Čeští piloti Smrčka s Vašíčkem letěli na Gordon Bennett Cupu skvěle. Uletěli 1077 km

10.9.2017

Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem po přistání. Foto: @DvaFousaci  Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem po přistání. Foto: @DvaFousaci
Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem po přistání. Foto: @DvaFousaci
Balón české posádky bezpečně přistál poblíž města Wloclawek. Foto: @DvaFousaci  Balón české posádky bezpečně přistál poblíž města Wloclawek. Foto: @DvaFousaci
Balón české posádky bezpečně přistál poblíž města Wloclawek. Foto: @DvaFousaci
Nedělní ráno na letišti Kruszcyn před odjezdem domů. Foto: @DvaFousaci  Nedělní ráno na letišti Kruszcyn před odjezdem domů. Foto: @DvaFousaci
Nedělní ráno na letišti Kruszcyn před odjezdem domů. Foto: @DvaFousaci
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka zdraví čtenáře Flying Revue pět minut před startem. Foto: Tomáš SittaAleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka zdraví čtenáře Flying Revue pět minut před startem. Foto: Tomáš Sitta
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka zdraví čtenáře Flying Revue pět minut před startem. Foto: Tomáš Sitta
Balóny před Château de Gruyères jsou připraveny ke startu. Foto: Tomáš SittaBalóny před Château de Gruyères jsou připraveny ke startu. Foto: Tomáš Sitta
Balóny před Château de Gruyères jsou připraveny ke startu. Foto: Tomáš Sitta
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka pět minut před startem. Foto: Tomáš Sitta
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka pět minut před startem. Foto: Tomáš Sitta
Balón české posádky před startem. Foto: Tomáš Sitta
Balón české posádky před startem. Foto: Tomáš Sitta
Rubikon překročen, Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem se vydali jako historicky první Češi na trať nejslavnějšího závodu plynových balónů na světě. Foto: Tomáš Sitta
Rubikon překročen, Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem se vydali jako historicky první Češi na trať nejslavnějšího závodu plynových balónů na světě. Foto: Tomáš Sitta
Prostranství před Château de Gruyères poblíž švýcarského města Fribourg. Odsud se startovalo. Zdroj: Gordonbennet.aero
Prostranství před Château de Gruyères poblíž švýcarského města Fribourg. Odsud se startovalo. Zdroj: Gordonbennet.aero
Renata Labancová, která má na starosti catering a úpravy balónu, při pytlování písku. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Renata Labancová, která má na starosti catering a úpravy balónu, při pytlování písku. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Za technickou stránku výpravy odpovídající Tomáš Sitta zkoumá po nasáčkování písku počasí. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Za technickou stránku výpravy odpovídající Tomáš Sitta zkoumá po nasáčkování písku počasí. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka při úvodním briefingu. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka při úvodním briefingu. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka při slavnostním zahájení Poháru Gordon Bennetta 2017. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka při slavnostním zahájení Poháru Gordon Bennetta 2017. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Slavnostní zahájení G-B-C 2017. Pořadatelé právě představují českou posádku. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Slavnostní zahájení G-B-C 2017. Pořadatelé právě představují českou posádku. Zdroj: Český tým G-B-C 2017

Gordon Bennett Cup 2017: Skvěle zaletěli v nejprestižnějším závodě balónů na světě, Gordon Bennett Cupu 2017, čeští piloti Jan Smrčka a Aleš Vašíček. Dlouho dobu se drželi na čele závodu, nakonec ve vzduchu strávili 23 hodin a uletěli 1077 km, což je třináctá nejdelší vzdálenost mezi 21 startujícími posádkami. Vítězství berou Francouzi Leys s Houverem.    

Dlouhou dobu Češi letěli v první trojici, několikrát dokonce na stránce Live trackingu u jejich balónu svítila korunka vedoucí posádky. Nad Polskem však museli několikrát regulovat směr letu, jelikož museli směřovat do úzkého koridoru mezi Kaliningradskou oblastí a Běloruskem. Jak Kaliningrad, tak Bělorusko patřily mezi no-go zóny, do nich balóny nesměly vletět. "Museli jsme kvůli tomu několikrát stoupat a klesat, což nás stálo hodně zátěže a plynu," řekl po přistání u města Włocław hlavní pilot Jan Smrčka. Nedostatek obého je pak přiměl k přistání zhruba 140 km severozápadně od Varšavy. 

logo_kul.png

Flying Revue je mediálním partnerem českého týmu. Let Jana Smrčky a Aleše Vašíčka jsme sledovali v on-line speciálu. 

Přesto si vedli výborně a byť po probdělé noci ve výšce dva až tři tisíce metrů byli velmi vyčerpaní, mohli být jako historicky první český tým, který se nejproslulejšího závodu plynových balónů na světě zúčastnil, s výsledkem spokojeni. "Třinácté místo při první soutěžní účasti v tomhle super závodě, to je skvělé," napsal do redakce člen pozměního týmu Tomáš Sitta. 


Na místě přistání natáčela Wloclawska internetova televize q4.pl. Zdroj: Q4x4, YouTube

Logo české posádky. Zdroj: DvouFousáči.comZoom gallery
Logo české posádky. Zdroj: DvouFousáči.com

Na místě přistání už je čekali členové místního aeroklubu, kteří našim pilotům zajistili uskladnění balónu na letišti. "Kluci z letiště Kruszcyn, Aeroklub Włocławski, nás viděli přistávat a sjeli se na pomoc. Lítají i s balónama, tak vědí, že s přistáním začíná šichta. Počkali do tmy, než jsme v hejnech komárů v poli jakéhosi kopru sbalili balón. Přívěs s balónem jsme pak nechali na jejich letišti a ještě nám našli hotel. Ráno jsme na letišti posnídali a dostali od nich trička a pozvání na balónové závody. Od Poláků bychom se měli učit pohostinnosti," svěřil se Aleš Vašíček. 

Příští rok bude nejprestižnější světový závod plynových balónů Gordon Bennett Cup startovat z Francie. Pohár totiž letos za nejdelší let získala francouzská posádka Vincent Leys a Christophe Houver, piloti balónu FRA-1. Leys s Houverem jako jediní ze všech jedenadvaceti v pátek odstartovavších posádek provedli na cestě z Polska směrem k pobaltským republikám Lotyšsku, Litvě a Estonsku svůj balón úzkým koridorem mezi dvěma jen třicet kilometrů vzdálenými no-go zónami - Kaliningradskou oblastí a Běloruskem.

Francouzi uletěli 1 834,72 km, o 31 km více, než loňští vítězové, Švýcaři Kurt Frieden a Pascal Witprächtiger. Ti zvítězili dvakrát po sobě - v roce 2015 uletěli 2080,8 km, loni pak 1803,4 km. Letos skončili v balónu SUI-1 druzí, když uletěli 1366,8 km a přistáli nedaleko před polsko-litevskou hranicí. Třetí pořadí berou Španělé Anulfo Gonzales Redondo a Angel Aguirre Rial (ESP-1), kteří od Lodže směrem k Litvě trasu Švýcarů vícěméně kopírovali a uletěli celkem 1334,2 km.  

Trasa závodu díky meteorologické situaci zavedla posádky balónů i nad Česko, takže v sobotu dopoledne mohli čeští fanoušci některé z balónů zachytit. Ze švýcarského Gruyères totiž závodníci zamířili přes Bavorsko na Šumavu, nad Českem pak letěli kolem Prahy. Následně se trasy jednotlivých balónů více rozevřely. Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem minuli z jihovýchodu Prahu, namířili k Pardubicím a u Nového Města nad Metují přeletěli do Polska, kde v sobotu vpodvečer přistáli. Trasu přes Česko určil pořadatel závodu v závislosti na pohybu vzdušné masy od jihozápadu na severovýchod.  

Konečné pořadí Gordon Bennett Cup 2017

  1. FRA-1 Vincent Leys / Christophe Houver
  2. SUI-1 Kurt Frieden / Pascal Witprächtiger
  3. ESP-1 Anulfo Gonzales Redondo / Angel Aguirre Rial
  4. SUI-2 Laurent Sciboz / Nicolas Tičche
  5. GER-2 Dr. Heinz-Otto Lausch / Tobias Lausch
  6. GER-1 Himke Hilbert / Dominik Haggeney
  7. AUT-2 Thomas Lewetz / Christian Wagner
  8. POL-2 Krysztof Zapart / Bazyli Dawidziuk
  9. GBR-1 John Rose / Colin Butter
  10. USA-1 Peter Cuneo / Barbara Fricke
  11. FRA-3 Benoît Peterlé / Benoît Pelard
  12. POL-1 Mateusz Rekas / Jacek Bogdanski
  13. CZE-1 Jan Smrčka / Aleš Vašíček
  14. FRA-2 Pascal Joubert / Hervé Moine
  15. BEL-1 Philippe de Cock / Geert Peirsmann
  16. AUS-1 Dariusz Brozozowski / Steve Griffin
  17. SUI-3 Walter Gschwendtner / Max Krebs
  18. GER-3 Matthias Zenge / Benjamin Eimers
  19. JPN-1 Sabu Ichiyoshi / Komei Hashimoto
  20. USA-2 Cheri White / Mark Sullivan
  21. LTU-1 Robertas Komza / Danielius Komza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg


Flying Revue > Články > Balónové létání > Čeští piloti Smrčka s Vašíčkem letěli na Gordon Bennett Cupu skvěle. Uletěli 1077 km
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: