Expedice DUBAI 2025 - návrat - Larnaca - Kavala Lidia - Messolonghi

2.12.2025

Neděle 30. listopadu 2025

Vstal jsem v půl páté v hotelu v Limassolu, protože bylo třeba odletět nejpozději v 7 hodin z asi 70 km vzdáleného letiště v Larnace, abych stihnul přistát a odletět v rámci provozní doby letiště Sitia, které je od Larnaky vzdálené asi 3 hodiny letu. Cestou na letiště byly nízké mraky na obzoru chvílemi osvětlované blesky silné ranní bouřky. Doufal jsem, že Larnaku přešla bouřka už v noci, a že tedy odchází.

Po deseti minutách čekání na stojánce v Larnace se konečně na obzoru objevuje přijíždějící Follow-me autoZoom gallery
Po deseti minutách čekání na stojánce v Larnace se konečně na obzoru objevuje přijíždějící Follow-me auto

Na letišti jsem se v 6 hodin setkal s paní Sofií, která vede handlingovou firmu Automotive. Během 15 minut jsem byl u letadla a vrhl jsem se na standardní přípravu. Natankováno jsem měl už od příletu z Egypta, a tak šlo vše celkem rychle. Jako poslední jsem si na sebe vzal plovací vestu. Požádal jsem o povolení spustit motor a následně o pojíždění. Paní na Larnaca delivery měla obavu, že netrefím na vyčkávací místo dráhy 22, a tak dala instrukci vyčkat na příjezd Follow-me auta. Čekal jsem 10 drahocenných minut… Auto přijelo, postavilo se přede mne a po té, co ujelo rovně asi 200 metrů najednou uhnulo. Nebylo jasné, zda ho mám následovat, ale jelikož uhnulo proti směru dráhy v užívání, tak jsem pokračoval prostě dál. To se ukázalo jako správné, jen jsem nechápal, proč jsem musel ztratit tolik času. V 7.05 jsem se už ale rozjížděl po dráze a těšil jsem se ze skvělé viditelnosti a vycházejícího slunce.

Zoom gallery

Radost mi ale začal kalit silný protivítr, který chvílemi můj doletový čas do Sitie na Krétě tlačil až na 10.40, což už by ohrožovalo můj odlet ze Sitie před zavřením letiště v 11 hodin. Plyn i otáčky jsem tedy nastavil na maximum a letěl jsem většinou ve 3500 stopách výšky, abych neprolétával mraky, kterých bylo západně od Kypru velké množství. Nad hraničním bodem Toska mě dal řídící z Nicosia Control dvě frekvence, které ale na mé volání nereagovaly, a tak jsem asi hodinu byl bez komunikace. Tu se mi podařilo navázat až asi 45 minut východně od Kréty. Závod s časem jsem zvládnul a v 10 hodin 10 minut jsem přistával na letišti Sitia. Toalety, pasovou kontrolu i zaplacení přistání a podpisy různých papírů jsem zvládnul během 30 minut, a tak jsem v 10.45 už zase požádal o povolení pojíždět. Odlet podle letového plánu jsem měl na 10.50, takže vše bylo v nejlepším pořádku.

Jako cílové letiště jsem si dal Kavala Lidia na severním pobřeží Egejského moře. Cestou jsem si ale naplánoval udělat letmá přistání na několika ostrovech a vše nafilmovat pro Průvodce po evropských letištích SAFE, který bude mít v lednu oficiální premiéru. Letiště Kos mě odmítlo, protože měli zrovna odlet dopravního letadla. Řídící letiště Kalymnos mě nechal letmé přistání udělat, na ostrově Leros letiště už zavíralo, a tak jsem nad ním jen udělal třistašedesátku. Řídící letiště ostrova Ikaria mi letmé přistání povolil také. Dráha je zde v průrvě mezi skálami, a tak to bylo ještě zajímavější než obvykle. Pak přišlo letmé přistání na ostrově Chios, přelet letiště ostrova Limnos, přelet letiště Alexandropoulis, letmé přistání na letišti Kavala a pak konečně přistání na letišti Kavala Lidia.

Město Limassol v neděli v půl osmé ránoZoom gallery
Město Limassol v neděli v půl osmé ráno
   Finále letiště Sitia na KrétěZoom gallery
Finále letiště Sitia na Krétě

Dráha letiště Kolymnos leží v horském úbočí nad městemZoom gallery
Dráha letiště Kolymnos leží v horském úbočí nad městem
   Dráha letiště Leros končí na mořském břehuZoom gallery
Dráha letiště Leros končí na mořském břehu

Letiště Kavala Lidia slouží malému letectví. Je profesionálně vedené, pracuje zde letecká škola a především je velmi přátelské. Je zde, na Řecko překvapivě, také k dostání jak Avgas, tak také Mogas. Přistávací poplatky jsou tu rozumné.

Letiště ostrova Ikaria je vtěsnané mezi kopce na jeho východním cípuZoom gallery
Letiště ostrova Ikaria je vtěsnané mezi kopce na jeho východním cípu

Byly tři hodiny odpoledne, slunce svítilo, ale teploty v této podhorské oblasti byla jen kolem devíti stupňů. Měl jsem za sebou už celkem skoro 7 hodin letu, a tak jsem už neplánoval letět nikam dál a našel jsem si nocleh v Kavale. Počasí na Kypru bylo prý přes den mizerné s bouřkami a deštěm. Brzký ranní odlet byl tedy možná jedinou možností, jak se špatnému počasí v neděli vyhnout.

záznam letu z Flightradar24Zoom gallery
záznam letu z Flightradar24
   záznam letu z Flightradar24Zoom gallery
záznam letu z Flightradar24

Celková doba letu:

Larnaca – Sitia   3 hodiny 8 minut

Sitia – Kavala Lidia   3 hodiny 44 minuty

Průměrná rychlost:

Larnaca – Sitia   225 km/h

Sitia – Kavala Lidia   237 km/h

Celková spotřeba paliva:   145 litrů

Průměrná spotřeba:   21,3 litrů

Celkem uletěná vzdálenost:   1580 km

Zoom gallery 

Pondělí 1. prosince 2025 

Pondělní ráno v Kavale bylo slunečné. V 9 hodin jsem dorazil na prosluněné letiště ve svém letním tričku a teplotě asi 6 stupňů. Než jsem se rychlou chůzí zahřál, tak jsem se chvíli klepal. Oblečení jsem si totiž vzal na horkou Saudskou Arábii a Dubaj a na možné chladno někde jinde jsem prostě nemyslel.

Po vzletu jsem navázal komunikaci s Kavala Approach, dohodli jsme moji trasu skrz TMA a pokračoval jsem pak dál směrem jižně od Soluně. V průzračně krásném, slunečném počasí jsem na horizontu zahlédl mohutný horský masív s vrcholem pokrytým sněhem. Mapa mi potvrdila, v co jsem doufal – jednalo se o bájný Olymp. Neodolal jsem a vystoupal jsem do 9500 stop, chvíli se proplétal mezi jeho vrcholky a trochu litoval starořecké božstvo, že mu tam musí teď být hodně chladno. Venkovní teplota na vrcholu Olympu byla dva stupně pod nulou….

Letiště Kavala LidiaZoom gallery
Letiště Kavala Lidia
   Stojánka a věž letiště Kavala LidiaZoom gallery
Stojánka a věž letiště Kavala Lidia

První pohled na masiv OlympuZoom gallery
První pohled na masiv Olympu
   Vrcholky masivu Olympu leží ve výšce přes 3000 metrů nad mořemZoom gallery
Vrcholky masivu Olympu leží ve výšce přes 3000 metrů nad mořem

Vrcholky masivu OlympuZoom gallery
Vrcholky masivu Olympu
   Vrcholky masivu OlympuZoom gallery
Vrcholky masivu Olympu

Následně jsem se vydal směrem k letišti Kozani, kde se mi podařilo domluvit letmé přistání a pak totéž na letišti Kastoria než jsem se stočil na jih směrem k mému oblíbenému letišti Messolonghi, kde jsem byl domluvený se svým dnes už kamarádem, generálem řeckého letectva ve výslužbě, Jorgosem. Tenhle skoro osmdesátiletý generál, který má za sebou 2500 hodin ve strojích F104, byl 4 roky starostou historického města Messolonghi a posledních asi 10 let provozuje stejnojmenné letiště, dělá i nyní leteckého instruktora. Kdykoliv sem přiletím, tak mi pomůže přivézt palivo, najít hotel a vždycky máme o čem mluvit. Tentokrát jsem mu přivezl novou knihu Na limit, ve které jsou i jeho fotografie.

Vrcholky masivu OlympuZoom gallery
Vrcholky masivu Olympu
   Letiště MessolonghiZoom gallery
Letiště Messolonghi

Generál Jorgos během rozboru letu se žákemZoom gallery
Generál Jorgos během rozboru letu se žákem
   Letiště ostrova KefaloniaZoom gallery
Letiště ostrova Kefalonia

Odpoledne jsem ještě přeletěl letiště Zakynthos a Kefalonie, abychom mohli dokompletovat informace, fotografie a videa letišť v Řecku pro dokončovaného Průvodce po evropských letištích SAFE. Velkou část mé pozornosti dnes vzalo také studování meteo předpovědí na zítřek a pozítří, protože bych se rád vrátil domů v úterý nebo ve středu. Jak to dopadne, to ale ještě nevím. Předpovědi moc dobře nevypadají, a tak alespoň hledám nejslibnější trasu, která nepovede přes vysoké hory.

Letiště MessolonghiZoom gallery
Letiště Messolonghi

Statistiky:

Kavala Lidia – Messolonghi

Délka letu:   2hodiny 57 minut / 665 km

Průměrná rychlost:   228 km/h

Celková spotřeba:   59 litrů

Průměrná spotřeba:   19,7 litru/hodina

Foto a text: Jiří Pruša

Flying Revue > Flying Revue > FR informuje > Expedice DUBAI 2025 - návrat - Larnaca - Kavala Lidia - Messolonghi
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Váš originální kryt na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
1234

KURZ Leden 2026:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 03.12.2003 se stalo...
03.12.2003
První vzlet prototypu Honda HA-420 HondaJet.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: