Kalendárium - S Canberrou k výškovému rekordu FAI

31.8.2024

28. srpna roku 1957 vytvořila posádka letounu English Electric Canberra B Mk.2 WK163 nový výškový rekord FAI, když nad jižní Anglií vystoupala do výšky 21 430 metrů.

English Electric Canberra B Mk.2 WK163
English Electric Canberra B Mk.2 WK163

Letoun English Electric Canberra, primárně koncipovaný jako střední bombarovací stroj, byl vyvíjen společností English Electric v druhé polovině 40. let 20. století v reakci na požadavek ministerstva letectví z roku 1944, který měl přivézt na svět nástupce válečného rychlého bombardéru de Havilland Mosquito. Mezi základní požadavky patřila schopnost operovat ve velkých výškách a na tehdejší dobu vysoká rychlost. Výsledkem práce konstrukčního týmu vedeného šéfkonstruktérem společnosti English Electric W.E.W. Petterem se stal mimořádně úspěšný stroj, který svého času získal řadu světových rekordů a ve službě vydržel více než 50 let. Dnes se budeme jednomu z těchto rekordů věnovat podobněji.

Po většinu padesátých let byly letouny Canberra díky svým výškovým vlastnostem velmi těžkým oříškem pro soudobé stíhací záchytné letouny a přímo se nabízely k pokusům o výškové rekordy. Společnost Napier vyrábějící tehdy rovněž raketové motory se rozhodla pokusit se s experimentálním letounem Canberra vybaveným kromě standardní dvojice proudových motorů Rolls Royce Avon ještě raketovými motory Napier „Double Scorpion“ umístěnými v pumovnici překonat stávající výškový rekord, držený rovněž letounem Canberra.

WK163 stoupá za pomoci raketového motoru do rekordní výšky. foto: Institution of Mechanical EngineersZoom gallery
WK163 stoupá za pomoci raketového motoru do rekordní výšky. foto: Institution of Mechanical Engineers
  Detailní pohled na zástavbu motorů Scorpion do pumovnice. foto: Vulcan to the Sky TrustZoom gallery
Detailní pohled na zástavbu motorů Scorpion do pumovnice. foto: Vulcan to the Sky Trust

Primární posádku, která měla pokus o výškový rekord uskutečnit, tvořili piloti Michael Randrup, hlavní zkušební pilot společnosti D. Napier and Son, Ltd., a Walter Shirley, zástupce hlavního inženýra.

banner_do_clanku_fr_05_2024-3.jpg

Po startu z letiště Luton v Bedfordshiru v 17:26 nejprve Mike Randrup nastoupal za pomoci dvojice standardních proudových motorů Rolls-Royce Avon RA.3 Mk. 101 o tahu 28,91 kN do výšky 13 411 metrů a poté zažehl raketový motor Double Scorpion. Canberra stoupala pod velmi strmým úhlem až do dosažení maximální výšky.

Po vytvoření rekordu zahájila Canberra klesání a na dráhu letiště Luton se vrátila v 18:12.

Canberra WK163 v rekordní konfiguraci s raketovými motory v pumovnici. foto: Institution of Mechanical EngineersZoom gallery
Canberra WK163 v rekordní konfiguraci s raketovými motory v pumovnici. foto: Institution of Mechanical Engineers
   Mapka s trasou rekordního letu. zdroj: FlightZoom gallery
Mapka s trasou rekordního letu. zdroj: Flight

V roce 1958 pak za tento rekordní let udělil Britský královský aeroklub oběma letcům velmi ceněnou Britannia Trophy.

Randrup a Shirley u WK163 po úspěšném rekordním letu. foto: Vulcan to the Sky Trust
Randrup a Shirley u WK163 po úspěšném rekordním letu. foto: Vulcan to the Sky Trust

Canberra WK163 byla postaven v licenci firmou A.V. Roe ve Woodfordu, Cheshire, v roce 1954 a přijata do výzbroje Královského letectva 28. ledna 1955. Celou svou kariéru létala v roli jako výzkumného a testovacího stroje, a teprve v roce 1994 byla vyřazena a prodána v aukci společnosti Classic Air Projects Ltd. Poté získala civilní registrace G-BVWC. Naposledy se podívala do vzduchu v roce 2007. V současné době je vlastněna společností Vulcan to the Sky a prochází dlouhodobou renovací, na jejímž konci by se měla opět stát letuschopným letounem.

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - S Canberrou k výškovému rekordu FAI
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: