HPA TT62 Alekto - nepovedený prototyp

21.6.2022

Znát tohle letadlo chce již být opravdovým fanouškem letectví.

Jediný prototyp svého druhu, byl poháněný dvojicí přeplňovaných diesel motorů TAE310 Thielert Centurion 4.0, každý s výkonem 310 k, umístěných na konzolích za křídly. Dvojice pětilistých vrtulí měla přinést výkon a spolu s dieselovými motory i přijatelnou spotřebu. Letoun byl plánovaný jako celokompozitový, s přetlakovou kabinou a s maximální kapacitou 6 lidí na palubě. Na plánech, výkresech a výpočtových tabulkách to byl sen. Letadlo od firmy High Performance Aircraft GmbH & Co. KG (HPA) měl být moderní business jet, který za „lidové“ peníze, přinese vyšší standard více mezi veřejnost.

20220522_104211.jpg

Technická data
Posádka1
Max. počet cestujících5
Cestovní rychlost (vypočtená)240 kn / cca 445 km/h (dosaženo necelých 400 km/h)
Maximální rychlost250 kn / 460 km/h
Motor2 × TAE310 Thielert Centurion 4.0 , každý o výkonu 310 k při 3890 min -1 , V8 diesel, přeplňovaný, kapalinou chlazený
Palivo a kapacita nádržeJET A - 500 kg / 620 l
Spotřeba (plánovaná)při maximální rychlosti 64 kg/h, ekonomický let 47 kg/h
Vrtule2x pětilistá a říditelná

20220522_104254.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

20220522_104224.jpg

Délka                                       11,68 m
Rozpětí11,24 m
Výška3,71 m
Šířka kabiny1,4 m
Průměr trupu1,55 m
Délka trupu10,5 m
Prázdná mnotnost 1780 kg
Vzletová hmotnost2550 kg

Zakladatel firmy HPA Heiko Teegen (vydavatel časopisu Pilot und Flugzeug, zemřel 5. srpna 2003) měl s tímto snem jasno. Po prvním sestavení letadla doladit chyby z vývoje a začít se sériovou výrobou. Touha byla nabídnout tento letoun po celém světě. Letoun se dočkal kompletace až po dvou letech od úmrtí Heika Teegena a svůj první let podstoupil 22.2.2005 o délce asi patnácti minut pod imatrikulací D-IXTT. Zkušební pilot byl francouz Gérard Guillaumaud a za tuto krátkou dobu v letu, kdy nebylo možné dosáhnout vypočtených letových hodnot, ukončil první let s negativními pocity. Prý se letadlo stáčelo na jednu stranu a ze zadní části, zřejmě od motorů TAE310 nebo od vrtulí, šla značná vibrace.

20220522_104354.jpg

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

20220522_104301.jpg

Po prvním letu se tento sen rozplynul a došlo k přehodnocování nutných změn. Nový nákres a poloha motorů umístěných již standardně na křídlech, měl vyřešit problém s vibracemi. Vznikl tak celkově nový model letadla pod označením Baltic. Bohužel v roce 2006 firma vyhlásila bankrot a tak již nedošlo na výrobu druhého prototypu.

Tento letoun můžete spatřit vystavený ve venkovní expozici na letišti Anklam (EDCA) v severozápadní části Spolkové republiky Německo (cca 45 km jižně od Baltského moře nebo 180 km severně od Berlína). Je součástí muzea Otto Lilienthala.

 

Autor textu a fotografií: Tomáš Zach

banner_knizni_edice_fr_640x200.jpg

Flying Revue > Letecká muzea > Zahraniční muzea > HPA TT62 Alekto - nepovedený prototyp
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: