Dvě Američanky právě letí v jednomotorovém letadle přes Atlantik

17.9.2019

Katie Pribylová a Amanda Farnsworthová u svého Cirrusu. Foto: Chris Rose, AOPAKatie Pribylová a Amanda Farnsworthová u svého Cirrusu. Foto: Chris Rose, AOPA
Katie Pribylová a Amanda Farnsworthová u svého Cirrusu. Foto: Chris Rose, AOPA

Dívky letí přes Atlantic    Jmenují se Amanda Farnsworthová a Katie Pribylová a rozhodly se, že na počest žen-pilotek, které létaly ve druhé světové válce, přeletí jednomotorovým Cirrusem Vision SF50 Atlantik ve směru Amerika - Evropa. Jejich mise s názvem Dívky letí přes Atlantik je právě za polovinou.

Farnsworthová s Pribylovou nedělají marné sliby – dnes jsou už šestým dnem na trase. Jednomotorovým proudovým letounem Cirrus Vision SF50 letí přes Atlantik severní trasou do Evropy. Trasa jejich letu vede z Municipal Airport (FDK) ve městě Frederick v Marylandu přes Grónsko a Island do Velké Británie a Francie a zpět. 

Cirrus Vision SF50
Cirrus Vision SF50 je až sedmimístný jednomotorový proudový letoun o délce 9,42 m, výšce 3,32 m a rozpětí 11,79 m vybavený Garminem G3000.

Poháněn je motorem Williams International FJ33, který mu uděluje cestovní rychlost 556 km/h.

Maximální dolet je 1111 km, dostup 8 500 m. MTOW je 2727 kg. Letoun disponuje záchranným padákovým systémem.

Z FDK odletěly obě ženy na palubě Cirrusu ve středu 11. září 2019. Odtud zamířily na mezinárodní letiště v Bangoru (BGR) ve státě Main, následovalo letiště Goose Bay (CYYR) v kanadské provincii Nový Foundland a Labrador, kde přistály o den později.

Ještě týž den následoval první, pětisetkilometrový úsek letu nad otevřeným mořem při přeletu z CYYR do grónského Narsarsaqu (BGBW) a další let nad otevřeným mořem, až na Reykjavik Airport (BIRK) na Islandu. Úsek nad oceánem mezi Grónskem a Islandem měřil dvojnásobek toho prvního mezi Kanadou a Grónskem – cca 1000 km, přičemž udávaný dolet Cirrusu Vision FS50 je mezi 1100 a 1400 km. Letoun je pro případ nouzové situace vybaven záchranným padákovým systémem, k němuž musely letkyně pro let nad mořem povinně přibrat do výbavy neoprenové obleky a záchranný člun. 

» Cirrus Amandy Farnsworthová a Katie Pribylové můžete sledovat na této mapě Garmin. 

Trasa uletěná k 17. 9. 2019
Trasa uletěná k 17. 9. 2019

Ostatně, na stejném letišti se obě ženy i jejich Cirrus Vision SF50 nacházejí i dnes, 17. září 2019, jelikož zde nocovaly po včerejším příletu cestou zpět do USA. Za sebou tedy mají přílet do Velké Británie, kde před třemi dny přistály na skotském letišti Prestwick (EGPK) a hned pokračovaly přeletem Anglie (bez mezipřistání) a poté přes kanál La Manche doletěly do Caen, kde týž den, tedy 14. září, přistály na Caen Carpiquet Airport (LFRK) v Normandii - nedaleko pláže Sword, na níž se jako na jednom ze čtyř míst pobřeží Normandie vylodila v roce 1944 spojenecká vojska. 

Cirrus Vision SF50 N914AF před odletem na trasu. Foto: Chris Rose, AOPAZoom gallery
Cirrus Vision SF50 N914AF před odletem na trasu. Foto: Chris Rose, AOPA

Po jednodenním odpočinku se Amanda Farnsworthová a Katie Pribylová vydaly na cestu zpět a dnes tedy můžete na on-line mapě jejich Cirrus zastihnout na Islandu.

Svým počinem chtějí vzdát hold svým předchůdkyním a inspirovat dnešní mladé ženy, aby se začaly o letectví zajímat nebo s ním dokonce spojily svůj profesní život. „Chceme inspirovat další generaci dívek k pilotní kariéře,“ říkají a mají za to, že současný sedmiprocentní podíl žen v letectví v USA je velmi malý. „Tomu nechcete věřit,“ komentuje to Amanda. I proto se jejich mise jmenuje Dívky letí přes Atlantik, byť starší z obou dam je již šedesát let. 

Během letu chtějí obě ženy pořídit řadu záznamů a zapisovat zkušenosti z tohoto počinu a využívat je potom ve vzdělávacích kursech pro mladé pilotky. 

Podle nich řada žen-pilotek v historii prokázala své schopnosti více než jednoznačně. Ať už je to zřejmě nejznámější pilotka historie Amelie Earhartová či pilotky v období druhé světové války. Mnoho Američanek bylo například také členkami speciálních ženských leteckých jednotek WASP - Women Airforce Service Pilots - a velmi úspěšně létalo především na zásobovacích trasách, ale účastny byly tyto ženy i v řadě speciálních misí. Právě na jejich počest se mise Dívky letí přes Atlantik koná. 

Farnsworthová má za sebou také jiný zajímavý letecký počin - v roce 2016 spolu s kopilotkou Dee Dee Turnerovou přistály s Cirrusem SR22T jako první ženská posádka na Kubě po padesáti letech. Katie Pribylová je někdejší viceprezidentkou Asociace vlastníků letadel a pilotů. 

Jan Dvořák

Zdroj a foto: AOPA, Tenessian.com

 2019-sf50-corso-v2.pnglogo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Zprávy > Všeobecné letectví > Dvě Američanky právě letí v jednomotorovém letadle přes Atlantik
.

         Máme pro vás »

FR 4/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Hlasujte pro Jirku Prušu!!!

Hlasujte pro Jirku Prušu »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Expedice Island/Grónsko 2021!

Expedice Island/Grónsko 2021! »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345