Eurocopter X3: Nový koncept rychlého vrtulníku

21.12.2014

V poslední době se ve vrtulníkovém světě objevilo několik novinek, které o sobě neskromně tvrdí, že představují budoucnost helikoptér. Všechny je spojuje snaha skloubit výhody letounů a vrtulníků, a to zejména v oblasti rychlosti.

Není žádným překvapením, že o stavbu kombinovaného vrtulníku (jak by se dal pojem „compound helicopter“ z angličtiny volně přeložit, mimochodem, zní to lépe než „hybrid helicopter“) se pokoušejí všichni přední výrobci helikoptér. Americký Sikorsky přišel s velmi neotřelým dvourotorovým designem X2 doplněným o tlačnou vrtuli, ruský Mil pracuje na projektu Ch-1 s tlačnou vrtulí v prstenci a Kamov na dvourotorovém Ka-92 opatřeném tlačnou vrtulí. Ve všech případech jde o vývoj zcela nových typů. Všem projektům dominuje snaha překonat cestovní rychlost 400 km/h, přičemž Rusové očekávají cestování ještě o 100 km/h rychlejší. V Eurocopteru razí odlišný přístup a rozhodli se upravit již existující vrtulník. Důvody jsou zcela zjevné, jde hlavně o peníze. Šéf divize Eurocopteru Lutz Bertling po prvotním předvedení X-3 novinářům sdělil: „Náš letoun rozhodně nebude nejrychlejší na světě. Ale mohu vám slíbit, že bude vítězem závodu o sériovou výrobu, protože zákazníkům nabídne cenově přijatelnou rychlost.“ O tom, že jeho slova jsou pravdivá, svědčí i neoficiální informace o ceně vývoje, které jsou oproti X2 čtvrtinové. I tak ale v Eurocopteru řeší, jak ještě více snížit hmotnost, a přispět tím k dalšímu nárůstu rychlosti.

Francouzský šarm

Celý vývoj X-3 byl zahájen po roce 2000. Teprve v roce 2003 však dostal projekt jasnější obrysy a o dva roky později vznikl i přesný harmonogram práce.

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > BŘEZEN – DUBEN 2011 > Eurocopter X3: Nový koncept rychlého vrtulníku
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345