Dvě desítky pilotů z Česka i Slovenska jsme vzali na pracoviště služby Praha Information. Zájem o exkurzi byl enormní

29.4.2019

Pro velký zájem jsme účastníky rozdělili na dvě skupiny. Pro velký zájem jsme účastníky rozdělili na dvě skupiny.
Pro velký zájem jsme účastníky rozdělili na dvě skupiny.
Michal Dvořák seznamuje účastníky exkurze se službami, které dispčeři FIC Praha poskytují pilotům.Michal Dvořák seznamuje účastníky exkurze se službami, které dispčeři FIC Praha poskytují pilotům.
Michal Dvořák seznamuje účastníky exkurze se službami, které dispčeři FIC Praha poskytují pilotům.
Nové pracoviště služby Praha Information na Letišti Václava Havla Praha je moderně vybaveno a sídlí přímo v budově řídící věže. Nové pracoviště služby Praha Information na Letišti Václava Havla Praha je moderně vybaveno a sídlí přímo v budově řídící věže.
Nové pracoviště služby Praha Information na Letišti Václava Havla Praha je moderně vybaveno a sídlí přímo v budově řídící věže.
O exkurzi byl enormní zájem ze strany pilotů, víc než deset najednou se jich ale na pracoviště FIC nevešlo. O exkurzi byl enormní zájem ze strany pilotů, víc než deset najednou se jich ale na pracoviště FIC nevešlo.
O exkurzi byl enormní zájem ze strany pilotů, víc než deset najednou se jich ale na pracoviště FIC nevešlo.
Pracoviště dispečera sestává z obrazovky přehledového zobrazení a dalších monitorů se všemi potřebými informacemi.Pracoviště dispečera sestává z obrazovky přehledového zobrazení a dalších monitorů se všemi potřebými informacemi.
Pracoviště dispečera sestává z obrazovky přehledového zobrazení a dalších monitorů se všemi potřebými informacemi.
Celkový pohled na pracoviště.
Celkový pohled na pracoviště.
Piloti s dispečery živě diskutovali.
Piloti s dispečery živě diskutovali.
Pracoviště FIC Praha.
Pracoviště FIC Praha.
Pracoviště FIC Praha.
Pracoviště FIC Praha.
Mezi účastníky byly i dvě ženy pilotky a jedna pilotka teprve budoucí.
Mezi účastníky byly i dvě ženy pilotky a jedna pilotka teprve budoucí.
Piloti s dispečery živě diskutovali.
Piloti s dispečery živě diskutovali.
Michal Dvořák v palbě dotazů pilotů.
Michal Dvořák v palbě dotazů pilotů.
Detailní pohled na pracoviště dispečera.
Detailní pohled na pracoviště dispečera.
Obrazovka přehledového zobrazení zachycuje všechny identifikovatelné stroje s jejich volacími znaky.
Obrazovka přehledového zobrazení zachycuje všechny identifikovatelné stroje s jejich volacími znaky.
Ing. Michal Dvořák, vedoucí stanoviště FIC Praha. Foto: Jan Dvořák, FR
Ing. Michal Dvořák, vedoucí stanoviště FIC Praha. Foto: Jan Dvořák, FR
Pohled z pracoviště FIC Praha směrem k Terminálu 2.
Pohled z pracoviště FIC Praha směrem k Terminálu 2.
Pohled z pracoviště FIC Praha směrem k Terminálu 1.
Pohled z pracoviště FIC Praha směrem k Terminálu 1.
Letecký tracker Trexee vznikl ve spolupráci s Flying Revue. Více o něm na webu FR.
Letecký tracker Trexee vznikl ve spolupráci s Flying Revue. Více o něm na webu FR.
On-line interaktivní výuková aplikace letecké VFR angličtiny. Unikátní nástroj vyvinutý Flying Revue. Více na webu FR.
On-line interaktivní výuková aplikace letecké VFR angličtiny. Unikátní nástroj vyvinutý Flying Revue. Více na webu FR.

Exkurze FIC Praha            Dvacítka pilotů z Česka i Slovenska využila příležitosti navšítívit pracoviště poskytovatele letových a provozních služeb FIC Praha, tedy místa, odkud s nimi komunikují dispečeři služby Praha Information. Exkurze s průvodním slovem vedoucího stanoviště FIC Praha Michala Dvořáka stála za to. Alespoň se na tom shodli všichni zúčastnění. 

Když jsme koncem března na web pověsili pozvánku na exkurzi s přihlašovacím formulářem, netrvalo ani hodinu a kapacita exkurze byla vyčerpána, ba - než jsme stihli formulář zaslepit - dvojnásobně překročena. Díky vstřícnosti Michala Dvořáka z FIC Praha jsme ale mohli zájemce rozdělit do dvou skupin a uspokojit všechny. Zájemci byli z celé republiky - od Příbrami přes Letňany a Točnou, Milovice, Jaroměř až po Kunovice a jeden z dorazivších pilotů má domovské letiště dokonce až v Košicích, což nám činilo zvlášť velkou radost. 

ihhljk.png Filip Hrehor, LZKZ:    Chcel by som sa vám veľmi pekne poďakovať za zorganizovanie tak skvelej exkurzie. Bol to skutočne výnimočný zážitok vidieť pracovište FIC zvnútra. Všetci ľudia, s ktorými sme rozprávali, boli nesmierne priatelskí a ochotní vysvetliť nám čokolvek na čo sme sa opýtali. Vidieť pracovisko pre mňa osobne bolo nie len veľmi záujímavé, ale aj poučné do budúcnosti. Veci, ktoré nám hovorili a priblížili, mi pomohli pochopiť ako pracovisko funguje a budem môcť z toho čerpať pre lepšiu komunikáciu práve vo vzduchu, keď budem niekam letieť.

Exkurze na nové pracoviště FIC přímo v řídící věži Letiště Praha (loni na podzim se sem přestěhovalo z integrovaného střediska řízení letového provozu v Jenči u Prahy) proběhla po krátkém seznamovacím oťukávání obou stran ve velmi přátelské a tvůrčí atmosféře.

Aplikace VFR Communication
”fr_int”

Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace

» Vyzkoušet aplikaci zdarma

» Vše o aplikaci

Účastníci exkurze byli mile překvapeni, že komunikací během letu dispečery neobtěžují, ale přesně naopak. Přesvědčit se o tom mohli i přímo u deseti moderních velkoplošných monitorů s informacemi z radaru i řadou doplňkových nástrojů, kde jim dispečeři podrobně vysvětlili jejich funkce, přičemž piloti mohli dispečery slyšet i přímo při komunikaci s letadly na trati. 

» Jelikož exkurze byla po všech stránkách velmi úspěšná, zopakujeme ji ve spolupráci s FIC Praha letos ještě jednou, pravděpodobně na podzim. Sledujte web a facebook. Vzhledem k enormnímu zájmu dostanou při přihlašování přednost členové Klubu Flying Revue. (Jak se stát členem)

"My pilotům poskytujeme - a opravdu rádi - informace, které si myslíme, že jsou pro ně užitečné," vysvětluje Michal Dvořák. "Nejsou povinni s námi komunikovat a my je neřídíme, pouze informujeme, případně doporučujeme. Ale z mnoha zkušeností už víme, jak hodně může pilotovi v nekomfortní nebo dokonce nouzové situaci pomoci, když s námi může být při jejím řešení ve spojení a přenést tak část tíhy a napětí ze sebe na nás. My za něj sice letadlo v té chvíli řídit nemůžeme, ale můžeme mu zajistit cenné informace a rady, jak situaci řešit. Například ho navedeme z oblasti se špatným počasím nebo zajistíme přistání na pro něj v dané chvíli nejvhodnějším letišti a dovedeme ho k němu." 

ihhljk.png Martin Kadlčík, LKKU:   Ještě jednou diky za perfektní akci, kterou jste zorganizovali. Bylo to super. S kolegou jsme přiletěli z Kunovic a cestou zpět jsme si mohli hlasy Praha Information spojit s konkrétními tvářemi...

Dispečeři FIC poskytují na vyžádání pilota informace o meteorologických výstrahách, o notamech, o aktivovaných prostorech či o ostatním provozu. Výjimkou jsou situace, kdy dispečeři identifikují možné nebezpečí srážky - tam je předání informace automatické. Důležité pro pilota také je vědět, že na FIC Praha mají online informace o skutečném stavu omezených prostorů, které byly na ten den naplánovány. Pokud se službou Info vejde ve spojení a dispečeři zjistí, že na jeho trati aktivované prostory jsou, snaží se ho na ně upozornit. To je informační služba. Informace jsou poskytovány na vyžádání nebo z vlastní iniciativy dispečera FIC Praha, pokud to uzná za užitečné. Jen výjimečně, pokud pilot například směřuje do zakázaného prostoru, může dispečer vydat příkaz, aby se mu vyhnul.

» Těšit se můžete i na exkurzi do výrobních prostor Blaník Aircraftt CZ (červen 2019), výcvikového střediska profesionálních pilotů CATC Praha (cca září 2019) a na další zajímavá místa, kam se běžně nedostanete. 

FIC Praha poskytuje ale ještě pohotovostní službu. "Ta spočívá ve dvou věcech – první je poskytování pohotovostní služby letům s letovým plánem, tedy že se ujistíme, že pilot s podaným letovým plánem doletěl tam, kam podle plánu měl. To probíhá tak, že pilot nám podá hlášení o vzletu a po přistání hlášení o přistání. Tím je letový plán ukončen," objasňuje Dvořák. Pokud se to nestane, musí nejpozději ve třicáté minutě po vypočteném čase přistání vyhlásit stav nouze a po pilotovi se začne, připadně i ve spolupráci s jednotkami integrovaného záchranného systému pátrat, dokud se nezjistí, co se s letadlem skutečně stalo. "Nejčastěji je to naštěstí tak, že pilot zapomene podat hlášení o přistání, v což vždy doufáme," směje se. 

 
         » Letová informační a pohotovostní služba neřízeným letům  zahrnuje:  

Druhou součástí pohotovostních služeb je, jak zmíněno výše, pomoc pilotovi, který se dostal do problémů. "Jakmile díky hlášení pilota zjistíme, že má problém s počasím, s motorem či s palivem vyhlašujeme údobí nouze, aktivujeme záchranné složky a snažíme se pilotovi aktivně ze země pomoci. Pro tyto situace máme stanovené nouzové postupy. Můžeme z pilota snést značnou část zátěže, která na něm v takové situaci leží," vysvětluje Michal Dvořák. 

I v případě, že pilot se službou Information komunikovat nechce, je dobré alespoň naladit její frekvenci a poslouchat komunikaci s ostatním provozem. Může mu to být užitečné i pro jeho let. 

Od konce února 2019 poskytuje pilotům neřízených letů letové provozní služby v celé ČR právě jen stanoviště FIC Praha. Jako neřízený let si nyní kdekoli v oblasti FIR Praha (v prostorech třídy G a E) pro poskytnutí letové, informační a pohotovostní služby musíte naladit  frekvenci stanoviště FIC Praha, tedy Praha Information 126,1 v sektoru Čechy WEST, 136,175 v sektoru Čechy EAST a 136,275 v novém sektoru Morava, který vzniká sloučením dosavadních sektorů Morava Sever a Morava Jih. 

Text a foto: Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

jnokmpl1.jpg

Flying Revue > Flying Revue > FR informuje > Dvě desítky pilotů z Česka i Slovenska jsme vzali na pracoviště služby Praha Information. Zájem o exkurzi byl enormní
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »