2.12.2025
Neděle 30. listopadu 2025
Vstal jsem v půl páté v hotelu v Limassolu, protože bylo třeba odletět nejpozději v 7 hodin z asi 70 km vzdáleného letiště v Larnace, abych stihnul přistát a odletět v rámci provozní doby letiště Sitia, které je od Larnaky vzdálené asi 3 hodiny letu. Cestou na letiště byly nízké mraky na obzoru chvílemi osvětlované blesky silné ranní bouřky. Doufal jsem, že Larnaku přešla bouřka už v noci, a že tedy odchází.

![]()
Po deseti minutách čekání na stojánce v Larnace se konečně na obzoru objevuje přijíždějící Follow-me auto
Na letišti jsem se v 6 hodin setkal s paní Sofií, která vede handlingovou firmu Automotive. Během 15 minut jsem byl u letadla a vrhl jsem se na standardní přípravu. Natankováno jsem měl už od příletu z Egypta, a tak šlo vše celkem rychle. Jako poslední jsem si na sebe vzal plovací vestu. Požádal jsem o povolení spustit motor a následně o pojíždění. Paní na Larnaca delivery měla obavu, že netrefím na vyčkávací místo dráhy 22, a tak dala instrukci vyčkat na příjezd Follow-me auta. Čekal jsem 10 drahocenných minut… Auto přijelo, postavilo se přede mne a po té, co ujelo rovně asi 200 metrů najednou uhnulo. Nebylo jasné, zda ho mám následovat, ale jelikož uhnulo proti směru dráhy v užívání, tak jsem pokračoval prostě dál. To se ukázalo jako správné, jen jsem nechápal, proč jsem musel ztratit tolik času. V 7.05 jsem se už ale rozjížděl po dráze a těšil jsem se ze skvělé viditelnosti a vycházejícího slunce.
Radost mi ale začal kalit silný protivítr, který chvílemi můj doletový čas do Sitie na Krétě tlačil až na 10.40, což už by ohrožovalo můj odlet ze Sitie před zavřením letiště v 11 hodin. Plyn i otáčky jsem tedy nastavil na maximum a letěl jsem většinou ve 3500 stopách výšky, abych neprolétával mraky, kterých bylo západně od Kypru velké množství. Nad hraničním bodem Toska mě dal řídící z Nicosia Control dvě frekvence, které ale na mé volání nereagovaly, a tak jsem asi hodinu byl bez komunikace. Tu se mi podařilo navázat až asi 45 minut východně od Kréty. Závod s časem jsem zvládnul a v 10 hodin 10 minut jsem přistával na letišti Sitia. Toalety, pasovou kontrolu i zaplacení přistání a podpisy různých papírů jsem zvládnul během 30 minut, a tak jsem v 10.45 už zase požádal o povolení pojíždět. Odlet podle letového plánu jsem měl na 10.50, takže vše bylo v nejlepším pořádku.
Jako cílové letiště jsem si dal Kavala Lidia na severním pobřeží Egejského moře. Cestou jsem si ale naplánoval udělat letmá přistání na několika ostrovech a vše nafilmovat pro Průvodce po evropských letištích SAFE, který bude mít v lednu oficiální premiéru. Letiště Kos mě odmítlo, protože měli zrovna odlet dopravního letadla. Řídící letiště Kalymnos mě nechal letmé přistání udělat, na ostrově Leros letiště už zavíralo, a tak jsem nad ním jen udělal třistašedesátku. Řídící letiště ostrova Ikaria mi letmé přistání povolil také. Dráha je zde v průrvě mezi skálami, a tak to bylo ještě zajímavější než obvykle. Pak přišlo letmé přistání na ostrově Chios, přelet letiště ostrova Limnos, přelet letiště Alexandropoulis, letmé přistání na letišti Kavala a pak konečně přistání na letišti Kavala Lidia.

![]()
Město Limassol v neděli v půl osmé ráno 
![]()
Finále letiště Sitia na Krétě

![]()
Dráha letiště Kolymnos leží v horském úbočí nad městem 
![]()
Dráha letiště Leros končí na mořském břehu
Letiště Kavala Lidia slouží malému letectví. Je profesionálně vedené, pracuje zde letecká škola a především je velmi přátelské. Je zde, na Řecko překvapivě, také k dostání jak Avgas, tak také Mogas. Přistávací poplatky jsou tu rozumné.

![]()
Letiště ostrova Ikaria je vtěsnané mezi kopce na jeho východním cípu
Byly tři hodiny odpoledne, slunce svítilo, ale teploty v této podhorské oblasti byla jen kolem devíti stupňů. Měl jsem za sebou už celkem skoro 7 hodin letu, a tak jsem už neplánoval letět nikam dál a našel jsem si nocleh v Kavale. Počasí na Kypru bylo prý přes den mizerné s bouřkami a deštěm. Brzký ranní odlet byl tedy možná jedinou možností, jak se špatnému počasí v neděli vyhnout.

![]()
záznam letu z Flightradar24 
![]()
záznam letu z Flightradar24
Celková doba letu:
Larnaca – Sitia 3 hodiny 8 minut
Sitia – Kavala Lidia 3 hodiny 44 minuty
Průměrná rychlost:
Larnaca – Sitia 225 km/h
Sitia – Kavala Lidia 237 km/h
Celková spotřeba paliva: 145 litrů
Průměrná spotřeba: 21,3 litrů
Celkem uletěná vzdálenost: 1580 km
Pondělí 1. prosince 2025
Pondělní ráno v Kavale bylo slunečné. V 9 hodin jsem dorazil na prosluněné letiště ve svém letním tričku a teplotě asi 6 stupňů. Než jsem se rychlou chůzí zahřál, tak jsem se chvíli klepal. Oblečení jsem si totiž vzal na horkou Saudskou Arábii a Dubaj a na možné chladno někde jinde jsem prostě nemyslel.
Po vzletu jsem navázal komunikaci s Kavala Approach, dohodli jsme moji trasu skrz TMA a pokračoval jsem pak dál směrem jižně od Soluně. V průzračně krásném, slunečném počasí jsem na horizontu zahlédl mohutný horský masív s vrcholem pokrytým sněhem. Mapa mi potvrdila, v co jsem doufal – jednalo se o bájný Olymp. Neodolal jsem a vystoupal jsem do 9500 stop, chvíli se proplétal mezi jeho vrcholky a trochu litoval starořecké božstvo, že mu tam musí teď být hodně chladno. Venkovní teplota na vrcholu Olympu byla dva stupně pod nulou….

![]()
Letiště Kavala Lidia 
![]()
Stojánka a věž letiště Kavala Lidia

![]()
První pohled na masiv Olympu 
![]()
Vrcholky masivu Olympu leží ve výšce přes 3000 metrů nad mořem

![]()
Vrcholky masivu Olympu 
![]()
Vrcholky masivu Olympu
Následně jsem se vydal směrem k letišti Kozani, kde se mi podařilo domluvit letmé přistání a pak totéž na letišti Kastoria než jsem se stočil na jih směrem k mému oblíbenému letišti Messolonghi, kde jsem byl domluvený se svým dnes už kamarádem, generálem řeckého letectva ve výslužbě, Jorgosem. Tenhle skoro osmdesátiletý generál, který má za sebou 2500 hodin ve strojích F104, byl 4 roky starostou historického města Messolonghi a posledních asi 10 let provozuje stejnojmenné letiště, dělá i nyní leteckého instruktora. Kdykoliv sem přiletím, tak mi pomůže přivézt palivo, najít hotel a vždycky máme o čem mluvit. Tentokrát jsem mu přivezl novou knihu Na limit, ve které jsou i jeho fotografie.

![]()
Vrcholky masivu Olympu 
![]()
Letiště Messolonghi

![]()
Generál Jorgos během rozboru letu se žákem 
![]()
Letiště ostrova Kefalonia
Odpoledne jsem ještě přeletěl letiště Zakynthos a Kefalonie, abychom mohli dokompletovat informace, fotografie a videa letišť v Řecku pro dokončovaného Průvodce po evropských letištích SAFE. Velkou část mé pozornosti dnes vzalo také studování meteo předpovědí na zítřek a pozítří, protože bych se rád vrátil domů v úterý nebo ve středu. Jak to dopadne, to ale ještě nevím. Předpovědi moc dobře nevypadají, a tak alespoň hledám nejslibnější trasu, která nepovede přes vysoké hory.
Statistiky:
Kavala Lidia – Messolonghi
Délka letu: 2hodiny 57 minut / 665 km
Průměrná rychlost: 228 km/h
Celková spotřeba: 59 litrů
Průměrná spotřeba: 19,7 litru/hodina
Foto a text: Jiří Pruša

Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »