Kalendárium - La Société Antoinette

21.8.2020

Počátky La Société Antoinette
Letoun Gastambide-Mengin II ve své finální podoběZoom gallery
Letoun Gastambide-Mengin II ve své finální podobě

21.8.1908

První úspěšný let jednoplošníku na uzavřené trati

Pionýrské období aviatiky bylo krásným obdobím hledání cest. Na nebe se vydávaly (a z nebe padaly) letecké konstrukce nejrůznějších typů. Průkopníci aviatiky se předháněli v překonávání nových a stále obtížnějších met. A v záplavě novinek v nadšeném tisku téměř zapadla zpráva z 21. srpna. V Issy-les-Moulineaux provedl letoun Antoinette II první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem. Leon Levavasseur mohl slavit.
Leon LevavasseurZoom gallery
Leon Levavasseur


Na počátku příběhu společnosti Antoinette stáli dva inženýři podnikající do té doby v oblasti výroby a využití elektrického proudu. Leon Levavasseur zběhl ze studií umění, aby se mohl věnovat studiu elektřiny a později spalovacích motorů, Jules Gastambide byl zase uznávaným odborníkem v oblasti budování elektráren a v době, kdy se oba pánové poznali, už i zámožným majitele elektráren ve Francii a Alžírsku. V roce 1902 trávil Levavasseur společnou dovolenou s Gastambidem a jeho rodinou, a na ní svému příteli předložil plán na vstup do oblasti aviatiky. Gastambid souhlasil, ale považoval za nutné nejprve vyvinout vhodný motor, neboť v té době ještě žádné letadlo neletělo.Výsledkem se stal podnik pojmenovaný Antoinette po Gastambidově dceři, jejíž otec celou záležitost financoval. Ještě v témže roce 28. srpna Levavasseur zažádal tajně o patent na koncept osmiválcového vidlicového motoru. Žádost se stala veřejnou o rok později a 30. září 1904 byl patent udělen. Motory zkonstruované Levavasseurem byly úspěšné, ale jméno Antoinette spojené s jeho prací se na veřejnosti objevilo až v roce 1905,  kdy společnost zkonstruovala řadu sportovních rychlých člunů, které se velmi úspěšně účastnily závodů právě pod tímto jménem.
Letoun Gastambide-Mengin ve své původní podoběZoom gallery
Letoun Gastambide-Mengin ve své původní podobě

O rok později se La Société Antoinette stala akciovou společností s Gastambidem v roli prezidenta společnosti a Levavasseurem na pozici technického ředitele. Průkopník aviatiky Louis Bleritot se stal jeho zástupcem. Společnost se v té době primárně soustředila na vývoj a prodej leteckých motorů. Poháněly například letoun Santos-Dumont 14bis, helikoptéru Paula Cornua, nebo letoun Voisin upravený Henri Farmanem, se kterým pak Farman provedl v lednu 1908 první let po uzavřené dráze delší než 1 kilometr.

Levavasseur však chtěl společnost etablovat i jako výrobce letadel. S konstrukcí jednoplošníku experimentoval už od roku 1906, ale úspěchu se dobral až na přelomu let 1907 a 1908, kdy podle jeho návrhu postavil Gabriel Mengin jednoplošník zprvu označovaný jako Gastambide-Mengin. Poháněl ho (jak jinak) vidlicový osmiválec Antoinette o výkonu 50 koní a v dobovém tisku upoutal zpočátku především složitým uspořádáním podvozku. Letoun letěl poprvé 8. února 1908, poté 14. února, a zachovalo se kupodivu i jméno pilota, kterým měl být jistý Boyer. Poté se Levavasseur s Menginem pustili do řady úprav, během nichž letoun měnil své jméno postupně na Gastambide-Mengin I, pak  Gastambide-Mengin II a nakonec ve své poslední verzi Antoinette II. A v této podobě uskutečnil také 21. srpna svůj historický let v Issy-les-Moulineaux, jednom z tehdejších aviatických center. To už nesl řadu konstrukčních znaků pozdějších verzí letounů Antoinette, včetně charakteristických trojúhelníkovitých křidélek, zavěšených na odtokové hraně křídel.
Mechanický letecký simulátor systému AntoinetteZoom gallery
Mechanický letecký simulátor systému Antoinette

Je zajímavé, že někdy v této době zřejmě rozeznal potenciál Levavasseurovy konstrukce i Louis Bleriot, který se ze své pozice ve firmě pokusil Gastambidovi a Levavasseurovi rozmluvit jejich záměr stavět letadla, bezpochyby proto, že se obával značné konkurence. Když se mu to nepodařilo, společnost La Société Antoinette opustil.
Inzerát společnosti Antoinette zhruba z roku 1907 ilustrující nízkou hmotnost jejich V16 motoru o výkonu 100hpZoom gallery
Inzerát společnosti Antoinette zhruba z roku 1907 ilustrující nízkou hmotnost jejich V16 motoru o výkonu 100hp

Letoun Antoinette VII s motorem V16 o výkonu 100hp na Salon de l’Aeronautique v roce 1909Zoom gallery
Letoun Antoinette VII s motorem V16 o výkonu 100hp na Salon de l’Aeronautique v roce 1909

V následujícím roce už oba podnikatelé založili ve spolupráci s francouzskou armádou aviatické centrum blízko Mourmellon-Le-Grand, které bylo dokonce vybaveno prvním leteckým „simulátorem“ společnosti Antoinette. Jedním z prvních žáků se stal dobrodruh Hubert Latham, muž s nepochybným talentem pro létání, který se rychle stal ve škole šéfinstruktorem. Mezi jeho žáky patřila například i Marie Marvingt, která se posléze stala první ženou, která za řízením bombardéru absolvovala bojový let, ale proslula především v roli průkopnice využití letadel pro leteckou záchrannou a zdravotnickou službu.
Dobová pohlednice Huberta Lathama s letounem AntoinetteZoom gallery
Dobová pohlednice Huberta Lathama s letounem Antoinette

Hubert Latham sám se do dějin zapsal mimo jiné dvěma neúspěšnými pokusy o přelet Lamanšského průlivu. A i když v souboji o cenu listu Daily Mail ho překonal Louis Bleriot, Latham proslavil letouny Antoinette svými výkony v řadě leteckých mítinků v následujících létech. Ale o tom zase někdy příště.

Text: Michal Beran

michal.beran@flying-revue.cz


logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Zprávy > Historie > Kalendárium - La Société Antoinette
.

         Máme pro vás »

FR 6/2020: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo:

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Nová exkluzivní kniha

Svět z nebe » 

Pilot Shop

Pilot Shop »

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 28.11.1929 se stalo...
28.11.1929
Richard Byrd vzlétl se svou posádkou v letounu Ford Trimotor k prvnímu přes Jižní pól. Úspěšný let trval 18 hodina 41 minut.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456