Kalendárium 2020 - První let letounu Beechcraft Model 35 Bonanza

25.12.2020

První let se uskutečnil 22. prosince 1945
První let se uskutečnil 22. prosince 1945

Zkušební pilot Vern Louis Carstens provedl 22. prosince 1945 první let stroje, který měl určeno stát se legendou. Vzduch pod křídly poprvé ochutnal prototyp Beechcraftu Model 35 Bonanza.

Beechcraft Bonanza ve svém původním „V tail“ provedení je jedním z technických symbolů padesátých a šedesátých let. Když se 22. prosince zvedl do vzduchu prototyp se sériovým číslem 3 (NX80150, předcházející dva sloužily pro pozemní zkoušky) jednalo se pro společnost Beech Aircraft Corporation o velký okamžik.

První létající prototyp Bonanzy NX80150. Foto: SDASM ArchivesZoom gallery
První létající prototyp Bonanzy NX80150. Foto: SDASM Archives


Vern L. Carstens později tento slavný den popsal slovy: „Na okraji dráhy se sešli občané Wichity a stovky techniků a dělníků z továrny. Přišla snad polovina města a naše továrna pro ten okamžik zastavila práci.“ Let nového sportovního stroje se pro mnohé stal okamžikem příslibu nových, mírových časů po kocovině ze zážitků jen nedávno skončeného válečného konfliktu. A nová Bonanza dostála svým příslibům. Od okamžiku svého prvního letu se Bonanza stala etalonem pro konstrukci výkonných celokovových jednomotorových sportovních strojů.

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

První letový prototyp (NX8150) byl vybaven vzduchem chlazeným, nepřeplňovaným čteřválcovým motorem Lycoming O-290-A o výkonu 125 koní při  2600 ot/min a 130 koních při otáčkách 2800 ot/min (doby chodu v tomto režimu byla omezena na 5 minut).

Zkušební pilot Harry Lawrence Reiter Jr.
Zkušební pilot Harry Lawrence Reiter Jr.


Cesta k certifikaci a rozjezdu sériové výroby však nebyla jednoduchá. O necelý rok později 26. října 1946 při zkouškách sloužících k určení maximální rychlosti při střemhlavém letu havaroval jeden z prototypů pilotovaný zkušebním pilotem Harrym Lawrencem Reiterem Jr. Příčinou bylo otevření dveří podvozku na jednom z křídel aerodynamickými silami. Dveře zůstaly otevřeny a následný nárůst tlaku ve vnitřních prostorách křídla vedl společně s aerodynamickým namáháním k jeho destrukci.

Beechcraft Model 35 Bonanza z rané výrobní produkceZoom gallery
Beechcraft Model 35 Bonanza z rané výrobní produkce


Celkově se však Beechcraft Model 35 Bonanza stal velmi úspěšným strojem, jehož bylo v následujících desetiletích vyrobeno v různých modifikacích na 17 000 kusů. Rodinu strojů Bonanza zastupovaly v průběhu let tři hlavní modely: Model 35 Bonanza (ve výrobě 1947–1982; V-tail), Model 33 Debonair (tak se z počátku nazýval model s konvenčními ocasními plochami) nebo 33 Bonanza (ve výrobě 1960–1995; konvenční ocasní plochy) a konečně Model 36 Bonanza (ve výrobě 1968 až do dneška – jde v zásadě o prodloužený Model 33).



Text: Michal Beran

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

kniha_eozn.jpg

Flying Revue > Zprávy > Historie > Kalendárium 2020 - První let letounu Beechcraft Model 35 Bonanza
.

         Máme pro vás »

FR 1/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Dotisk knihy Svět z nebe:

Svět z nebe »

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 17.01.1963 se stalo...
17.01.1963
Experimentální raketoplán North American X15 A pilotovaný Joe Walkerem dosahuje výšky 82 600 m (271,000 feetů). Díky dosažené výšce letu se tak Walker stává oficiálně astronautem.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456