Kalendárium - Beechcraft Bonanza

29.12.2022

Kalendárium - Beechcraft Bonanza

22. prosince roku 1945 uskutečnil Vern Louis Carstens, zkušební pilot společnosti Beech, první let nového letounu Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza. Jednalo se o celkově třetí prototyp, opatřený imatrikulací NX80150.

 

Pro všeobecné letectví to byl skutečně historický den, neboť letoun Beechcraft Model 35 Bonanza stanovil letoun ustanovil v mnoha ohledech technologické a průmyslové standardy pro výkonná jednomotorová sportovní a turistická letadla na mnoho let dopředu.

Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza NX8150 Foto: Beech Heritage Museum
Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza NX8150 Foto: Beech Heritage Museum

Otec myšlenky a konstruktér Ralph Harmon popisuje ve své knize Zrození Bonanzy, jak se propracoval k modernímu civilnímu letadlu. V listopadu roku 1944 ještě 2. světová válka zdaleka u konce nebyla, ale Ralph a jeho tým se vraceli po pracovní době ke svým rýsovacím prknům s civilními projekty. Na myšlence civilního obchodního a turistického letadla totiž pracovali v rámci přesčasů bez nároku na odměnu. Jednoho listopadového večera se v kanceláři ukázal i Walter Beech: „Můj bože, to je přesně to, co bychom měli stavět!“ To pronesl při pohledu na Ralphovo rýsovací prkno. Během hodiny se přišel podívat i šéfkonstruktér „Teď“ Wells a bylo rozhodnuto.

Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza NX8150 Foto: NASM
Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza NX8150 Foto: NASM

Všichni věřili, že USA se po válce rychle vzpamatují a ekonomika půjde znovu kupředu. Toho večera získala společnost Beech náskok deseti let před všemi ostatními. Společnost Beech postavila celkem pět prototypů, z čehož první dva byly použity pro pozemní testy a třetí (NX80150) uskutečnil již zmíněný historický první let dne 22. prosince 1945. Testovací pilot Vern Carsten po prvním čtyřicetiminutovém letu prohlásil: „Je to nejlepší letadlo, jaké jsme kdy postavili!“ Do března roku 1947, kdy Bonanza získala typový certifikát, evidovala firma Beech 1 500 objednávek. Na obrovském zájmu o tento typ se kromě převratné moderní konstrukce jistě podepsala i skutečnost, že první kusy Bonanzy bylo možné objednat za cenu okolo 8 tisíc dolarů, tedy polovinu toho, co stál před válkou Staggerwing.

NX80150 se však konce zkušebního programu zřejmě nedožil. Dne 26. října 1946 byl zničen jeden z prototypů Modelu 35, a to pravděpodobně právě pravděpodobně NX80150, při zkušebním letu, který měl za cíl stanovit nepřekročitelnou maximální rychlost. Z rejstříku byla registrace NX80150 vymazána až 18. května roku 1948.

Beechcraft Model 35 Bonanza, NC2703V, jeden z letounů ranné produkce Foto: Beech Heritage Museum
Beechcraft Model 35 Bonanza, NC2703V, jeden z letounů ranné produkce Foto: Beech Heritage Museum

Bonanza stala vzorem pro moderní letadla všeobecného letectví ve Spojených státech. A vyrábí se dodnes. Model s ocasními plochami „do V” se však v roce 1982 přestal nabízet.

Širším historickým okolnostem vzniku letounu Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza a roli manželů Beechových v příběhu všeobecného letectví ve Spojených státech amerických byl věnován článek Pavla Valenty v čísle 4/2022 časopisu Flying Revue

Text: Michal Beran a Pavel Valenta

logo_fr_transp.jpg

 

 

 

Flying Revue > Zprávy > Historie > Kalendárium - Beechcraft Bonanza
.

         Máme pro vás »

FR 1/2023: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 29.01.1939 se stalo...
29.01.1939
Německý pilot Carl Bode vytvořil s druhým prototypem vrtulníku Focke-Wulf Fw 61 tehdejší světový rekord v dostupu vrtulníku, když vystoupal do výšky 3427 metrů.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »