Čech ve službách CFRNA/CIDNA: Jan Sládek (1897-1981

8.10.2019

Muži, kteří (s)tvořili CFRNA/CIDNA     Není mnoho českých pilotů, kteří sloužili v zahraniční letecké společnosti a byli nositeli Řádu čestné legie. Jan Sládek takovým mužem byl.  

Le Petit Parisien 26.7. 1934: Kilometroví milionáři Air France - zleva doprava: Piloti Jean Laulhé, Pierre Burello, Charles Corsin, Jan Sládek a radio-mechanik Louis Agnus. Laulhé, Burello a Sládek jsou bývalými piloty CFRNA/CIDNA. Zoom gallery
Le Petit Parisien 26.7. 1934: Kilometroví milionáři Air France - zleva doprava: Piloti Jean Laulhé, Pierre Burello, Charles Corsin, Jan Sládek a radio-mechanik Louis Agnus. Laulhé, Burello a Sládek jsou bývalými piloty CFRNA/CIDNA.

Letec Jan Sládek byl stejně jako mnoho jeho kolegů u CFRNA/CIDNA původně vojenským pilotem. Zde však jakékoliv přirovnání k prvním pilotům společnosti končí. Tito hrdinové první světové války patřili ve své většině k zámožné vrstvě francouzské společnosti. Často bojovali nejprve v kavalérii a teprve později prošli leteckým výcvikem a změnili zbraň. To byl případ Pierra de Fleurieu, zakladatele společnosti, i mnoha jeho spolubojovníků, které angažoval.

CIDNA 2019
”fr_int”

O společnosti CFRNA/CIDNA


» Více o této průkopnici letecké dopravy se dozvíte v článcích v sekci CIDNA 2019 na webu FR.

Flying Revue pořádala v září 2019 vzpomínkový let ve stopách letecké společnosti CFRNA/CIDNA, která stála u zrodu komerční letecké dopravy v Evropě, Praha byla její významnou destinací a Československo jejím akcionářem.

Více o vzpomínkovém letu zde.

Partnery projektu jsou Air France, Musée Air France Paris, Latecoére, Letiště Letňany, Český svaz letectví. Mediálním partnerem je Aktuálně.cz.

» Sledujte speciál CIDNA 2019.

Vzpomínkový let
Historie
Česká stopa

Dráha Jana Sládka je zcela odlišná. Na svět přichází na Moravě, která je součástí Rakouska-Uherska a světlo světa poprvé spatří coby rakousko-uherský občan. Jeho rodina pochází z Kroměříže a je bohatá pouze dětmi - Jan má deset bratrů a sester. Musí se tak o sebe postarat sám, jakmile to je možné.

Vstupuje do učení a stává se elektrikářem. Dlouho však v oboru nevydrží, do života mu stejně jako miliónům ostatních Evropanů vstupuje válka. Když v roce 1915 narukuje, bojuje v rakousko-uherské armádě po boku Němců proti Francouzům a jejich spojencům. Octne se na bojištích Rumunska, Itálie a Ruska. To ještě netuší, že jen o čtvrt století později bude naopak bojovat po boku Francouzů a stane se následně jedním z nich. 

Ke konci první světové války prochází leteckým výcvikem a v roce 1918 získává pilotní průkaz, s nímž vletí již do mírových časů. Jeho vzdušným domovem se stávají letouny Breguet 14 a SPAD. Kromě pilotního disponuje i soutěžním duchem a v roce 1924 se umisťuje na druhém místě v rychlostních leteckých závodech, když zdolá 200 kilometrovou trať průměrnou rychlostí 154,60 km/h. Jeho schopnosti ho posléze dovedou až do role leteckého instruktora a v roce 1925 je přijat do řad pilotů společnosti CFRNA/CIDNA. Není sám, spolu s ním do služby u tohoto dopravce nastupují i další čeští pilot: František Čermák, František Lehký, Antonín Knapp a V. Kolomazník.

V roce 1933, když se CIDNA spolu s dalšími čtyřmi leteckými společnostmi rozplyne v nově vzniknuvší Air France, Jan Sládek pokračuje v práci pilota i pro ni a létá na jejích evropských linkách až do roku 1940, kdy je propuštěn "kvůli válečným událostem". Ve službách Air France se spolu s dalšími čtyřmi letci stává držitelem odznaku za milión uletěných kilometrů.

V novinovém výstřižku z roku 1981, jenž je uložen v archivu rodiny Sládkových v Paříži, je o aktivitách Jana Sládka během druhé světové války však uvedeno: "Během války pracoval coby spojka v Marseille, později v Londýně, kam se dostal přes Španělsko a Portugalsko. Později se objevil v Bejrútu, kde nabídl svoji dlouholetou zkušenost "Leteckým vojenským linkám" (L.A.M. - Lignes aériennes militaires), které vznikly z iniciativy Generála de Gaulla.

Jan Sládek pro L.A.M. založil mnoho linek, které spojily strategicky důležitá místa. Po válce, v roce 1946, získal jako Jean-Marie Sladek francouzské občanství a byl vyznamenán řádem Čestné legie. I poté pokračoval ve svém povolání pilota společnosti Air France, především na linkách Dálného Východu. Je pohřben v obci Eze, ve Francii.

My na něj vzpomínáme právě proto, že byl jedním z českých pilotů průkopnické letecké společnosti CFNRA/CIDNA, v jejíchž stopách jsme letos v září letěli se skupinou dalších českých letců. 

Maryla Boutienau 

logo_fr_transp.jpg 

Flying Revue > Zprávy > CIDNA 2019 > Čech ve službách CFRNA/CIDNA: Jan Sládek (1897-1981
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 >
 
 
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345