Kalamazoo Air museum, Michigan, USA

13.2.2020

Výhled na hlavní expozici z balkonu kavárny je dechberoucí. Káva chutná o to lépe.Výhled na hlavní expozici z balkonu kavárny je dechberoucí. Káva chutná o to lépe.
Výhled na hlavní expozici z balkonu kavárny je dechberoucí. Káva chutná o to lépe.
Růžový Curtiss P-40 WarhawkRůžový Curtiss P-40 Warhawk
Růžový Curtiss P-40 Warhawk
Detail motoru Pratt & Whitney J58Detail motoru Pratt & Whitney J58
Detail motoru Pratt & Whitney J58
Celkový pohled z balkonu kavárny na Lockheed SR-71B, k nezaplacení.Celkový pohled z balkonu kavárny na Lockheed SR-71B, k nezaplacení.
Celkový pohled z balkonu kavárny na Lockheed SR-71B, k nezaplacení.
Ikonický P 47 Thunderbolt.Ikonický P 47 Thunderbolt.
Ikonický P 47 Thunderbolt.
Boeing-Stearman PT-17-N2S-5 Kaydet, americká výcviková klasika.
Boeing-Stearman PT-17-N2S-5 Kaydet, americká výcviková klasika.
North American AT-6G Texan v námořní verzi označované SNJ-5, americký cvičný letoun
North American AT-6G Texan v námořní verzi označované SNJ-5, americký cvičný letoun
Martin B-57B Intruder, odložený na trávě druhé budovy Air Zoo
Martin B-57B Intruder, odložený na trávě druhé budovy Air Zoo
Douglas AD-4NA Skyraider, útočný letoun pro letadlové lodě
Douglas AD-4NA Skyraider, útočný letoun pro letadlové lodě
Lockheed S-3 Viking, protiponorkový letoun US NAVY pro službu na letadlových lodích
Lockheed S-3 Viking, protiponorkový letoun US NAVY pro službu na letadlových lodích
J-2 raketový motor druhého a třetího stupně, součást z programu Apollo. Použitá na raketě Saturn V. Tento konkrétní motor nebyl nikdy ve vesmíru, sloužil jako testovací model. Byl 21 krát v provozu, celkově byl v provozu 56 minut.
J-2 raketový motor druhého a třetího stupně, součást z programu Apollo. Použitá na raketě Saturn V. Tento konkrétní motor nebyl nikdy ve vesmíru, sloužil jako testovací model. Byl 21 krát v provozu, celkově byl v provozu 56 minut.

Letecké „Zoo“, které najdete na půli cesty mezi Chicagem a Detroitem, jižně od mezinárodního letiště Battle Creek ve státě Michigan, rozhodně stojí za pozornost a návštěvu.

Založeno bylo roku 1977 manželi Parishovými a jedná se tedy o rodinné muzeum. Díky své velikosti se řadí mezi 10 největších nevládních leteckých muzeí v USA!

Růžový Curtiss P-40 Warhawk zavěšený v recepci muzea. V kokpitu je umístěna kombinéza paní Sue Parish.Zoom gallery
Růžový Curtiss P-40 Warhawk zavěšený v recepci muzea. V kokpitu je umístěna kombinéza paní Sue Parish.

Nejpohodlněji se sem dopravíte vozem, parkovací plocha je zde dostačující a zdarma. Pokud budete plánovat cestu městskou hromadnou dopravou, jezdí z centra města Kalamazoo linka s pěkným jménem Duke, která vede na zmiňované letiště Battle Creek. Od zastávky Winters & Bennet je to pouhých 15 minut chůze. Poté už Vás poutač Air Zoo nasměruje k cíli.

Pan Pete Parish byl druhoválečný pilot a jeho žena Sue Parish byla členkou WASPs (Women Airforce Service Pilots). Jejich vztah k letadlům je již patrný na přezdívkách, které dali svým strojům. Ty se také staly základem pro tohle úžasné muzeum.

Po vstupu do budovy Vás ohromí zavěšený růžový Curtiss P-40 Warhawk, na kterém létala paní Sue Parish. Lépe si ho můžete prohlédnout po zakoupení vstupenky (dospělý za $15.95, děti $14.95 a senioři za $12.95) a vystoupání do prvního patra. Zde naleznete i kavárnu, která má balkon do hlavní výstavní haly a kde si můžete vychutnat kávu při pohledu na letadla pěkně s nadhledem.

Neuvěřitelný stroj Lockheed SR-71B v celé své kráse. Povšimněte si druhé kabiny pro instruktora.Zoom gallery
Neuvěřitelný stroj Lockheed SR-71B v celé své kráse. Povšimněte si druhé kabiny pro instruktora.

Hlavní dominantou muzea je neuvěřitelný stroj Lockheed SR-71B (Blackbird) s imatrikulací #61-7956, který také létal pod organizací NASA a to s číslem 831. Poprvé vzlétl v roce 1964 a za celou svojí aktivní etapu nalétal neuvěřitelných 3967,5 hodin. Jednalo se o dvoumístný cvičný stroj, všimněte si výčnělku druhé kabiny, který kazí, či doplňuje (?) extravagantní vzhled letadla. Je již posledním exemplářem na světě z verze 71B a proto možnost si tento stroj detailně prohlédnout je opravdovým zážitkem. Detailnější popis letadla a jeho historii se lze dozvědět na infopointu, který je kousek od výškovky Blackbirda. Pán se zde nudil a můj zájem ho ani moc neotravoval.

Výčet strojů v muzeu je omračující a přijde si zde na své snad každý. Od počátku létaní v balónech, po vesmírná plavidla. Doporučuji se podívat na jejich webové stránky https://www.airzoo.org/ a prohlédnout si aktuality. Sbírka se neustále rozšiřuje a okolní aktivity spojené s letectvím jsou neustále rozvíjeny. Jako třeba D-Day výstava k výročí 75 let od vylodění v Normandii, 4D kino s letem do vesmíru a další zajímavé atrakce.

V druhé části muzea (za pietním parkem druhoválečných veteránů) je možnost objednat si vyhlídkový let, třeba v ikonickém PT Stearman. Za 30 minutové prolétnutí bez akrobacie dáte $229. Za příplatek lze získat i video z letu. V této části budovy je i vyhlídková terasa, umístěná ke středu RWY 17-35 letiště Battle Creek, bohužel bez větší aktivity v mé přítomnosti. Za zmínku tedy zde stojí Martin B-57B Intruder vystavený na travnaté ploše vedle budovy, nebo Mig-21 s číslem 4107 původně létající v polském letectvu. V galerii ho naleznete spolu s McDonnell F-4E Phantom 2 vyrobeném v roce 1967.

Mig 21 z Polského letectva a McDonnell F-4E Phantom 2, zajímavé porovnání.Zoom gallery
Mig 21 z Polského letectva a McDonnell F-4E Phantom 2, zajímavé porovnání.

Nelze ukončit návštěvu lépe, než v renovačním centru, které se pyšní nepřetržitou prací 7 dní v týdnu. Kde nyní pracují na letadlech vyzvednutých ze dna Michiganského jezera, která na jeho dně ležela více než 70 let, až do roku 2016. V době mé návštěvy byla restaurována letadla typu Douglas Dauntless SBD-2P a FM-2 Wildcat, která byla utopena při nácviku přistání na improvizovaných lodích.

Když budete mít štěstí, bude se zde pohybovat Greg Ward, který zde pracuje již 28 let. Jeho nadšení je neuvěřitelné a je ochotný se podělit o zajímavá fakta. Dle informací čeká na dně jezera na 100 letounů, které chtějí renovovat. Až neuvěřitelné. Tohle muzeum určitě doporučuji.

Byli jste v tomto úžasném muzeu a máte zajímavé informace, nebo jiné poznatky? Napište komentář na FB a nebo na můj email , rád odpovím.

Děkuji
Tomáš Zach

Flying Revue > Letecká muzea > Zahraniční muzea > Kalamazoo Air museum, Michigan, USA
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: