IRBIS zalétán

11.10.2023

IRBIS zalétán

Dne 25.09.2023 byl na letišti Zlín-Štípa uskutečněn úspěšný zálet sériové verze ultralehkého "bush” letadla IRBIS. Zálet provedl zkušební pilot a konstruktér v jedné osobě, Ladislav Galetka.

První ideový návrh tohoto zajímavého ultralehkého letadla vypracovala již před několika lety jeho společnost FLYCONTECHG s.r.o.

dsc_4530uuu_tn.jpg

Vlastní výpočty nutné pro získání typového průkazu provedl Ing. Tomáš Příhoda s tím, že celý certifikační proces včetně zátěžových zkoušek uskutečnila firma Kubíček Aircraft s.r.o. pod vedením konstruktéra Ing. Vojty Sobotky. Firma Kubíček Aircraft s.r.o. postavila v těsné spolupráci s firmou FLYCONTECH s.r.o. první prototyp, který následně prošel vývojovými letovými zkouškami a dále z nich i vyplývajícími drobnými konstrukčními a hlavně technologickými a estetickými úpravami.

K dokončení kompletní typové zkoušky k dnešnímu zbývá ještě provést zkoušku na tzv. flutter a několik dílčích letových zkoušek.

dsc_4492uu_tn.jpg

Firma FLYCONTECH s.r.o. již současně připravila i základní podmínky pro zahájení sériové výroby letadla u společnosti Kubíček Aircraft s.r.o. a to tzv. systémem výroby "dírka na dírku", za pomoci CNC obrábění plechů. Dále rovněž navrhla komplet přípravků a jednoúčelových strojů, například na stáčení náběžných plechů, které jsou již ořezány a vyvrtány bez nutnosti dalšího opracování.

Základní technická data UL letadla IRBIS:

Rozpětí křídel                          8,2 m

Plocha křídel                             10 m2

Prázdná hmotnost                  330 kg

Max. vzletová hmotnost         600 kg

Šířka kabiny                          1250 mm

Cestovní rychlost            140-160 km/h při 4600-4800 ot/min.

Vrtule                              Woodcomp Propuls 1740 mm

Motor                              Rotax 912 ULS.

Ultralehké letadlo IRBIS je hornoplošník s velmi zajímavým designem připomínajícím tvary známého úspěšného stroje Pilatus PC 6. UL letadlo IRBIS je určen pro pohodové létání pro radost a rovněž pro létání z horších vzletových ploch. Proto je vybaven dostatečně odolným podvozkem, který snese opravdu hodně. Podle vyjádření testovacího pilota Ládi Galetky, letadlo při přistání na hlavní podvozek neodskakuje a tím eliminuje nevýhody letadel s ostruhovým podvozkem.

dsc_4508uu_tn.jpg

Závěrem lze říci, že příznivci těchto tzv. “bush” letadel se mají na co těšit, protože zde vzniká stroj se velkým potenciálem, se zajímavým zevnějškem, odolným podvozkem a slušnou cestovní rychlostí. Z prvních letů je zřejmé, že IRBIS by mohl svými vlastnostmi v budoucnu patřit k naprosté špičce mezi obdobnými stroji a získat řadu příznivců nejen u nás, ale i v zahraničí.

O průběhu dalších letových a typových zkouškách vás budeme brzy informovat.

 

Ing.Miloš Dermišek - zdroj Kubíček Aircraft, s.r.o.

 

 

 

 

 

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 02.11.1931 se stalo...
02.11.1931
Do služby oficiálně vstoupila vzducholoď USS Akron (ZRS-4), první vzducholoď-nosič letadel na světě. V hangáru uvnitř trupu nesla pět dvojplošníků Curtiss F9C Sparrowhawk a byla vybavena speciální hrazdou pro jejich starty a přistání.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »