concorde x

23.11.2017

Lubor Obendrauf je dnes už bývalý dopravní pilot, v mládí se mu však podařil husarský kousek - jako jediný český pilot několikrát pilotoval legendu mezi dopravními letadly, nadzvukový Concorde. 

Jaké to je, být jediným Čechem, který kdy za letu seděl za berany Concordu?

Rozhodně velký zážitek, ale neprožíval jsem jej z pohledu jediného Čecha, ale z pohledu mladého adepta pilotní školy. Studoval jsem ve Francii a právě tam se mi příležitost pilotovat Concorde naskytla. Bylo to v první polovině 90. let, jednou v Toulouse a dvakrát v Paříži.

Kolik a v jaké pozici jste v tomhle letadle odlétal?

Celkem jsem na palubě Concordu Air France za letu strávil 17 hodin. Přitom jsem pod vedením kapitána-instruktora s letounem 3x odstartoval a 3x přistál. Šlo o výcvik posádek a nebo o technické lety např. po výměně avioniky, nešlo o lety s cestujícími.

Ing. Lubor Obendrauf je vypravěčská studnice. Přesvědčí vás o tom, když si přijdete poslechnout jeho povídání o zkušenostech z létání s Concordem na výstavě Báječný svět létání v pražském Karolinu. Beseda se koná ve čtvrtek 7. prosince 2017 v 15 hodin.

Jaký nejsilnější zážitek jste si z Concordu odnesl?

Let při rychlosti Mach 2,1 ve výšce 59 000 stop, tedy cca 19,7km.

Jak byste srovnal pilotáž Concordu s pilotáží Airbusů?

Zcela nesrovnatelné, jde o zásadně jiné letouny. Jako dopravní pilot jsem létal napřed Airbus A300B4-200 u Air Inter, pak krátce obchodní Falcon 50 u jedné menší soukromé společnosti. Concorde dosedá na vyšší rychlosti a díky tomu je náraz na podvozek větší, než u jiných typů letadel.

Concorde má velmi citlivé řízení, ale jde si na to zvyknout, pomohou hodiny na pohyblivém simulátoru.

Co musel umět pilot Concordu navíc oproti pilotovi běžného podzvukového dopravního letadla

Musel se toho naučit daleko více – od teorie nadzvukového letu po zvládání různých havarijních situací ve velkých výškách a rychlostech. Dále musíte být schopni nahradit za letu palubního technika (systém přečerpávání paliva a řada jiných). Jinak jak říkal první pilot Concorde (a můj profesor) André Turcat: Concorde je náročný intelektuálně.

Co vám zkušenost s Concordem dala do další pilotní kariéry?

To, co nás učili instruktoři: myslet cca 150 metrů před letadlem, t.j. uvažovat v předstihu, co vše se může stát a být připraven klidně situace řešit.

Ovlivnilo vás to i lidsky?

Snad mi to přineslo více rozvahy a hledání alternativních řešení než jen jedno rychlé a pohodlné.

Máte ke Concordu emocionální vztah?

Ano, mám, Concorde je stále létající sen...

Ocitl jste se někdy „tváří v tvář“ i ruskému Tu-144?

Ocitl – v muzeích v Moninu u Moskvy a v německém Sinsheimu, kde jsme v kabině i natáčeli dokument, který v premiéře promítneme na výstavě Báječný svět létání. 

Jinak v pilotní kabině Tu-144 je více místa a to platí i o kabině cestujících.

Na co se mohou těšit posluchači vaší přednášky na výstavě Báječný svět létání?

Hlavně na to, že jim bude poprvé představena pilotní kabina, přístroje, i postupy za letu v češtině, to ještě nikdo předtím neudělal, alespoň ne takto v detailech. Už se těším na všechny posluchače!

Jan Dvořák 

 

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.04.2005 se stalo...
27.04.2005
Šéfpilot společnosti Airbus, Jacques Rosay, provedl z Toulouse první let prototypu velkokapacitního Airbusu A380 (F-WWOW).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »