Co je Trexee (NUTS), co všechno nabízí a jak funguje

24.4.2019

Letecký tracker Trexee (nově NUTS)       Další skvělý on-line nástroj nabízí pilotům sportovních letadel začátek letecké sezóny - tracker Trexee (NUTS). Není to ale jen obyčejný záznamník trasy vašeho letu. Dovede toho mnohem víc, například ohlídat vaše letadlo na letišti či v hangáru, a především zavolat pomoc v případě krizové situace. Dnes o jeho funkcionalitách podrobně. 

vbnomp.jpg

Malá černá krabička, již může pilot nastálo umístit do kabiny svého letadla, kde nezabere takřka žádné místo, toho docela hodně umí. Jejím prvořadým úkolem je zajistit pilotovi i jeho blízkým pocit bezpečí, že v případě krizové situace se mu díky průběžné lokalizaci dostane včasné pomoci, to však zdaleka není její jediná funkcionalita. 

Aplikace NUTS


NUTS:

» sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci NUTS zde.

Aplikaci NUTS
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

Mnohem častěji budete tracker pro letectví, na jehož vývoji se Flying Revue podílela, používat pro potěšení svých blízkých, kteří mohou váš let sledovat online přímo na mapě, pro vyhodnocování letu či celé expedice nebo pro sledování letadla, když u něj zrovna fyzicky nejste. A také pro ohlídání vašeho letadla, pokud u něj zrovna nejste. 

Co všechno aplikace Trexee (NUTS) umí

Umí toho docela dost a pracuje v podstatě sama. Jediné, co má pilot na starost, je umístění jednotky v podobě malé černé krabičky do letadla. Jednotka je energeticky plně soběstačná, nemusí se tedy připojovat do elektroinstalace letounu. Baterie vydrží minimálně 20 tisíc kilometrů (vyzkoušeno na palubě OK-LEX) a snese 1000 nabíjecích cyklů. Nehrozí tedy, že by zařízení vypovědělo službu během letu, navíc ho lze dobíjet USB kabelem kdekoli na trase. Uživatel si také může nastavit notifikaci - systém ho upozorní, když se stav baterie dostane k hranici 15 %.

» Koupit aplikaci Trexee můžete zde

Jakmile jednotku do letadla majitel umístí, může ji tam vyjma nabíjení nechat v podstatě nastálo. Veškerou další obsluhu totiž provádí odkudkoli, kde je k dispozici internetové připojení, protože veškeré nastavení a obsluha se provádí přímo v on-line aplikaci. Nemusíte tedy nic stahovat, přenášet na flash disku ap. Veškerá data jsou vám neustále přístupná, ať jste kdekoli - tedy z domova, z letiště, ale třeba i z restaurace, kam jste si právě vyrazili strávit příjemný večer s manželkou nebo přáteli. 

» Kupujete si jednotku Trexee pro umístění do letadla, příslušenství + přístup do on-line aplikace Trexee (NUTS). 

NUTS umí zobrazit váš let ve 3D grafice.Zoom gallery
NUTS umí zobrazit váš let ve 3D grafice.

Zařízení totiž majitele informuje například o tom, že letadlo bylo uvedeno do pohybu - například při přemisťování letadla pozemní obsluhou v hangáru. To mu umožňuje mít letadlo pod kontrolou, i když u něj právě fyzicky není přítomen. Od věci není ani to, že se chce s přáteli podělit o zobrazení některého ze svých letů, což aplikace zvládá ve 3D variantě. 

Sledování trasy letu

Oproti jiným trackerům Trexee zaznamenává body, jimiž letadlo proletělo, každých 10 sekund, což při rychlosti kolem 200 km/h znamená, že pro případ krizové situace se významně zmenšuje prostor, na němž se letoun může nacházet (za 10 s uletíte uvedenou rychlostí zhruba 0,5 km). NUTS vysílá signály po celou dobu, kdy se letadlo pohybuje, tedy například v případě poruchy motoru monitoruje let až do zastavení stroje po nouzovém přistání a vyšle SOS signál předem určeným subjektům. 

» Může se hodit: Pro lety do zahraničí doporučujeme aplikaci VFR Communication pro interaktivní on-line samostudium letecké angličtiny. 

Krizovou situaci si ale nikdo nepřeje, mnohem raději budete záznam letu jistě využívat k jeho vyhodnocení. Aplikace vám zobrazí směr a trasu letu na mapě, vyhodnotí rychlost, jakou jste se na trase pohybovali, místa, nad nimiž jste letěli, i v jaké nadmořské výšce to bylo. Sleduje atmosférický tlak v dané oblasti, dokonce i teplotu v kabině. Vše pak ukládá na serveru jako kompletní historii letu s tím, že co všechno chce uživatel sledovat, si vybere sám. Soubor pak můžete exportovat do PDF, Excelu či do Google Earth a zobrazit si tak let ve 3D podobě srozumitelné i laickému publiku. 

Záznam letu při fotografování v okolí D1 za Prahou. Zoom gallery
Záznam letu při fotografování v okolí D1 za Prahou.
  Záznam trasy letu. Zde při testování v Tunisu. Zoom gallery
Záznam trasy letu. Zde při testování v Tunisu.

Pokud se s kýmkoli chcete podělit o radost ze zdolávané trasy již během letu, je to snadné - každý, komu dáte do svého účtu v aplikaci přístup pro sledování, může trasu vašeho letu sledovat. Pochopitelně, vše jen se souhlasem pilota - majitele aplikace. Při delších letech nebo při letech v méně známých oblastech například rodina jistě uvítá, když bude moci let sledovat a vidět, zda se letadlo ještě pohybuje a kde, nebo jestli již přistálo a zaparkovalo a stojánce. 

Hlídání zaparkovaného letadla

Pokud jednotku NUTS necháte trvale v letadle, pak vám pomůže vaše letadlo střežit i v době, kdy u něj nejste. Zaznamená každý pohyb a upozorní vás na něj formou push notifikace na zvolený telefon. Můžete tak snadno zjistit, co se s vaším letadlem právě děje, ať už v hangáru nebo na stojánce na letišti, na němž jste přistáli a letadlo zaparkovali během vaší cesty. Záznam může posloužit i pro jednání s letištěm, případně pojišťovnou, pokud dojde k poškození letadla způsobeném nikoli z vaší viny.

Grafika zobrazuje, co vše aplikace NUTS nabízí.Zoom gallery
Grafika zobrazuje, co vše aplikace NUTS nabízí.

Pokud si budete chtít tracker z jakéhokoli důvodu vzít z letadla s sebou, pak ho snadno nastavíte na režimi pozemního provozu, aby se vám nemísila data z letu a z pohybu po zemi. Vypnout jednotku totiž nelze - hrozilo by, že ji zapomenete před letem zapnout. Samotný monitoring dat se uvádí do chodu pohybem jednotky - ať už ji máte na palubě letadla, nebo v aktovce při pěším přesunu do práce. 

Pro letecké školy a půjčovny letadel

Aplikaci ocení i letecké školy, které mohou s žáky zpětně vyhodnocovat průběh letu, zachování správných postupů, respektování omezených prostor a podobně. Půjčovny letadel pak budou mít on-line přehled o tom, kde se jejich klient s letounem pohybuje, zda dodržuje dohodnutou trasu, zpětně je možno zkontrolovat, zda klient neporušil technické normy či jiná pravidla, což může hrát významnou roli například při řešení pojistných událostí.  

Graf záznamu letu. Zoom gallery
Graf záznamu letu.

Mapové podklady

V aplikaci jsou nahrané mapové podklady celého světa včetně letišť, na nichž přistávají sportovní letadla. Na mapách letišť zůstane zaznamenáno, kdy uživatel na letiště přiletěl i kdy odletěl. Zpočátku budou k dispozici mapové podklady pro Evropu, postupně budou přibývat další. 

Zákaznická podpora

Trexee je globální aplikací. Uživatel aplikace Trexee může počítat se zákaznickou podporou kdykoli a ať se nachází kdekoli. "Jsme klientům k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce," říká autor aplikace Michal Hekrle ze společnosti Neeco. 

Zařízení funguje na principu GSM a samo se přelaďuje na síť nejlépe dostupného operátora v dané oblasti. Tam, kde není GSM signál, systém data uchovává a na server odesílá, jakmile se dostane opět do pokryté oblasti. Jednotka pracuje se speciální kartou, která je trvale v režimu roamingu a funguje v 520 sítích, takže má v podstatě místně neomezenou působnost. 

Uživatel není žádným způsobem omezen objemem přenášených dat. Má přístup ke všem funkcionalitám bez ohledu na to, jak často létá i jak podrobná data si pro činnost zařízení nastavil. Součástí jednotky Trexee je samozřejmě i kompletní portál, kde si uživatel vše nastaví podle svých potřeb a představ a svůj účet tu spravuje. Přístup do aplikace má i přes smartphone a tablet, kde může aplikaci během cesty obsluhovat. 

Kdo všechno má přístup k datům

To je důležitá otázka - jednoduše řečeno, k záznamu má přístup jen administrátor daného účtu, tedy majitel/kupující. Ten rozhodne o tom, zda data poskytne někomu jinému a v jakém rozsahu. Možné je samozřejmě bez udání důvodu kompletně veškerá data ze serveru smazat.  

Redakční OK-LEX Dynamic WT-9 je trackerem NUTS již vybaven.Zoom gallery
Redakční OK-LEX Dynamic WT-9 je trackerem NUTS již vybaven.

NUTS umí česky a anglicky - zatím

Co se týče jazykových mutací, v letecké verzi je zatím k dispozici čeština a angličtina, pokud bude poptávka po jiných jazycích, výrobce je schopen poměrně rychle přidat další jazyky. Leteckou verzi vyvinulo Neeco ve spolupráci z Flying Revue z globální verze určené pro sledování pohybu pozemního provozu - automobilů, kamionů, vlaků či lodí, kde je k dispozici velký počet jazykových mutací.

"Ostatně, očekáváme od uživatelů podněty k další sofistikaci aplikace, protože praxe určitě přinese další požadavky. My je pak rádi do aplikace zapracujeme," dodává Michale Hekrle. 

Zařízení obsahuje i servisní modul, v němž lze nastavit periodicitu údržby letadla a systém ji sám hlídá. 

Konkurenční aplikace

"Popravdě, nevíme v této cenové hladině o žádném konkurenčním produktu," říká Michal Hekrle. Vývojáři Neeco objevili podobné zařízení a aplikaci jen na Novém Zélandě, avšak cenová relace 2000 dolarů je mnohem vyšší, než za jakou aplikaci nabízí Neeco. 

-fr-

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Naše produkty > NUTS tracker > Co je Trexee (NUTS), co všechno nabízí a jak funguje
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »