Kalendárium - Příběh jednoho rekordu

4.2.2024

26. ledna roku 1975 ustanovil major David W. Peterson, zkušební pilot přidělený k jednotce F-15 Joint Test Force působící na základně Edwards AFB, světový rekord v čase potřebném od startu k dosažení výšky 25 000 metrů.

McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle se jménem „Aquila Maxima“ Foto: USAF
McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle se jménem „Aquila Maxima“ Foto: USAF

Letoun McDonnell Douglas F-15 představoval ve své době mimořádně pokročilou a jak se dnes ukazuje i nadčasovou konstrukci. Jeho výkony ho přímo předurčovaly k posouvání rekordů, což bylo samozřejmě velmi vhodné i z marketingových důvodů. Postarat se o to měla právě jednotka zkušených testovacích pilotů pojmenovaná F-15 Joint Test Force.

Major David W. Peterson, pilot rekordního stroje dne 26. ledna 1975 Foto: USAF
Major David W. Peterson, pilot rekordního stroje dne 26. ledna 1975 Foto: USAF

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Program rekordních letů byl spuštěn počátkem ledna roku 1975. Dne 26. ledna 1975 nahodil major David W. Peterson, zkušební pilot amerického letectva přidělený k F-15 Joint Test Force motory letounu McDonnell Douglas F-15A-6-MC (72-0119) pojmenovaného „Aquila Maxima“ a po dosažení provozních parametrů zažehl i přídavné spalování. Jeho stroj však byl tou dobou pevně upoután ke speciálnímu zadržovacímu zařízení na dráze letecké základny Grand Forks v Severní Dakotě, která byla pro tento let vybrána. Po dosažení maximálního tahu byla stíhačka uvolněna a o 161,025 sekund později dosáhla výšky 82 020,997 stop (25 000 metrů), čímž vytvořila další světový rekord Mezinárodní letecké federace (FAI). V tom okamžiku se jednalo se o sedmý rekord v čase potřebném v dosažení předepsané výšky, vytvořený speciálně upraveným letounem F-15 během pouhých deseti dnů.

Streak Eagle na základně Grand Forks Foto: USAF
Streak Eagle na základně Grand Forks Foto: USAF

Použitý stroj byl jedním z prvních sériových letounů F-15A-6-MC Eagle. Šlo o jednomístný dvoumotorový stíhací letoun s délkou 19,43 metrů, rozpětím křídel 13,048 metrů a celkovou výškou 5,624 metrů. Sériový F-15A měl prázdnou hmotnost 11 734 kilogramů a jeho maximální vzletová hmotnost (MTOW) byla 20 184 kilogramů. Stroje F-15A byly poháněny dvěma proudovými motory Pratt & Whitney JTF22A-25A (F100-PW-100) s přídavným spalováním.

Streak Eagle nad městem St. Louis Foto: McDonnell Douglas Corporation
Streak Eagle nad městem St. Louis Foto: McDonnell Douglas Corporation

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Rekordní F-15 Streak Eagle pojmenovaný „Aquila Maxima“ byl pro rekordní lety speciálně upraven. Odstraněn byl například kanón M61A1 Vulcan 20 mm a navazující zařízení pro manipulaci s municí, radar a systémy řízení palby, dále všechny nepotřebné displeje a část avionických systémů a rovněž jeden z generátorů. Jiná zařízení a systémy však bylo třeba nainstalovat. Zahrnovaly například novou pitotovu trubici na přídi, systém podpory přetlakového skafandru pilota, vybavení monitorující průběh rekordních letů, jako například extrémně citlivé akcelerometry a zapisovače, kameru v kokpitu nahrávající průběh letu i údaje na přístrojích a také přídavné baterie zajišťující energii pro tyto systémy. A samozřejmě i speciální zadržovací zařízení umístěné na místě záchytného háku sériových F-15A. Rekordní letoun nenesl rovněž žádný ochranný nátěr.

McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle Foto: USAF
McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle Foto: USAF

Výsledkem byl letoun, který byl přibližně o 817 kg lehčí než standardní sériový F-15A. Díky tomu měl poměr tahu k hmotnosti 1,4:1.

Profil rekordního letu
Profil rekordního letu

Letové profily pro pokusy o rekord vypracoval hlavní experimentální zkušební pilot společnosti McDonnell Douglas Charles P. „Pete“ Garrison. Streak Eagle nesl pečlivě propočtené množství paliva pro každý konkrétní rekordní let a dne 26. ledna měl hmotnost 16 650,9 kg. Po dosažení maximálního tahu motorů a uvolnění zámků zadržovacího systému se od letištní dráhy odpoutal během tří sekund.

Streak Eagle v podobě, v jaké je vystaven v muzeu na základně Wright-Patterson v Ohiu Foto: USAF
Streak Eagle v podobě, v jaké je vystaven v muzeu na základně Wright-Patterson v Ohiu Foto: USAF

Dnes je možné rekordní F-15 Streak Eagle vidět v expozici Národního muzea letectva Spojených států amerických na letecké základně Wright-Patterson v Ohiu.        

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Příběh jednoho rekordu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 02.11.1931 se stalo...
02.11.1931
Do služby oficiálně vstoupila vzducholoď USS Akron (ZRS-4), první vzducholoď-nosič letadel na světě. V hangáru uvnitř trupu nesla pět dvojplošníků Curtiss F9C Sparrowhawk a byla vybavena speciální hrazdou pro jejich starty a přistání.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »