„Hole to hole“ aneb jak se staví Alto 912 TG ze stavebnice

23.4.2019

Alto 912 TG v plné síle. Letoun bratří Kubelových je zatím ve fázi montáže.Alto 912 TG v plné síle. Letoun bratří Kubelových je zatím ve fázi montáže.
Alto 912 TG v plné síle. Letoun bratří Kubelových je zatím ve fázi montáže.
Část toho, co jsme si přivezli. Letadlo to moc nepřipomíná.Část toho, co jsme si přivezli. Letadlo to moc nepřipomíná.
Část toho, co jsme si přivezli. Letadlo to moc nepřipomíná.
Založení centroplánu.Založení centroplánu.
Založení centroplánu.
Jedna z mnoha podsestav.Jedna z mnoha podsestav.
Jedna z mnoha podsestav.
Zadní část trupu se nýtovala dobře.Zadní část trupu se nýtovala dobře.
Zadní část trupu se nýtovala dobře.
Zaagrafovaný stabilizátor.
Zaagrafovaný stabilizátor.
Garáž už začíná být malá.
Garáž už začíná být malá.
Teď už to letadlo zcela jistě připomíná.
Teď už to letadlo zcela jistě připomíná.

Flying Revue 3/2019       Postavte si letadlo. To je výzva, nad kterou leckdo mávne rukou, leckdo zahoří. Bratři Kubelovi patří k těm druhým a letadlo, konkrétně Alto 912 TG, si pořídili jako stavebnici. Jak se jim montáž letadla ze stavebnice daří?

Anglické výrazy používané v češtině nemám moc rád, ale létání je létání, tam tak nějak angličtina patří. Navíc český ekvivalent „dírka na dírku“ mi k letadlu, které létá a prodává se po celém světě, právě moc nejde. 

Ale nebudu předbíhat, začnu pěkně od začátku. Alto je celokovový ultralehký dolnoplošník, vyráběný na Moravě firmou Direct Fly. Letadlo se dá pořídit od výrobce v různých fázích rozpracovanosti, ale i jako stavebnice v úplném rozsypu. My jsme si vybrali úplný rozsyp. Téměř před třemi lety jsme oslovili majitele firmy, Mgr. Ivo Lederera. První jednání už tenkrát probíhala ve velice přátelském duchu.

Asi je na místě podotknout, že létáme na jihu Čech, kde moc zkušeností s leteckou výrobou není, a většina kamarádů nás od stavby odrazovala se slovy: „Kluci, to nepostavíte!“ Na vysvětlenou, stavíme a létáme dohromady s bratrem.

Flying Revue 3/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 22-25 ve Flying Revue č. 3/2019.

Časopis vychází 25. dubna 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» (Jak se stát členem Klubu FR)

První jednání s panem Ledererem v roce 2015 z naší strany nedopadla, stavby jsme se prostě báli! Naše cesta k Altu vedla přes jinou stavebnici, Zenair CH 601, kdy jsme letadlo koupili z druhé ruky jako dlouhodobě uzemněné. Zenaira jsme „rozlítali“, jenže brzy nám začaly vadit některé věci. Což o to, letadlo létá nádherně, ale druhý stejný kus na světě nenajdete.

Při opravách nám ta lidská tvořivost kolikrát i vadí, vše je originál a vy musíte vše také tvořit. Zenair CH 601 je letoun z období počátků ultralehkého létání u nás, o němž občas říkáme, že v některých případech láska k létání převyšovala pud sebezáchovy.

Po několika původně nezamýšlených přistáních, nouzácích a polonouzácích jsme se v roce 2018 k myšlence na Alto vrátili. Objeli jsme pár letišť, kde Alto již létá, a sbírali informace. Když jsme se přesvědčili, že toto éro by mohlo být to správné, opět jsme kontaktovali pana Lederera. Firma zatím přesídlila do nových prostor na letišti v Medlánkách, pobočka pak zůstala v Hluku kousek od Kunovic.

Naše jednání s výrobcem navázala na rok 2015, jen se pan Lederer podivoval, že jsme s Altem ještě neletěli. Zajistil tedy pro nás téměř dvouhodinový demonstrační let. Prolétnutí se s Altem nás v našem výběru jen utvrdilo. Ze všech možností, jakou stavebnici si vybrat, jsme zvolili letadlo v úplném rozsypu. Hlavně také z finančních důvodů. 

Jak se stavba vyvíjela a v jakém je nyní stadiu, se dočtete v článku ve FR 3/2019

Text: Jiří Kubele

Foto: Luboš Kubele

  Zoom gallery

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2019 > Flying Revue 3/2019 > „Hole to hole“ aneb jak se staví Alto 912 TG ze stavebnice
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »