Expedice Dubai 3. a 4. den

11.11.2025

Den 3 - neděle 9.listopadu 2025

Neděli jsem strávil v Larnace na Kypru. Bylo to potřeba, protože jsme ještě neměli všechna povolení a taky jsem se věnoval detailním přípravám na pondělní mnohahodinový let.

Záznam letu z 10.listopadu 2025Zoom gallery
Záznam letu z 10.listopadu 2025

Den 4 - pondělí 10.listopadu 2025

Ráno jsem vstal ve čtvrt na pět, abych se na letiště dostal do půl šesté. Ve čtvrt na sedm se v těchto dnech na Kypru rozednívá a já jsem potřeboval vyletět co nejdříve, protože čas mezi východem slunce v Larnace a západem slunce v Rijádu je nyní jen asi 10 hodin 20 minut. To při cestě dlouhé skoro 2400 km znamená, že není čas nazbyt, pokud chci přistát ještě za světla. Zoom gallery

Larnaka je přeci jen větší letiště, a tak tam všechno trvá trochu déle. Na vzlet jsem tedy šel až v 6.48. Po vzletu mě řídící nechal trochu kličkovat v jeho TMA a nastoupat do 8500 stop, protože v menší výšce by mě prý Egypt nepřijal. Hned kousek od Kypru jsem začal bojovat s protivětrem, který dosahoval až 50 km/h. Problémy mě v té souvislosti trápily dva – čas a palivo. Paliva jsem měl sice na 12 hodin, ale až nad Káhiru to vypadalo, že mi to nemusí vystačit. Snažil jsem se proto také trasu trochu zkrátit prosbou o souhlas s „přímou“ trasou na vzdálenější navigační bod. Přísný egyptský řídící mi ale sdělil, že musím letět trasu přesně podle schváleného plánu, a tak jsem trochu zbytečně letěl hodně na západ, abych se pak zase o něco jižněji vracel na východ. Po prvních asi třech hodinách letu mi celková doba vycházela asi na 11,5 hodiny,  což celý let ohrožovalo a mě znejišťovalo. U Hurgady pak bylo ještě nějaké námořní cvičení, kvůli kterému jsem musel letět více na jih a pak se zase vracet k severu. Vítr si na mě asi trochu zasedl, protože i když jsem se na Rudým mořem stočil z jižního směru na východní, tak foukal stále přímo proti mně jako předtím v jiném směru. Uklidnil se trochu až asi 200 km od pobřeží nad Saudskou Arábií. Tam jsem v té době zároveň ztratil možnost komunikovat. Slyšel jsem komunikaci dopravních letadel, ale neslyšel jsem odpovědi řídícího. Saudsko-arabské antény asi pokrývají jen ještě větší výšky než těch 9000 stop, ve kterých mi nařídili letět, abych toho z té pouště moc neviděl.

U letu nad pouští jsem se trochu obával vysokých teplot. Byl jsem ale mile překvapený, protože v letové výšce kolem 9000 stop byla teplota kolem deseti stupňů, což bylo velmi příjemné a dalo se tak dobře snést i pražení sluníčka přímo do hlavy. Na zemi byla teplota příjemných 25-27 stupňů.

Asi dvě třetiny mého detailního itinerářeZoom gallery
Asi dvě třetiny mého detailního itineráře
   Ráno na letišti v LarnaceZoom gallery
Ráno na letišti v Larnace

S pracovníkem handlingu Critonem na stojánce v Larnace. Criton neměl problém kvůli mně vstát v půl páté a přijít na můj odlet. To bylo skvělé.Zoom gallery
S pracovníkem handlingu Critonem na stojánce v Larnace. Criton neměl problém kvůli mně vstát v půl páté a přijít na můj odlet. To bylo skvělé.
   Tady jsem už doletěl k pobřeží Rudého mořeZoom gallery
Tady jsem už doletěl k pobřeží Rudého moře

S uklidněným větrem se moje rychlost zvýšila na 260-270 km/h a já jsem začínal věřit, že palivo mi vystačí, protože součet uletěné doby letu a té ještě přede mnou, vycházel už dost stabilně na 10 hodin. Palivo bylo tedy už celkem v pořádku, ale problém byl s časem. Začalo být jasné, že k Rijádu přiletím až po západu slunce. Moje cílové letiště je ale mezinárodní letiště přibližně dvakrát větší než Praha, a tak jsem se neobával, že ho nenajdu. Letiště má dvě paralelní dráhy a já jsem se ze západu blížil k té levé a věřil jsem, že mě na ní nechají přistát. Kvůli provozu ale řídící rozhodl jinak, a tak mě poslal nad střed města a pak zase zpět, aby mě mohl nechat přistát na dráze pravé. Objevovat taje mezinárodního megaletiště po desetihodinovém letu a ještě bez denního světla, je docela vyšťavující, a tak jsem měl radost, když jsem po celkem 10 hodinách a 15 minutách letu konečně přistál. Na zemi pak už probíhalo vše standardním způsobem a já jsem se kolem sedmé večer konečně dostal do sprchy.

Tady je vidět zbytečný „zálet“ příliš na západ, který jsem musel na přání řídícího odletět přesně tak, jak mi ho egyptské úřady schválily. To mě stálo zbytečně asi 15 minut letuZoom gallery
Tady je vidět zbytečný „zálet“ příliš na západ, který jsem musel na přání řídícího odletět přesně tak, jak mi ho egyptské úřady schválily. To mě stálo zbytečně asi 15 minut letu
   Palivový vak mám na zadním sedadle. Problém během letu je v tom, že nevidím a nevím, kolik přesně je z něho vyčerpáno, protože na něj nevidím. Zkoušel jsem ho tedy vyfotit, abych to mohl odhadnout lépe, ale z té fotky jsem toho stejně moc nepoznal. Zoom gallery
Palivový vak mám na zadním sedadle. Problém během letu je v tom, že nevidím a nevím, kolik přesně je z něho vyčerpáno, protože na něj nevidím. Zkoušel jsem ho tedy vyfotit, abych to mohl odhadnout lépe, ale z té fotky jsem toho stejně moc nepoznal.

Písečné ostrůvky u pobřeží Rudého mořeZoom gallery
Písečné ostrůvky u pobřeží Rudého moře
   Písečné ostrůvky u pobřeží Rudého mořeZoom gallery
Písečné ostrůvky u pobřeží Rudého moře

Záběry Saudské pouště. Takhle to pode mnou vypadalo asi 5 hodin nebo-li přes 1000 kmZoom gallery
Záběry Saudské pouště. Takhle to pode mnou vypadalo asi 5 hodin nebo-li přes 1000 km
   Záběry Saudské pouště. Takhle to pode mnou vypadalo asi 5 hodin nebo-li přes 1000 kmZoom gallery
Záběry Saudské pouště. Takhle to pode mnou vypadalo asi 5 hodin nebo-li přes 1000 km

Po přistání v RijáduZoom gallery
Po přistání v Rijádu
   Selfie s pracovníkem handlingu v Rijádu, EmonemZoom gallery
Selfie s pracovníkem handlingu v Rijádu, Emonem

Pár obvyklých čísel

Délka trasy: 10 hodin 15 minut / 2360 km

Průměrná rychlost: 230 km/h

Celková spotřeba paliva: 212 litrů

Text a foto: Jiří Pruša

banner_the_safe_guide_640x400_3_2025_cz.jpg 

 

Flying Revue > Flying Revue > FR informuje > Expedice Dubai 3. a 4. den
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ Leden 2026:

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Váš originální kryt na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
1234

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.12.1948 se stalo...
26.12.1948
I. V. Fedorov se stal prvním sovětským pilotem, který překonal zvukovou bariéru. Učinil tak ve střemhlavém letu s proudovou La-176.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: