Jak probíhá výcvik pilotů a palubního personálu? Čtenáři FR navštívili výcvikové centrum CATC Praha

20.9.2019

Vedoucí výcviku kabinového personálu Richard Kubelka čtenářům FR v kabinovém trenažéru A320 vysvětluje a předvádí, jak se řeší nestandardní či nouzové situace. Vedoucí výcviku kabinového personálu Richard Kubelka čtenářům FR v kabinovém trenažéru A320 vysvětluje a předvádí, jak se řeší nestandardní či nouzové situace.
Vedoucí výcviku kabinového personálu Richard Kubelka čtenářům FR v kabinovém trenažéru A320 vysvětluje a předvádí, jak se řeší nestandardní či nouzové situace.
Jedna z hlavních hal výcvikového centra CATC Praha. Zde je umístěn kabinový trenažér A320, statický simulátor B737-800 nebo také evakuační skluzy.Jedna z hlavních hal výcvikového centra CATC Praha. Zde je umístěn kabinový trenažér A320, statický simulátor B737-800 nebo také evakuační skluzy.
Jedna z hlavních hal výcvikového centra CATC Praha. Zde je umístěn kabinový trenažér A320, statický simulátor B737-800 nebo také evakuační skluzy.
Pohled do kabiny simulátoru B737-800.Pohled do kabiny simulátoru B737-800.
Pohled do kabiny simulátoru B737-800.
Simulátor B737-800 zvenčí.Simulátor B737-800 zvenčí.
Simulátor B737-800 zvenčí.
Richard Kubelka představuje nejnovější a nejmodernější simulátor v CATC - ful flight simulátor L-410Richard Kubelka představuje nejnovější a nejmodernější simulátor v CATC - ful flight simulátor L-410
Richard Kubelka představuje nejnovější a nejmodernější simulátor v CATC - ful flight simulátor L-410
Účastníci exkurze čekají na vstup do full flight simulátoru L-410.
Účastníci exkurze čekají na vstup do full flight simulátoru L-410.
Takto vypadá v celkovém pohledu simulátor L-410.
Takto vypadá v celkovém pohledu simulátor L-410.
Ještě jednou simulátor L-410 z pohledu z venku.
Ještě jednou simulátor L-410 z pohledu z venku.
Pohled do kokpitu simulátoru L-410 UVP-E20. Foto: CATC
Pohled do kokpitu simulátoru L-410 UVP-E20. Foto: CATC
Kabina simulátoru ATR 42/72.
Kabina simulátoru ATR 42/72.
Full flight simulátor A320 při pohledu zvenčí. Foto: CATC
Full flight simulátor A320 při pohledu zvenčí. Foto: CATC
Pohled do pilotní kabiny full flight simulátoru A320. Foto: CATC
Pohled do pilotní kabiny full flight simulátoru A320. Foto: CATC
Kabinový trenažér A320. Tady se cvičí nestandardní a nouzové situace včetně opuštění letounu evakuačními skluzy.
Kabinový trenažér A320. Tady se cvičí nestandardní a nouzové situace včetně opuštění letounu evakuačními skluzy.
Vedoucí výcviku kabinového personálu Richard Kubelka čtenářům FR v kabinovém trenažéru A320 vysvětluje a předvádí, jak se řeší nestandardní či nouzové situace.
Vedoucí výcviku kabinového personálu Richard Kubelka čtenářům FR v kabinovém trenažéru A320 vysvětluje a předvádí, jak se řeší nestandardní či nouzové situace.
Kdo nelenil a oblékl se do speciálního obleku, mohl si vyzkoušet výstup z letadla evakuačním skluzem po nouzovém přístání.
Kdo nelenil a oblékl se do speciálního obleku, mohl si vyzkoušet výstup z letadla evakuačním skluzem po nouzovém přístání.
Kdo nelenil a oblékl se do speciálního obleku, mohl si vyzkoušet výstup z letadla evakuačním skluzem po nouzovém přístání.
Kdo nelenil a oblékl se do speciálního obleku, mohl si vyzkoušet výstup z letadla evakuačním skluzem po nouzovém přístání.
Kabina Tu-134 pochází ze skutečného letadla. Mimochodem, zahrálo si v seriálu Pan Tau (muž s buřinkou na křídle letadla, vzpomínáte?)
Kabina Tu-134 pochází ze skutečného letadla. Mimochodem, zahrálo si v seriálu Pan Tau (muž s buřinkou na křídle letadla, vzpomínáte?)
Pohled oknem do kokpitu Tu-134 umístěného v CATC Praha.
Pohled oknem do kokpitu Tu-134 umístěného v CATC Praha.
Vzácný okamžik - Richard Kubelka našim čtenářům zcela výjimečně umožnil vstup do kabiny Tu-134. Tím také exkurze končí.
Vzácný okamžik - Richard Kubelka našim čtenářům zcela výjimečně umožnil vstup do kabiny Tu-134. Tím také exkurze končí.

CATC Praha - exkurze      Minulý pátek se dvacítka čtenářů Flying Revue zúčastnila exkurze ve špičkovém evropském středisku pro výcvik pilotů Czech Aviation Training Centre (CATC) Praha

Unikátní příležitost nahlédnout tam, kde nejlepší odborníci v oboru cvičí budoucí profesionální piloty a palubní personál, či kde se konají kurzy pro cestující pro překonání obav z létání, se mimořádně vydařila.


Jak se cvičí dopravní piloti a palubní personál v CATC. Exkurze pro čtenáře FR. Video: Flying Revue 2019

TOP exkurze

Čtenářům Flying Revue připravil vedoucí exkurze Richard Kubelka skutečně ojedinělý zážitek. Původně plánované dvě hodiny se protáhly na více než tříhodinovou prohlídku s nadstandardním obsahem. "Můžu vám říct, že jste zažili asi nejdelší a nejobsažnější exkurzi, jakou jsem kdy v CATC dělal," řekl Richard Kubelka s úsměvem na závěr exkurze. 

Exkurze do CATC Praha
Co: Exkurze do profesionálního výcvikového střediska pro piloty
Proběhlo: 13. září 2019
Kde: CATC Praha, Letiště Praha (mapa)
Pořádá: Flying Revue & CATC Praha
Kapacita: 22 osob
Cena: Zdarma!
Status: Přednost mají členové Klubu FR (jak se stát členem)
Pořádá: Flying Revue & CATC Praha
Pro zájemce o práci pilota pořádá CATC každý rok Career Day a Open Day. Sledujte web CATC


Při ní mohli čtenáři nahlédnout do tří simulátorů, kde jim technik předvedl řadu jejich funkcí. Prvním  byl simulátor B737-800 NG, kde se několik účastníků mohlo posadit do pravé sedačky a vidět tak pilotní kabinu opravdu zblízka.

» Soutěž o let na simulátoru: Vyhrajte let na certifikovaném profesionálním trenažéru CATC. Už brzy. Sledujte náš web a facebook. 

Podrobně si mohli prohlédnout i simulátor ATR-42/72, vždy s asistencí a průvodním slovem přítomného technika. Velmi zajímavý byl pro naše čtenáře nejmodernější full-flight, tedy plně pohyblivý simulátor L-410 s věrnou simulací letových režimů včetně pohybu kabiny a sil působících za letu. Tento simulátor je jediný na světě a kanadská společnost CAE ho vyrobila právě pro CATC Praha. 


Simulátor L-410 v CATC Praha

Jak zvládat nestandardní situace

Závěrečná třetina prohlídky pak sestávala z povídání na "palubě" A320, přesněji v kabinovém trenažéru A320, kde se nacvičují postupy při nestandardních nebo nouzových situacích. Zde se účastníci dozvěděli, jakým způsobem se otevírají dveře letadla při evakuaci (ne, není to až tak jednoduché), jak se aktivují evakuační skluzy v letounech Boeing a jak v Airbusech, kdo z cestujících a jak může otevřít nouzové východy. Ale i to, jaká jsou pravidla pro komunikaci palubního personálu s piloty, v jakém případě pilot nesmí vyjít z kabiny, jak zpacifikovat neodbytného cestujícího a další zajímavosti. Mimochodem, ovládání otevírání dveří v nouzové situaci musí perfektně zvládat nejen palubní personál, ale také piloti. I oni proto musí absolvovat výcvik v kabinovém trenažéru. 

kubelka-150x141.png

» Po CATC nás provedl vedoucí výcviku kabinových posádek Richard Kubelka, který v civilním letectví působí od roku 1997 s náletem 4500 hod. na typu B737 na pozici palubní průvodčí. Má rovněž typovou kvalifikaci pro safety výcvik pro B737 Cl, A320F, ATR, L 410 UVP-E20, L 410 NG a je schváleným školitelem ochrany CL před protiprávními činy pro ČR a SR. 

Skupina účastníků exkurze byla složená z leteckých fanoušků, takže padla řada fundovaných dotazů. Řeč došla pochopitelně také na rychlost evakuace. "Většina z vás ví, že do 90 sekund musí letadlo opustit poslední cestující. Tomu ale někdy brání pasažéři, kteří se nejsou s to rozžehnat se svými kabinovými zavazadly a všichni dopravci řeší, jak tuto situaci zvládat, jelikož ne vždy si dají cestující říct po dobrém a pak mohou při evakuaci způsobit zpoždění a přivodit nechtěně například udušení některých cestujících splodinami požáru, který se letadlem šíří," vysvětlil Kubelka. Právě toto bylo jedním z důvodů, proč zahynulo tolik cestujících po nouzovém přistání letounu Suchoj Superjet 100 ruského Aeroflotu na letišti Šeremeťjevo. Devadesátisekundový limit je dán tím, že letadlo v případě požáru prohoří do tří minut, a to už v něm nesmí nikdo být.  

Úplné finále exkurze pak proběhlo ve znamení únikových skluzů právě z kabinového trenažéru, což si s chutí vyzkoušela většina přítomných. A jako třešničku na dortu pak Richard Kubelka otevřel plexisklové dveře oddělující od návštěvníků jedinou pilotní kabinu z reálného letadla. "Dělám to jen naprosto výjimečně," uvedl to Kubelka. Naši čtenáři tak mohli nahlédnout do kokpitu Tu-134, přičemž pokud znáte slavnou scénu ze seriálu Pan Tau, kdy tento mužík v buřince seděl za letu na křídle letadla, pak vězte, že v záběrech z finálního přiblížení k dráze si zahrál právě tento letoun, jenž sloužil v Československých aeroliních pod registrací OK-EFJ.

V CATC Praha provozují simulátory pro výcvik pilotů na letouny A320, B737 Cl, ATR 42 a 72, L-410 a už zmíněný kabinový trenažér - jeden A320 a jeden B737. Některé simulátory jsou statické, jiné tu mají ve full flight verzi. 

Další exkurze pro čtenáře FR

Další exkurze pro členy Klubu Flying Revue chystáme. Ta nejbližší se koná 29. listopadu 2019 a navštívíme v ní hangáry Czech Airlines Technics, tedy společnosti, která zajišťuje traťovou i těžkou údržbu letadel řady leteckých společností. Doporučujeme se proto stát členem Klubu FR a rezervovat si místo na exkurzi, až ji vyhlásíme, co nejdříve. Jak se stát členem KFR)

Letos jsme pro čtenáře Flying Revue uskutečnili kromě té páteční již dvě exkurze - v dubnu na stanoviště Letových informačních služeb FIC Praha a v červnu do výrobních hal Blaník Aircraft. 

Jan Dvořák 

logo_fr_transp.jpg  

Flying Revue > Flying Revue > FR informuje > Jak probíhá výcvik pilotů a palubního personálu? Čtenáři FR navštívili výcvikové centrum CATC Praha
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »