JAK SE STÁT DOPRAVNÍM PILOTEM

12.9.2025

Díl 2.: Výběrové řízení

b737_max_8_foto_archiv_smartwings.jpg

Dopravní létání není jen práce, je to splněný sen. Na začátku vysněné práce je vždy výběrové řízení. Jak takový „screening“ probíhá, co všechno obsahuje a co se děje po jeho úspěšném absolvování, vám přiblížíme v následujících řádcích.

Každý uchazeč na pozici pilota v letecké společnosti prochází pečlivým výběrovým řízením. Výběrové řízení bývá vyhlášeno zpravidla na webových stránkách aerolinky, kde jsou uvedena kritéria, která musí uchazeč splňovat, a postup, jakým se do výběrového řízení přihlásit. Základními požadavky jsou obvykle jazyková způsobilost, ICAO angličtina minimálně „Úroveň 4“ nebo vyšší, někdy ovládání národního jazyka země, ve které aerolinka sídlí, dále pak ATPL(A) nebo CPL(A) + teoretické zkoušky ATPL, přístrojová doložka IR(A), platný Medical Class 1 a certifikát Advanced UPRT (v případě prvního typového výcviku), životopis a někdy i motivační dopis. Letecká společnost následně kandidáty roztřídí podle vhodnosti a poté je postupně osloví.

banner_the_safe_guide_640x400_3_2025_cz.jpg

První zkouškou k získání pozice pilota bývá několikahodinový psychotest, zakončený pohovorem s psychologem. Na toto cvičení se nelze nijak připravit. Úspěšní kandidáti pokračují dalším, zpravidla několikadenním testováním.

přistávající_b737_max_8_foto_archiv_smartwings.jpg

Některé firmy kladou důraz na vysokou úroveň ovládání anglického jazyka – uchazeč tak některý den absolvuje písemný test z anglické gramatiky, porozumění textu a překladu, poslech, následuje ústní pohovor zaměřený na leteckou slovní zásobu. Na to už se připravit lze. Ten, kdo nějaký čas pobýval v anglicky mluvící zemi, bude mít určitě výhodu.

Většina společností poté testuje teoretické znalosti teorie ATPL spolu s osobnostními a týmovými dovednostmi v rámci práce ve skupině „group assessment”. Jsou aerolinky, které se hodně zaměřují i na logické myšlení a celkové předpoklady k vykonávání pozice pilota. Součástí výběrových řízení bývá test všeobecných předpokladů – „Aptitude Test“, který testuje logické myšlení, matematické dovednosti, prostorovou představivost, rychlost a přesnost rozhodování a v neposlední řadě i paměť a koncentraci. Pokud se vám podaří projít teoretickou částí výběrového řízení, zpravidla jste pozváni do dalšího kola, které už probíhá na letovém simulátoru.

simulátor_b737-800,_catc_praha_foto_martin_civiš.jpg

Vše, co následuje poté, si můžete přečíst na stránkách časopisu Flying Revue číslo 5/2025.

Text: Martin Civiš a Jan Tůma

Foto: zdroj uveden u fotografi

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 42-46ve Flying Revue č. 5/2025. Na stáncích je časopis ke koupi od 28. srpna 2025. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

traťový_výcvik_probíhá_za_běžného_provozu_foto_archiv_smartwings.jpg

 

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 5/2025 > JAK SE STÁT DOPRAVNÍM PILOTEM
Loading...

Flying Revue 5/2025

Loading...

Flying Revue 5/2025

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 12.09.1971 se stalo...
12.09.1971
Uskutečnil se první let prototypu letounku Bede BD-5 (N500BD), tehdy ještě vybaveného motýlkovými ocasními plochami.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: