Kalendárium - Poprvé přes Středozemní moře

28.9.2024

23. září roku 1913 překonal letecký průkopník Eugène Adrien Roland Georges Garros jako první aviatik Středozemní moře když po startu z francouzského Fréjusu přistál v Tuniské Bizertě.

Roland Garros v Moranu G před startem
Roland Garros v Moranu G před startem

Toho dne odstartoval v 5:47 ráno z plochy u francouzského města Fréjus na Azurovém pobřeží a v letadle Morane-Saulnier G zamířil přes Středozemní moře směrem k Africe. Cílem bylo Tunisko a jednalo se o cíl, který byl na samé hranici doletu Garrosova letadla, které mělo podle většiny historických záznamů palivo na nejvýše osm hodin letu. Když Garros úspěšně přistál po letu trvajícím 7 hodin a 53 minut v Bizertě, v nádrži prý zbývalo pouhopouhých pět litrů paliva. Úspěšný aviatik se stal skutečnou leteckou celebritou.

Kupodivu to však ten den nebylo poprvé, kdy Garros překonal Středozemní moře, neboť již v roce 1912 přeletěl z Tuniska přes Sicílii do Říma. Na tento jeho let se však dnes již téměř zapomnělo.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Kdo byl onen muž, jehož si dnešní generace připomínají především díky názvu tenisového centra v Paříži, kde se každoročně hraje jeden z proslulých Grandslamových turnajů?

Rolland Garros
Rolland Garros

Narodil se v Saint-Denis na ostrově Réunion a v deseti létech ho rodina poslala studoval do Francie. Tam však ve svých dvanácti létech onemocněl těžkým zápalem plic a byl proto poslán na jih na pobřeží Středozemního moře do Cannes, aby se zotavil. Někdy v té době se začal vášnivě věnovat sportu, hrál fotbal, rugby a samozřejmě i tenis. Přitahovala ho však i motocyklová a automobilová technika a jeho dobrodružná povaha ho pochopitelně přivedla i k automobilovým závodům. Stal se blízkým přítelem Ettore Bugattiho a v roce 1913 se stal prvním majitelem vozu Garros Bugatti Type 18, který jeho druhý majitel, britský závodník Ivy Cummings, později pojmenoval Black Bess a který se dodnes dochoval v Louwmanově muzeu v Nizozemsku.

Roland Garros s letounem Demoiselle
Roland Garros s letounem Demoiselle

Jeho skutečnou životní vášní se však stalo létání. Jeho prvním strojem se stala proslulá Demoiselle, se kterou se naučil létat více méně sám a v roce 1910 obdržel svůj vytoužený pilotní průkaz. Rychle se stal jedním z nejznámějších leteckých sportovců předválečného období, pro které se vžil název  Belle Epoque. Zúčastňoval se leteckých závodů, úspěšně útočil na rekordy v dostupu a lákaly ho dálkové lety a jako známá letecká osobnost byl zván na letecké mítinky po celé Evropě.

Morane G, se kterým Garros přeletěl Středozemní moře
Morane G, se kterým Garros přeletěl Středozemní moře

Když vypukla v roce 1914 světová válka, stal se jedním z prvních vojenských letců a je mu připisována role prvního stíhacího letce světa, to když na vrtuli svého Moranu nechal nainstalovat klíny, které odrážely střely z jeho pevně instalovaného nesynchronizovaného kulometu, které by jinak prostřelily vrtuli. Přestože se jednalo v zásadě primitivní opatření, bylo velmi účinné a Garros s ním brzy sestřelil svého prvního nepřítele. 18.dubna 1915, kdy byl jeho letoun při návratu zasažen ze země a Garros byl nucen přistát nouzově na území, okupovaném Německem.V dubnu 1918 se mu podařilo po několika dřívějších neúspěšných pokusech utéci z německého zajetí a vrátit se do Francie. Na vlastní žádost se vrátil ke stíhacímu létání, ale tento návrat se mus stal osudným. Dne 5.října 1918 byl sestřelen a zabit v boji.

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Poprvé přes Středozemní moře
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 05.10.1907 se stalo...
05.10.1907
Nulli Secundus (British Army Dirigible No 1), první britská vzducholoď poháněná motorem, uskutečnila let z Farnborough do Londýna za 3 hodiny a 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »