Eurocopter X3: Nový koncept rychlého vrtulníku

21.12.2014

V poslední době se ve vrtulníkovém světě objevilo několik novinek, které o sobě neskromně tvrdí, že představují budoucnost helikoptér. Všechny je spojuje snaha skloubit výhody letounů a vrtulníků, a to zejména v oblasti rychlosti.

Není žádným překvapením, že o stavbu kombinovaného vrtulníku (jak by se dal pojem „compound helicopter“ z angličtiny volně přeložit, mimochodem, zní to lépe než „hybrid helicopter“) se pokoušejí všichni přední výrobci helikoptér. Americký Sikorsky přišel s velmi neotřelým dvourotorovým designem X2 doplněným o tlačnou vrtuli, ruský Mil pracuje na projektu Ch-1 s tlačnou vrtulí v prstenci a Kamov na dvourotorovém Ka-92 opatřeném tlačnou vrtulí. Ve všech případech jde o vývoj zcela nových typů. Všem projektům dominuje snaha překonat cestovní rychlost 400 km/h, přičemž Rusové očekávají cestování ještě o 100 km/h rychlejší. V Eurocopteru razí odlišný přístup a rozhodli se upravit již existující vrtulník. Důvody jsou zcela zjevné, jde hlavně o peníze. Šéf divize Eurocopteru Lutz Bertling po prvotním předvedení X-3 novinářům sdělil: „Náš letoun rozhodně nebude nejrychlejší na světě. Ale mohu vám slíbit, že bude vítězem závodu o sériovou výrobu, protože zákazníkům nabídne cenově přijatelnou rychlost.“ O tom, že jeho slova jsou pravdivá, svědčí i neoficiální informace o ceně vývoje, které jsou oproti X2 čtvrtinové. I tak ale v Eurocopteru řeší, jak ještě více snížit hmotnost, a přispět tím k dalšímu nárůstu rychlosti.

Francouzský šarm

Celý vývoj X-3 byl zahájen po roce 2000. Teprve v roce 2003 však dostal projekt jasnější obrysy a o dva roky později vznikl i přesný harmonogram práce.

Flying Revue > Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > BŘEZEN – DUBEN 2011 > Eurocopter X3: Nový koncept rychlého vrtulníku

.
 

Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

FR 3/2019:

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 19.06.2002 se stalo...
19.06.2002
Steve Fossett odstartoval v balónu Spirit of Freedom ke svému úspěšnému pokusu o sólo oblet světa v balónu. Trasu dlouhou více než 33 000 kilometrů uletěl za 13 dnů, osm hodin a 33 minut.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plasy (LKPS) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345