IRBIS zalétán

11.10.2023

IRBIS zalétán

Dne 25.09.2023 byl na letišti Zlín-Štípa uskutečněn úspěšný zálet sériové verze ultralehkého "bush” letadla IRBIS. Zálet provedl zkušební pilot a konstruktér v jedné osobě, Ladislav Galetka.

První ideový návrh tohoto zajímavého ultralehkého letadla vypracovala již před několika lety jeho společnost FLYCONTECHG s.r.o.

dsc_4530uuu_tn.jpg

Vlastní výpočty nutné pro získání typového průkazu provedl Ing. Tomáš Příhoda s tím, že celý certifikační proces včetně zátěžových zkoušek uskutečnila firma Kubíček Aircraft s.r.o. pod vedením konstruktéra Ing. Vojty Sobotky. Firma Kubíček Aircraft s.r.o. postavila v těsné spolupráci s firmou FLYCONTECH s.r.o. první prototyp, který následně prošel vývojovými letovými zkouškami a dále z nich i vyplývajícími drobnými konstrukčními a hlavně technologickými a estetickými úpravami.

K dokončení kompletní typové zkoušky k dnešnímu zbývá ještě provést zkoušku na tzv. flutter a několik dílčích letových zkoušek.

dsc_4492uu_tn.jpg

Firma FLYCONTECH s.r.o. již současně připravila i základní podmínky pro zahájení sériové výroby letadla u společnosti Kubíček Aircraft s.r.o. a to tzv. systémem výroby "dírka na dírku", za pomoci CNC obrábění plechů. Dále rovněž navrhla komplet přípravků a jednoúčelových strojů, například na stáčení náběžných plechů, které jsou již ořezány a vyvrtány bez nutnosti dalšího opracování.

Základní technická data UL letadla IRBIS:

Rozpětí křídel                          8,2 m

Plocha křídel                             10 m2

Prázdná hmotnost                  330 kg

Max. vzletová hmotnost         600 kg

Šířka kabiny                          1250 mm

Cestovní rychlost            140-160 km/h při 4600-4800 ot/min.

Vrtule                              Woodcomp Propuls 1740 mm

Motor                              Rotax 912 ULS.

Ultralehké letadlo IRBIS je hornoplošník s velmi zajímavým designem připomínajícím tvary známého úspěšného stroje Pilatus PC 6. UL letadlo IRBIS je určen pro pohodové létání pro radost a rovněž pro létání z horších vzletových ploch. Proto je vybaven dostatečně odolným podvozkem, který snese opravdu hodně. Podle vyjádření testovacího pilota Ládi Galetky, letadlo při přistání na hlavní podvozek neodskakuje a tím eliminuje nevýhody letadel s ostruhovým podvozkem.

dsc_4508uu_tn.jpg

Závěrem lze říci, že příznivci těchto tzv. “bush” letadel se mají na co těšit, protože zde vzniká stroj se velkým potenciálem, se zajímavým zevnějškem, odolným podvozkem a slušnou cestovní rychlostí. Z prvních letů je zřejmé, že IRBIS by mohl svými vlastnostmi v budoucnu patřit k naprosté špičce mezi obdobnými stroji a získat řadu příznivců nejen u nás, ale i v zahraničí.

O průběhu dalších letových a typových zkouškách vás budeme brzy informovat.

 

Ing.Miloš Dermišek - zdroj Kubíček Aircraft, s.r.o.

 

 

 

 

 

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: