Kalendárium - Setkání nad pólem

27.2.2024

Aerolinky Scandinavian Airlines System zahájily ve dnech 24. až 25. února 1957 pravidelné osobní lety z Kodaně do Tokia přes severní pól.

Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOD, Guttorm Viking Foto: SAS
Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOD, Guttorm Viking Foto: SAS

Využily k tomu nová dopravní letadla Douglas DC-7C Seven Seas, jeden z tehdejších vrcholů pístových dopravních strojů.

DC-7C s imatrikulací LN-MOD a názvem „Guttorm Viking“ odstartoval z dánské Kodaně na linku do Anchorage na Aljašce a dále do japonského Tokia v 11:35 místního času (11:35 UTC). Piloty na tomto inauguračním letu byli kapitán Hedell Hansen a kapitán Kare Herfjord. Současně (24. února ve 20:35) odstartoval z Tokia letoun „Reidar Viking“ (imatrikulace LN-MOE), na lince do Kodaně. Obě letadla se setkala nad severním pólem ve 21:37, 24. února, UTC.

Mezi čtrnáctku letounů DC-7C provozovaných SAS patřil i Torkin Viking (LN-MOB) Foto: SAS
Mezi čtrnáctku letounů DC-7C provozovaných SAS patřil i Torkin Viking (LN-MOB) Foto: SAS

(Pokud bychom chtěli být zcela přesní, pak podle údajů SAS DC-7C „Guttorm Viking“ minul severní pól ve 21:37 GMT a „Reidar Viking“ ve 21:43 GMT. Letadla se setkala ve 21:40 GMT.)

Polární trasa zkrátila let o 3219 km (2 000 mil) a trvala celkem 32 hodin namísto předchozího 50hodinového letu který byl na trase z Kodaně do Tokya zapotřebí.

Douglas DC-7C s imatrikulací OY-KNB byl vyroben v roce 1956 a u SAS nesl jméno Jon Viking Foto: SAS
Douglas DC-7C s imatrikulací OY-KNB byl vyroben v roce 1956 a u SAS nesl jméno Jon Viking Foto: SAS

Společnost Scandinavian Airlines System (SAS) pozvala stovky zástupců médií a více než tisíc dalších lidí, aby se zúčastnili slavnostního odletu z letiště Københavns Lufthavn v Kastrupu. Společnosti šlo o hodně, a aby se zajistilo, že nedojde k žádným problémům, které by odlet případně před tolika pozvanými hosty zdržely, byl v pohotovosti druhý plně natankovaný a připravený letoun DC-7C.

Protože šlo o skutečně historický let, na palubě lodi DC-7C „Guttorm Viking“ byla mezi 47 cestujícími řada významných osobností, a to včetně dánského prince Axela a výzkumníka Thora Heyerdahla.  Obdobně tomu bylo i na letu z Tokya. „Reidar Viking“ vezl 45 cestujících, mezi nimiž byli japonský princ a princezna Mikasa.

Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOD, Guttorm Viking v roce 1967 Foto: Lars Sőderstrőm
Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOD, Guttorm Viking v roce 1967 Foto: Lars Sőderstrőm


Douglas DC-7C Seven Seas byl posledním pístovým dopravním letounem vyrobeným společností Douglas Aircraft Company, určeným pro transkontinentální a transatlantické lety dálkové lety.  Verze DC-7C měla zvětšené rozpětí, když ke kořenům křídel byla přidána 1,524 m sekce, což umožnilo zvýšit kapacitu palivových nádrží. Přesunutím motorů dále od trupu se rovněž snížil aerodynamický odpor a poklesla i hladina hluku v kabině cestujících. Prodloužen byl i trup. Prodloužení se dočkaly i motorové gondoly, které tak poskytly další prostor pro palivové a olejové nádrže.

Posádku letounů Douglas DC-7C tvořili dva piloti, navigátor a palubní inženýr. O pohodlí až 105 cestujících se starali čtyři palubní průvodčí.

Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOE, Reidar Viking Foto: Lars Sőderstrőm
Scandinavian Airlines System Douglas DC-7C LN-MOE, Reidar Viking Foto: Lars Sőderstrőm

V letech 1956 až 1958 vyrobila společnost Douglas celkem 122 dopravních letadel DC-7C. Scandinavian Airlines System jich koupila čtrnáct. S nástupem proudových letadel Boeing 707 a Douglas DC-8 však tyto krásné stroje velmi rychle zastaraly. Některé byly přestavěny na nákladní letouny a odvedly ještě spoustu dobré služby, ale většina z DC-7C byla sešrotována již po několika letech provozu. Letouny „Guttorn Viking“ a „Reidar Viking“ potkal tento smutný osud v roce 1968.

Text: Michal Beran

 michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Setkání nad pólem
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: