Přistání na alpském horském letišti Courchevel je splněný sen. Musíte mít speciální licenci

25.10.2016

Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří PrušaAltiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří PrušaAltiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří PrušaAltiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří PrušaAltiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří PrušaAltiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel, Francie. Foto: Jiří Pruša

Přání přistát na horském letišti Courchevel ve Francii jsem měl od chvíle, kdy jsem se o existenci tohoto letiště před pár lety dověděl. Pak jsem zjistil, co většina čtenářů jistě ví už dávno – pro přistání na Courchevel je potřeba speciální licence, kterou můžete získat jen tam.

Hledání informací na internetu mi ukázalo dosud pro mne neznámý svět altiportů a horského létání vůbec. Svět, který vás, doufám, zaujme také. Altiport je definován jako letiště pro malá letadla a helikoptéry situované v horském terénu. Za altiporty jsou považována taková letiště, jež mají dráhu stoupající strmě vzhůru po horském úbočí. Sklon dráhy se využívá k rychlejšímu brzdění na přistání a akceleraci při vzletu. Z popisu tedy logicky vyplývá, že dráha na altiportu se používá v jednom směru pouze pro přistání a ve druhém směru pouze pro vzlety.

Altiport Courchevel (LFLJ)
”x”

Letiště Courchevel je veřejné letiště se službou AFIS ve francouzštině a angličtině.

- Dráha: délka 537 metrů
- Orientace: 04/22 – 04 pro vzlet, 22 pro přistání
- Nadmořská výška letiště: 2008 metrů
- Poplatky: Kromě několika zimních měsíců se v Courchevelu neplatí přistávací poplatky.

Hlavní a prakticky jedinou zemí, kde se s altiporty setkáme, je Francie. Nachází se jich tu podle dostupných informací celkem devět. Další jediné letiště označované za altiport se nachází v Nepálu. Courchevel (a zřejmě ani některé další altiporty) nemá postupy pro opakování přistání (go-around), a proto je potřeba přistát vždy napoprvé. I to je jistě důvod pro to, zde nesmíte přistát bez speciálního kurzu.

Při zjišťování, jak licenci pro přistání v Courchevelu získat, jsem objevil dvě základní možnosti výcviku. Jednu představuje tzv. „mountain rating“, které lze získat ve Francii po absolvování kurzu v trvání zhruba tří týdnů s přibližně 30 letovými hodinami výcviku a složení následných zkoušek. Tato licence vás pak opravňuje k létání na kterýkoliv z altiportů a není časově omezená.

Flying Revue do schránky? Klikněte!

Druhá možnost je získání specifické licence pro dané letiště, které vás zajímá – v mém případě Courchevel. Tuto licenci lze získat po absolvování asi 3–4 letových hodin strávených na okruhu. Získat tuto licenci je evidentně snadnější, avšak její problém tkví v tom, že ji lze použít jen pro dané letiště a jen po dobu šesti měsíců. Po uplynutí této doby musí její držitel absolvovat opět let s instruktorem.

Text a foto: Jiří Pruša


”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 18 až 22 ve Flying Revue č. 6/2016. Na stáncích bude časopis ke koupi od 27. října 2016. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

gopr0373.mp4_snapshot_09.41_2016.09.25_09.29.22_800x450_-_kopie.jpglogo_fr_transp.jpg

zahlavi_fcb_fr_6_2016_fin_pripravujeme_800x304.jpg

 

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2016 > Flying Revue 6/2016 > Přistání na alpském horském letišti Courchevel je splněný sen. Musíte mít speciální licenci
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345