Video: Jak funguje proces řízení letového provozu v kostce

16.1.2017

Právě jste se usadili v letadle na vaší cestě na dovolenou nebo za prací. Zatímco se vám pilně věnuje palubní personál, piloti komunikují s řídícími letového provozu. Jak si letadlo předávají jednotlivé složky Řízení letového provozu při letu z jedné země do druhé? Nabízíme jednoduchou přehlednou animaci celého procesu, na jehož konci je vaše bezpečné vystoupení na půdu cílového letiště. 


Jak funguje Řízení letového provozu. Popis jednotlivých kroků si přečtěte v textu pod videem (video neobsahuje zvuk). Zdroj: ŘLP ČR

 

Co je ATM?

ATM (Air Traffic Management) čili řízení a uspořádání letového provozu je komplex služeb nezbytných pro zajištění bezpečného a efektivního pohybu letadel po celou dobu provozu. Jeho součástí jsou Letové provozní služby (Air Traffic Services, ATS), Řízení toku letového provozu (Air Traffic Flow Management, ATFM) a Letecká informační služba, LIS (Aeronautical Information Service, AIS). (Zdroj: Slovník leteckých pojmů FR)

Na videu vidíte jednoduchý příklad komerčního letu z jednoho letiště na druhé přes hranice státu. Podrobnější popis toho, co se na videu odehrává, najdete níže. Pro přehlednost uvádíme takto strukturovaně. 

  1. Letadlo je na letišti ADEP (Departure Airport), pojíždění a vzlet je řízen z věže letištní službou řízení (TWR).
  2. Informaci o letu (letový plán) s předstihem dostává přibližovací služba řízení (APP).
  3. Bezprostředně po vzletu z letiště se letadlo pohybuje v prostoru CTR a je předáno službě APP.
  4. Přibližovací služba řízení (APP) řídí letadlo v prostoru TMA. Letadlo stoupá.
  5. Informaci o letu s předstihem dostává oblastní středisko řízení (ACC). APP předává letadlo službě ACC.
  6. Letadlo vstupuje do prostoru CTA (Controlled Area - řízená oblast) a je řízeno jedním ze sektorů oblastní služby řízení ACC.
  7. Letadlo dosahuje své cestovní hladiny.
  8. Vzdušný prostor oblastního střediska je rozdělen do několika sektorů, při dosažení hranice sektoru je letadlo přeladěno na další sektor v rámci jednoho střediska.
  9. Letadlo se blíží ke státním hranicím (prostor FIR), informace o letu je s předstihem předána dalšímu středisku – ACC sousední země.
  10. Letadlo vstupuje do vzdušného prostoru sousední země a řízení přebírá příslušný sektor oblastního střediska řízení (ACC) dané země.
  11. Letadlo se blíží k cílovému letišti ADES (Destination Airport). Letadlo začíná klesat.
  12. Informace o letu je s předstihem předána přibližovací službě řízení (APP).
  13. Letadlo klesá a vstupuje do prostoru TMA (řízený letový prostor v blízkosti letiště). Řízení přebírá přibližovací služba řízení APP, která řadí letadla do sledu na přistání do osy aktuálně používané dráhy.
  14. Informaci o letu dostává letištní služba řízení (TWR) cílového letiště.
  15. Letadlo vstupuje do prostoru CTR (řízený okrsek) cílového letiště a řízení přebírá služba TWR.
  16. Při předání od APP jsou letadla seřazena ve sledu na přistání a udržují stabilizovaný let v dané výšce.
  17. Po minutí bodu FAF (Final Approach Fix) letadlo klesá přímo na dráhu, obvykle za použití systému ILS (Instrument Landing System) pod úhlem 3°. Po dosednutí na dráhu je letadlo instruováno kudy má pojíždět ke stojánce. Tam váš let končí. 

Pozn.: Střediska jednotlivých služeb řízení mohou být různě dislokována. V ČR sídlí např. služba ACC spolu s APP Praha v Jenči. TWR LKPR je samozřejmě na řídící věži v Ruzyni. Na druhou stranu třeba APP Brno je umístěno v budově řídící věže v Brně spolu s TWR LKTB.

Přečtěte si také článek Jeden z nejlepších 3D simulátorů pro výcvik řídících letového provozu na světě je v Praze

 

Jan Dvořák ve spolupráci s ing. Petrem Dvořákem z Řízení letového provozu ČR

logo_fr_transp.jpgkk.png

Flying Revue > Zprávy > Letecká doprava > Video: Jak funguje proces řízení letového provozu v kostce
.

         Máme pro vás »

FR 2/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Unikátní videobanka!

Unikátní videobanka »

Dotisk knihy Svět z nebe:

Svět z nebe »

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 19.04.1915 se stalo...
19.04.1915
První let kanadského stíhacího stroje Avro Canada CF-100 Canuck.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456