Expedice Stříbrný Spitfire začala. Dva britští piloti letí Spitfirem kolem světa

13.8.2019

Zajímavosti           Od srpna do prosince letošního roku poletí dvojice britských pilotů Matt Jones (45) a Steve Brooks (58) rekonstruovaným letounem Supermarine Spitfire napříč Zeměkoulí. Název Stříbrný Spitfire – Nejdelší let dal expedici sám ikonický letoun, jejž britští nadšenci objevili v muzeu a kompletně zrekonstruovali do letuschopného stavu. 

Stříbrný Spitfire obletí Zemi pod registrací G-IRTY. Zdroj: Zdroj: Silver Spitfire – The Longest FlightZoom gallery
Stříbrný Spitfire obletí Zemi pod registrací G-IRTY. Zdroj: Zdroj: Silver Spitfire – The Longest Flight

Letci na ojedinělou a tohoto typu světově první misi odstartovali 5. srpna 2019 z letiště Goodwood Airport (EGHT) v anglickém Chichesteru a pokračovali přes Faerské ostrovy a Island do Grónska, odkud se přesunuli do Kanady. Další plán letu vede přes Ottawu Gatienau (CYOW) na letiště New York Teterboro (KTEB), kde by měli přistát v pátek tento týden. 

Po přeletu na západní pobřeží USA zamíří z Los Angeles (Santa Monica, KSMO) na Aljašku a přes Beringův průliv do Ruska. Z Kamčatky se stočí k jihu a přes Japonsko a státy jihovýchodní a jižní Asie chtějí doletět na Blízký Východ a poté do Evropy. Střední Evropu minou a z Řecka přes Itálii, Švýcarsko, Německo, Holandsko a Francii doletí na domovské letiště Goodwood Airport (EGHT) v Chichesteru.


Expedice Stříbrný Spitfire. Zdroj: Silver Spitfire – The Longest Flight

Přílet na EGHT plánují na 8. prosince tohoto roku, tedy po čtyřech měsících letu. Celkem uletí 43,5 tisíc km a navštíví sto míst ve třiceti zemích. Nejdelší etapa bude měřit cca 800 km a povede z Hongkongu (VHHH) do Vietnamu (Danang, VVDN). Za řízením jednomístného Spitfiru se budou piloti střídat. Svoji misi shodně považují za „pilotní Everest“. 

Její úspěch bude do určité míry záviset na počasí a také na tom, zda se na všech plánovaných letištích podaří zajistit palivo. "Jsem z počasí trochu nervózní. A také z toho, jestli se zadaří dostat palivo na ta správná místa. Třeba Avgas je v USA velmi běžný, ale v jiných zemích ho musíme předem zajišťovat."

Matt Jones a Steve Brooks. Zdroj: Ministerstvo obrany Velké BritánieZoom gallery
Matt Jones a Steve Brooks. Zdroj: Ministerstvo obrany Velké Británie

Kolem Země letí Stříbrný Spitfire pod novou registrací G-IRTY, podpůrný tým, který z celé expedice kromě jiného pořídí filmový dokument, ho bude doprovázet v Pilatusu PC-12/47E registrace OY-THP. Oba letouny tak můžete sledovat on-line na serveru FlightRadar24. Dnes je najdete na letišti Iqualit (YFB), již na kanadském území, kam dorazili včera z Grónského Kangerlussaqu (SFJ) a kde letoun podstoupí servisní prohlídku. Prohlídka ho čeká po každých 25 letových hodinách. 

Oblet Země na stroji, jehož první vzlet se datuje do roku 1944, vyžadoval zcela zásadní rekonstrukci. Během 24 měsíců tým kolem obou pilotů Spitfire zcela rozebral, každý díl pečlivě očistil a restauroval. V květnu tohoto roku absolvoval první vzlet a dokonce akrobatické vystoupení na letecké přehlídce. Letoun dostal stříbrný nátěr, nikoli původní bojovou kamufláž, aby vynikly jeho ušlechtilé tvary. Při broušení a leštění trupu a křídel chtěli aktéři dosáhnout toho, aby letoun skvěle vypadal a zároveň zůstala zachována patina včetně stop po výfukových plynech na trupu stroje. 

Trasa expedice Stříbrný Spitfire - Nejdelší let. Zdroj: Zdroj: Silver Spitfire – The Longest FlightZoom gallery
Trasa expedice Stříbrný Spitfire - Nejdelší let. Zdroj: Zdroj: Silver Spitfire – The Longest Flight

Rekonstrukce byla velmi náročná, řada dílů jako třeba přístrojový panel, podvozkové nohy nebo vrtule byly v různé míře narušené, kompletní nebyly hydraulické systémy. Zkontrolovat museli více než 20 000 nýtů, řadu z nich bylo třeba vyměnit. Cílem bylo udržet Spitfire MX.IX co možná nejvíce v  původním stavu. To vše si vyžádalo značnou časovou i finanční investici. 

Zoom gallery

Letoun Supermarine Spitfire MK.IX MJ271 čísla CBAFIX970 byl vyroben v Castle Bromwich v roce 1943 ve Vickers Supermarine Ltd. V únoru 1944 byl zaveden do výzbroje 118 stíhací perutě RAF. V Bitvě o Británii absolvoval 51 misí, po druhé světové válce se ocitl v Jižní Africe a jeho stopy zmizely. Nakonec ho objevili jiní letečtí nadšenci a stroj se dostal do jednoho z leteckých muzeí v Británii, kde ho před deseti lety objevil Steve Brooks a zamiloval se. Společně s Mattem Jonesem pak Spitfire koupili v aukci.  

Spitfire jako typ je obecně uznávaným symbolem boje za svobodu a Jones s Brooksem chtějí u příležitosti 100. výročí RAF expedicí vzdát obletem Země hold ikonickému stroji i jeho konstruktéru R. J. Mitchellovi. Expedice chce také symbolicky fyzickou přítomností Spitfiru propojit řadu zemí, které mu vděčí za svou svobodu. Česko žel na plánované trase chybí – podle plánu ho letci minou z jihozápadu. 

„Rozhodnutí letět se stříbrným Spitfirem po celém světě bylo instinktivní, naším cílem je uctění historie letounu i těch, kdo ho postavili, udržovali a provedli více než 50 misemi. A také připomenutí těch, kdo v boji za svobodu přišli o život,“ řekl Matt Jones.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Aktuality > Expedice > Expedice Stříbrný Spitfire začala. Dva britští piloti letí Spitfirem kolem světa
.

Kurz VFR zahraniční lety


Všechny kurzy a exkurze FR zde. 

Novinka: L-410

Novinka: Hloubkaři


Pod palbou hloubkařů - novinka v e-shopu.

Soutěž:



Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 23.10.1934 se stalo...
23.10.1934
Italský pilot Francesco Agello vytvořil rychlostí 709 km/h nový světový rychlostní rekord s plovákovým závodním letounem Macchi MC.72.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345