Expedice Tunis 2018: Zpátky v Evropě

27.9.2018

Expedice Tunis 2018          Co nového na trase Příbram - Tunis - Příbram? Přečtěte si on-line zápisky pilota z etapy z tuniského Sfaxu do italského Brindisi.

Sfax - Brindisi, středa 26. září 2018 

Den začal skvěle. Podal jsem letový plán do Brindisi a dostal jsem informaci, že mi tuniský letecký úřad povolil změnu letět do Brindisi místo do Podgorici, kam jsem plánoval letět do té doby, než jsem zjistil, že tam tento měsíc nemají benzín. Udělalo mi dobře, že se s mou změnou destinace zabýval letecký úřad a šel jsem ještě prověřit meteo. Tam už sice nebylo vše tak veselé, ale neletově to úplně taky nevypadalo. Pak přišel hlavní oříšek – benzín. Vojáci slíbili přijet s cisternou v půl deváté, a tak jsem napjatě čekal. Oni ale opravdu přijeli a opravdu mi natankovali předplacených 100 litrů Avgasu. Odhadl jsem to dobře, víc by se bývalo už do nádrží nevešlo.

 

Právě překonávám pobřeží Tuniska.Zoom gallery
Právě překonávám pobřeží Tuniska.
  Displej a odpovídač při letu kolem východního pobřeží Sardinie.Zoom gallery
Displej a odpovídač při letu kolem východního pobřeží Sardinie.
 

 

Expedice Tunis 2018
”fr_int”

Kdy: 20. - 30. září 2018
Trasa: Příbram - Benátky - Figari - Olbia - Alghero - Caglieri - Bizerta - Tunis - Tozeur-Nefta - Sfax - Enfidha - Olbia - Palermo - Brindisi - Podgorica - Mostar - Rijeka - Příbram
Uletěná vzdálenost: cca 6000 km
Letových hodin: 30
Letadlo: Dynamic WT9 OK-LEX
Posádka: Jiří Pruša
Web: www.tunis-2018.flying-revue.cz

V 8.58 hodin místního času jsem tedy už roloval po dráze a přesně v 9 hodin jsem odstartoval. Jako obvykle, těsně po tom, co jsem se odlepil od dráhy, na mě řídící vychrlila řadu nesrozumitelných, chraplavých jmen jakýchsi míst a chtěla, abych jí hned řekl, kdy na těch jednotlivých místech budu. Už jsem na tohle cvičený, takže jsem jí slíbil se ozvat za chvíli.

Sledujte OK-LEX a Jiřího Prušu na on-line mapě v expedičním speciálu Tunis 2018. Dnes z Brindisi do Podgorice »

Když letadlo stoupá, tak počítač pracuje s jeho pomalou rychlostí a časy nejsou správné. Jako i jindy jsem pak prostě každému jménu přiřadil jakýsi čas a to jsem té řídící nadiktoval. Byla spokojená a já mohl pokračovat v letu dále. Pak přišel El Jem, kde jsem oblétával a fotil místní koloseum, a hned po té jsem se vyhoupl nad pobřeží a vyjednal si průlet CTR letiště Habib Bourguiba International v Monastiru. Vše proběhlo dobře, ale bylo vidět, že počasí se horší. 

Po další půlhodině letu jsem se začal dostávat do oparu, začal jsem kličkovat mezi mraky, stoupat a klesat a s nelibostí jsem viděl, že se zrychluje protivítr. Cap Bon, severovýchodní výběžek Tunisu jsem opouštěl v marginální viditelnosti a s protivětrem kolem 30 km/h.

Asi po 15 minutách nad mořem jsem přeladil na Roma Information. Italská řídící mi po deseti minutách letu v mizerném počasí oznámila, že nemám povolení vletět do italského prostoru, protože jsem nepodal letový plán. Vysvětlil jsem jí, že bez FPL bych z přísného Tuniska býval nikdy neodletěl a že v systému musí být. Slíbila, že se podívá a já jsem asi 15 minut bojoval s počasím a k tomu měl v hlavě obavu, zda to všechno není zbytečné, když se za chvíli možná budu vracet. Nesměl jsem paní řídící zavolal a ona na mě vyštěkla, ať si přeladím a dala mi jinou frekvenci. Tady už se mnou mluvili jako se svým, a tak jsem prostě pokračoval dál.

 

Městečko Bonifacio na jihu Korsiky.Zoom gallery
Městečko Bonifacio na jihu Korsiky.
  OK-LEX na letišti v Tunisu po připoutání.Zoom gallery
OK-LEX na letišti v Tunisu po připoutání.

 

Zoom gallery

Pak se dokonce začalo i zlepšovat počasí, a mraky i deště se vzdalovaly dozadu. Doufal jsem, že přejde i ten protivítr. To se ale nestalo, a on naopak zesiloval. Přeletěl jsem Liparské ostrovy, sopku Stromboli a při příletu k italské pevnině mě řídící dal instrukci vystoupat do 6000 stop, protože na pobřeží hořely lesy a létala tam hasící letadla. V té chvíli už vítr foukal až 70 km/h přímo z protisměru, takže moje rychlost proti zemi byla při stoupání sotva 100 kmh. Benzín jsem ovšem pálil stejně, jako kdybych letěl dvoustovkou.

 


Cagliari - Tunis, Expedice Tunis 2018

 

Prolétal jsem dlouhým údolím mezi vysokými skalami, a tak turbulence byly opravdu vydatné a po hodině téhle zkušenosti jsem si už docela přál přistát. Bylo ještě ale potřeba přeletět kus moře a dorazit do podpatku italské boty. Další hodiny boje s protivětrem, tentokrát „jen“ 60 km/h a s o něco slabší turbulencí. Už jsem ale začínal věřit, že do Brindisi s benzínem vystačím, a tak jsem přestal uvažovat o náhradním letišti.

V Brindisi mi řídící přidělil dráhu 31 a informoval mě, že vítr je 23 uzlů ze směru 010. Trochu ve mně hrklo, ale řekl jsem si, že to zkusím. Na finále jsem letěl hodně bokem, vše ale dobře dopadlo a po 7 hodinách 25 minutách letu jsem přistál v Brindisi s rezervou přesně na předepsaných 30 minut letu. Žel ani tady není internet takový, abych mohl poslat fotky a videa, tak se zatím podívejte na ty z předchozích dní. 

Z Brindisi Jiří Pruša 

Sledujte let s námi! 

logo_fr_transp.jpg

  

Flying Revue > Aktuality > Expedice > Expedice Tunis 2018: Zpátky v Evropě
.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345