Flight Design F2-CS-23

8.5.2022 Představení a první letové dojmy

Po téměř tříletém úsilí mezinárodního týmu, na němž se výrazně podíleli i čeští odborníci, dosáhl výrobce Flight Design general aviation GmbH významného úspěchu. 8. prosince 2021 získal letoun F2-CS-23 typový certifikát EASA.A.647 podle předpisu CS23 Amendment 5.

flight_design_f2_3.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Z českého pohledu je zajímavé, že všechny EASA certifikovaná letadla vyrobená Flight Designem jsou finálně sestavena a zalétána firmou Flight Design general aviation CZ s.r.o., která sídlí na letišti v Šumperku a je držitelem oprávnění k výrobě POA.

flight_design_f2_2.jpg

Další zajímavostí je, že dvoumístný celokompozitový letoun je celý vyrobený za použití prepregu, což je v této kategorii v Evropě unikát. Letoun má velmi dobré letové vlastnosti, což jej předurčuje k použití v leteckých školách. Mimo této certifikované CS-23 verze se vyrábí i verze LSA.

flight_design_f2_1.jpg

Získání certifikátu předcházelo množství zkoušek a následné vypracování certifikačních zpráv. Vzhledem k tomu, že značná část zkoušek probíhala v režimu celosvětových covidových omezení, bylo nutné využít i dříve nemyslitelných přístupů. Například se několikrát využilo vzdáleného dozorování zkoušky trupu experty EASA. To bylo umožněno pomocí streamování obrazu i zvuku přes aplikaci Webex, což v praxi vypadalo tak, že z každé strany trupu byl umístěn notebook s kamerou a vedoucí zkoušky doplňoval tyto kamery mobilním telefonem, který zaměřoval na požadované uzly podle pokynů dozoru EASA a celou zkoušku průběžně komentoval.

flight_design_f2_4.jpg

banner_knizni_edice_fr_640x200.jpg

flight_design_f2_5.jpg

V současné době probíhají na třetím letovém prototypu závěrečné zkoušky pro certifikaci VFR Night.Zálet prototypů F2 a počáteční letové zkoušky prováděl vždy zkušební pilot ing. Josef Charvát v Šumperku, ale většinu zkušebních letů provedl tovární zkušební pilot a letový inženýr ing. Jan Jílek, se kterým jsem si o létání s F2 povídal a jeden let s ním také absolvoval.

 

Text a foto: Jan Fridrich a Jan Jílek

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16ve Flying Revue č. 3/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 28. dubna 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.,,

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 3/2022 > Flight Design F2-CS-23
Loading...

Flying Revue 3/2022

Loading...

Flying Revue 3/2022

.

         Máme pro vás »

FR 3/2022: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 27.05.1955 se stalo...
27.05.1955
První let francouzského dopravního letounu Sud Aviation Caravelle (F-WHHH). První let trvající 41 minut provedla posádka ve složení Pierre Nadot (kapitán), André Moynot (první důstojník), Jean Avril (mechanik), André Préneron (radiotelegrafista) a Roger Beteille.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »