11.11.2025
Den 3 - neděle 9.listopadu 2025
Neděli jsem strávil v Larnace na Kypru. Bylo to potřeba, protože jsme ještě neměli všechna povolení a taky jsem se věnoval detailním přípravám na pondělní mnohahodinový let.

![]()
Záznam letu z 10.listopadu 2025
Den 4 - pondělí 10.listopadu 2025
Ráno jsem vstal ve čtvrt na pět, abych se na
letiště dostal do půl šesté. Ve čtvrt na sedm se v těchto
dnech na Kypru rozednívá a já jsem potřeboval vyletět co nejdříve,
protože čas mezi východem slunce v Larnace a západem slunce
v Rijádu je nyní jen asi 10 hodin 20 minut. To při cestě
dlouhé skoro 2400 km znamená, že není čas nazbyt, pokud chci
přistát ještě za světla. 
![]()
Larnaka je přeci jen větší letiště, a tak tam všechno trvá trochu déle. Na vzlet jsem tedy šel až v 6.48. Po vzletu mě řídící nechal trochu kličkovat v jeho TMA a nastoupat do 8500 stop, protože v menší výšce by mě prý Egypt nepřijal. Hned kousek od Kypru jsem začal bojovat s protivětrem, který dosahoval až 50 km/h. Problémy mě v té souvislosti trápily dva – čas a palivo. Paliva jsem měl sice na 12 hodin, ale až nad Káhiru to vypadalo, že mi to nemusí vystačit. Snažil jsem se proto také trasu trochu zkrátit prosbou o souhlas s „přímou“ trasou na vzdálenější navigační bod. Přísný egyptský řídící mi ale sdělil, že musím letět trasu přesně podle schváleného plánu, a tak jsem trochu zbytečně letěl hodně na západ, abych se pak zase o něco jižněji vracel na východ. Po prvních asi třech hodinách letu mi celková doba vycházela asi na 11,5 hodiny, což celý let ohrožovalo a mě znejišťovalo. U Hurgady pak bylo ještě nějaké námořní cvičení, kvůli kterému jsem musel letět více na jih a pak se zase vracet k severu. Vítr si na mě asi trochu zasedl, protože i když jsem se na Rudým mořem stočil z jižního směru na východní, tak foukal stále přímo proti mně jako předtím v jiném směru. Uklidnil se trochu až asi 200 km od pobřeží nad Saudskou Arábií. Tam jsem v té době zároveň ztratil možnost komunikovat. Slyšel jsem komunikaci dopravních letadel, ale neslyšel jsem odpovědi řídícího. Saudsko-arabské antény asi pokrývají jen ještě větší výšky než těch 9000 stop, ve kterých mi nařídili letět, abych toho z té pouště moc neviděl.
U letu nad pouští jsem se trochu obával vysokých teplot. Byl jsem ale mile překvapený, protože v letové výšce kolem 9000 stop byla teplota kolem deseti stupňů, což bylo velmi příjemné a dalo se tak dobře snést i pražení sluníčka přímo do hlavy. Na zemi byla teplota příjemných 25-27 stupňů.

![]()
Asi dvě třetiny mého detailního itineráře 
![]()
Ráno na letišti v Larnace

![]()
S pracovníkem handlingu Critonem na stojánce v Larnace. Criton neměl problém kvůli mně vstát v půl páté a přijít na můj odlet. To bylo skvělé. 
![]()
Tady jsem už doletěl k pobřeží Rudého moře
S uklidněným větrem se moje rychlost zvýšila na 260-270 km/h a já jsem začínal věřit, že palivo mi vystačí, protože součet uletěné doby letu a té ještě přede mnou, vycházel už dost stabilně na 10 hodin. Palivo bylo tedy už celkem v pořádku, ale problém byl s časem. Začalo být jasné, že k Rijádu přiletím až po západu slunce. Moje cílové letiště je ale mezinárodní letiště přibližně dvakrát větší než Praha, a tak jsem se neobával, že ho nenajdu. Letiště má dvě paralelní dráhy a já jsem se ze západu blížil k té levé a věřil jsem, že mě na ní nechají přistát. Kvůli provozu ale řídící rozhodl jinak, a tak mě poslal nad střed města a pak zase zpět, aby mě mohl nechat přistát na dráze pravé. Objevovat taje mezinárodního megaletiště po desetihodinovém letu a ještě bez denního světla, je docela vyšťavující, a tak jsem měl radost, když jsem po celkem 10 hodinách a 15 minutách letu konečně přistál. Na zemi pak už probíhalo vše standardním způsobem a já jsem se kolem sedmé večer konečně dostal do sprchy.

![]()
Tady je vidět zbytečný „zálet“ příliš na západ, který jsem musel na přání řídícího odletět přesně tak, jak mi ho egyptské úřady schválily. To mě stálo zbytečně asi 15 minut letu 
![]()
Palivový vak mám na zadním sedadle. Problém během letu je v tom, že nevidím a nevím, kolik přesně je z něho vyčerpáno, protože na něj nevidím. Zkoušel jsem ho tedy vyfotit, abych to mohl odhadnout lépe, ale z té fotky jsem toho stejně moc nepoznal.

![]()
Písečné ostrůvky u pobřeží Rudého moře 
![]()
Písečné ostrůvky u pobřeží Rudého moře

![]()
Záběry Saudské pouště. Takhle to pode mnou vypadalo asi 5 hodin nebo-li přes 1000 km 
![]()
Záběry Saudské pouště. Takhle to pode mnou vypadalo asi 5 hodin nebo-li přes 1000 km

![]()
Po přistání v Rijádu 
![]()
Selfie s pracovníkem handlingu v Rijádu, Emonem
Pár obvyklých čísel
Délka trasy: 10 hodin 15 minut / 2360 km
Průměrná rychlost: 230 km/h
Celková spotřeba paliva: 212 litrů
Text a foto: Jiří Pruša

Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »