HPA TT62 Alekto - nepovedený prototyp

21.6.2022

Znát tohle letadlo chce již být opravdovým fanouškem letectví.

Jediný prototyp svého druhu, byl poháněný dvojicí přeplňovaných diesel motorů TAE310 Thielert Centurion 4.0, každý s výkonem 310 k, umístěných na konzolích za křídly. Dvojice pětilistých vrtulí měla přinést výkon a spolu s dieselovými motory i přijatelnou spotřebu. Letoun byl plánovaný jako celokompozitový, s přetlakovou kabinou a s maximální kapacitou 6 lidí na palubě. Na plánech, výkresech a výpočtových tabulkách to byl sen. Letadlo od firmy High Performance Aircraft GmbH & Co. KG (HPA) měl být moderní business jet, který za „lidové“ peníze, přinese vyšší standard více mezi veřejnost.

20220522_104211.jpg

Technická data
Posádka1
Max. počet cestujících5
Cestovní rychlost (vypočtená)240 kn / cca 445 km/h (dosaženo necelých 400 km/h)
Maximální rychlost250 kn / 460 km/h
Motor2 × TAE310 Thielert Centurion 4.0 , každý o výkonu 310 k při 3890 min -1 , V8 diesel, přeplňovaný, kapalinou chlazený
Palivo a kapacita nádržeJET A - 500 kg / 620 l
Spotřeba (plánovaná)při maximální rychlosti 64 kg/h, ekonomický let 47 kg/h
Vrtule2x pětilistá a říditelná

20220522_104254.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

20220522_104224.jpg

Délka                                       11,68 m
Rozpětí11,24 m
Výška3,71 m
Šířka kabiny1,4 m
Průměr trupu1,55 m
Délka trupu10,5 m
Prázdná mnotnost 1780 kg
Vzletová hmotnost2550 kg

Zakladatel firmy HPA Heiko Teegen (vydavatel časopisu Pilot und Flugzeug, zemřel 5. srpna 2003) měl s tímto snem jasno. Po prvním sestavení letadla doladit chyby z vývoje a začít se sériovou výrobou. Touha byla nabídnout tento letoun po celém světě. Letoun se dočkal kompletace až po dvou letech od úmrtí Heika Teegena a svůj první let podstoupil 22.2.2005 o délce asi patnácti minut pod imatrikulací D-IXTT. Zkušební pilot byl francouz Gérard Guillaumaud a za tuto krátkou dobu v letu, kdy nebylo možné dosáhnout vypočtených letových hodnot, ukončil první let s negativními pocity. Prý se letadlo stáčelo na jednu stranu a ze zadní části, zřejmě od motorů TAE310 nebo od vrtulí, šla značná vibrace.

20220522_104354.jpg

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

20220522_104301.jpg

Po prvním letu se tento sen rozplynul a došlo k přehodnocování nutných změn. Nový nákres a poloha motorů umístěných již standardně na křídlech, měl vyřešit problém s vibracemi. Vznikl tak celkově nový model letadla pod označením Baltic. Bohužel v roce 2006 firma vyhlásila bankrot a tak již nedošlo na výrobu druhého prototypu.

Tento letoun můžete spatřit vystavený ve venkovní expozici na letišti Anklam (EDCA) v severozápadní části Spolkové republiky Německo (cca 45 km jižně od Baltského moře nebo 180 km severně od Berlína). Je součástí muzea Otto Lilienthala.

 

Autor textu a fotografií: Tomáš Zach

banner_knizni_edice_fr_640x200.jpg

Flying Revue > ČsSL > Letecká muzea > Zahraniční muzea > HPA TT62 Alekto - nepovedený prototyp
.

         Máme pro vás »

FR 4/2022: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 03.07.1886 se stalo...
03.07.1886
Narodil se Giovanni 'Gianni' Battista Caproni, italský letecký konstruktér a zakladatel stejnojmenné společnosti vyrábějící letadla.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »