EVOLUCE RUSKÝCH BOJOVÝCH STROJŮ

17.12.2014

EVOLUCE RUSKÝCH BOJOVÝCH STROJŮ
EVOLUCE RUSKÝCH BOJOVÝCH STROJŮ
EVOLUCE RUSKÝCH BOJOVÝCH STROJŮ
EVOLUCE RUSKÝCH BOJOVÝCH STROJŮ

V předchozím čísle FR jsme se věnovali možným nástupcům našich Gripenů z USA a Evropy. Pojďme se podívat, jaké možnosti v oblasti moderních stíhacích a víceúčelových letadel nabízí Ruská federace, která je druhým největším vývozcem vojenských letadel.

Ruský letecký průmysl dosud staví na osvědčených modelech, jimiž jsou stíhací typy MiG-29 a Su-27. I když oba letouny vznikly před několika desítkami let, implementace soudobých technologií je stále drží na špičce výkonnostních a funkčních parametrů. Oba letouny vycházejí z téže koncepce rozvoje stíhacího letectva SSSR ze sedmdesátých let. Její autoři chtěli postavit nový letoun PFI (Perspektivnyj Frontovoj Istrebitěl – Perspektivní frontový stíhač). Časem ale bylo zřejmé, že je výhodnější vývoj rozdělit do dvou směrů a zaměřit se na stavbu dvou typů: lehkého a těžkého stíhače.

Všudypřítomný MiG-29 Lehký stíhací typ MiG-29 poprvé vzlétl v roce 1977, první sériové kusy se k sovětským „prvoligovým“ jednotkám dostaly v roce 1983. Stroj vynikal svými letovými výkony, zejména pak obratností. I když byl jeho provoz výrazně dražší, než tomu bylo u předcházející řady MiG-23, stále byl dostupný pro mnoho zahraničních zákazníků a stal se velmi dobře prodejným. Původní plány Kremlu počítaly se zavedením MiGu-29 jako jednotného stíhacího stroje v zemích Varšavské smlouvy pro devadesátá léta minulého století. Tento cíl se téměř podařilo splnit, protože „devětadvacítku“ zakoupilo Československo, Polsko, Maďarsko, východní Německo, Rumunsko i Bulharsko. Pouze politicky izolovaná Albánie neměla dostatek prostředků na nákup techniky a setrvávala u čínských kopií starších MiGů. I když byly původní verze MiG-29, zejména pak MiG-29A, velmi zdařilé a představovaly vážnou hrozbu pro nepřátelské stroje, Sověti a posléze Rusové stroj dále modernizovali. Zatím posledním vývojovým prvkem je MiG-35, který je výrobcem řazen do generace 4++. Vychází z výrazně modernizované pozemní verze MiG-29M a námořního derivátu MiG-29K/KUB. Zajímavé je, že z původně lehkého stíhacího typu jej sami Rusové přesunuli do střední kategorie, protože oproti původnímu provedení došlo k výraznému nárůstu hmotnosti. Z původně čistě stíhacího typu se úpravou avioniky a rozšířením spektra nesené výzbroje stal víceúčelový stroj schopný působit proti vzdušným i pozemním cílům. Zařazení do generace 4++ v praxi znamená, že i když trup stroje odpovídá čistě 4. generaci, senzorové, avionické a zbraňové vybavení můžeme zařadit mezi stroje 5. generace. Letoun dokáže působit za jakéhokoliv počasí i v noci. Oproti původním variantám MiGu-29 výrobce instaloval čtyřkanálové řízení FBW, které zlepšuje již tak výbornou ovladatelnost. RSK MiG odstranil i častou výtku uživatelů týkající se životnosti draku a agregátů. Vylepšený systém údržby u motorů dokázal snížit náklady na opravy až o polovinu. Samozřejmostí je plně digitální ovládání obou motorů FADEC a volitelné vektorovatelné výtokové trysky OVT. Výrobce se pustil i do úpravy avionického vybavení a navázal spolupráci s mnoha evropskými firmami. Výsledkem je plně skleněný kokpit. Z hlediska konstrukce draku došlo jen k minimálním změnám. Z prototypů MiG-29M si „pětatřicítka“ odnesla zvýšený „hrb“ za kabinou, který ukrývá rozšířené množství avionických prvků, a také nástavec pro tankování paliva za letu. Verze MiG-35 už nedisponuje nasávacími žaluziemi na horní straně křídla a vírového přechodu, místo nich má ve spodních nasávacích otvorech speciální mřížky.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345