o civilní leteckou přepravu vyžadující stroj obdobných parametrů a společnosti Bristol Aeroplane Company poskytla dotaci na dokončení vývoje, přípravu výroby a výrobu prvních dvou prototypů (nákladní a pasažérské verze). V těsně poválečné době, kdy byl trh přesycen válečnými přebytky, to představovalo obrovskou pomoc.

Bristorl Freighter irské Aer Lingus
Bristorl Freighter irské Aer Lingus

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Bristol Freighter RCAF před stojánkou letounů Canadair Sabre
Bristol Freighter RCAF před stojánkou letounů Canadair Sabre

Nový letoun měl být robustní hornoplošník celokovové konstrukce s dvojicí výkonných hvězdicových motorů pocházejících od stejného výrobce. Jak už bylo řečeno, křídlo vycházelo z křídla letounu Bristol 130 Bombay, jeho úpravy mu však dávaly lepší aerodynamické charakteristiky. Trup dostal čtvercový průřez bez klasických vnitřních žeber. V přídi trupu byla instalována velká nákladní vrata, aby bylo možné do něj najíždět i nákladním vozem střední tonáže, jak to původně požadovalo vojenské letectvo. Cílem bylo vytvořit prostorný trup pro maximum nákladu včetně nezbytných prvků pro jeho zajištění proti pohybu za letu.

Nakládání bristolu Freighter společnosti Aer Lingus
Nakládání bristolu Freighter společnosti Aer Lingus

Text: Lubor Obendrauf

Foto: archiv autora, Bristol Owners Heritage Trust, Gary Danvers Collection

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 66-71ve Flying Revue č. 3/2021. Na stáncích bude časopis ke koupi od 29. dubna 2021. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

 banner_vfr_komunikace_a_sld_ii_02032021.jpg

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 20.04.1932 se stalo...
20.04.1932
Letoun Handley Page H. P.42 'Helena' patřící společnosti Imperial Airways odletěl z letiště Croydon do Paříže, na první etapu nově otevřené linky do Kapského města.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »