Kalendárium - Slavnostní roll-out prvního sériového B707

2.11.2024

28. října 1957 provedla společnosti Boeing ve svém závodě v Rentonu ve státě Washington slavnostní roll-out prvního sériového Boeingu 707 sériového čísla 17586 (Line Number 1), později nesoucího imatrikulaci N708PA.

První sériový B707 po slavnostním rolloutu 28.října 1957
První sériový B707 po slavnostním rolloutu 28.října 1957

Boeing 707 N708PA vykonal svůj první let 20. prosince téhož roku v Rentonu, pilotovaný šéfpilotem zkušebního oddělení Boeingu Alvinem M. „Texem“ Johnstonem. Vzlet se uskutečnil ve 12:30 SEČ. Špatné počasí omezilo první let na pouhých 7 minut a stroj přistál na letišti Boeing Field. Později téhož dne se uskutečnil druhý let, tentokrát v délce 1 hodina a 11 minut.

Letoun byl zpočátku používán k letovým a certifikačním zkouškám. Po jejich ukončení byl dovybaven vším potřebným pro komerční provoz a 30. listopadu 1958 předán společnosti Pan American, která byla prvním zákazníkem daného typu, v rámci první objednávky znějící na celkem dvacet letounů Boeing B707. K předání došlo na mezinárodním letišti v San Francisku (SFO) a stroj byl pokřtěn jménem „Clipper Constitution“.

B707-121 N708PA po startu z letiště Seattle TacomaZoom gallery
B707-121 N708PA po startu z letiště Seattle Tacoma
  B707-121 N708PA během testovacích letů nesl i logo Pan AmZoom gallery
B707-121 N708PA během testovacích letů nesl i logo Pan Am

V únoru roku 1965 byl N708PA modernizován na standard 707-121B. Tím došlo k mimo jiné i k nahrazení původních proudových motorů tiššími a účinnějšími turbofany Pratt & Whitney JT3D-1 s tahem 17 000 liber. Vnitřní části náběžné hrany křídel byly upraveny podle standardu Modelu 720 a stroj dostal nové větší vodorovné ocasní plochy.

Zalétávací pilot boeingu Alvin M. Tex JohnstonZoom gallery
Zalétávací pilot boeingu Alvin M. Tex Johnston
   N708PA během údržby na letišti RentonZoom gallery
N708PA během údržby na letišti Renton

„Clipper Constitution“ létal pro společnost Pan Am sedm let, až do 17. září 1965, kdy na karibském ostrově Montserrat narazil do svahu sopky Chances Peak, vysoké 915 metrů. Místo nárazu se nacházelo 74 metrů pod vrcholem. Všichni na palubě, devítičlenná posádka a 21 cestujících, zahynuli.

Boeing 707 se vyráběl v letech 1958 až 1979 a celkem bylo vyrobeno 1 010 kusů. Výroba vojenských variant pokračovala až do roku 1994.

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Slavnostní roll-out prvního sériového B707
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 04.12.1958 se stalo...
04.12.1958
První vzlet prototypu Baade B-152/I V1. Stroj poháněný motory Tumanskyj RD-9 absolvoval let o délce 35 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »