Kubíček Aircraft Irbis

15.5.2024

Vzhled nového českého ultralehkého letadla připomíná ikonu mezi bush letadly Pilatus PC 6, čímž dává zákazníkům jasně najevo, co od něj mohou očekávat.

foto_titulka_tn.jpg

Pevné, celokovové letadlo s výbornými letovými vlastnostmi, které je vhodné pro ty, kteří chtějí létat z nezpevněných ploch s horším povrchem.

Brněnská firma Kubíček Aircraft vyvinula a začíná nabízet celokovový hornoplošník Irbis s velmi zajímavým designem připomínajícím tvary známého úspěšného stroje Pilatus PC 6. Letoun Irbis je určen pro zákazníky, kteří hledají pohodlný stroj s vyspělými letovými vlastnostmi a nadprůměrným komfortem. Hodí se především pro výcvik, rekreační létání a turistické lety. Trup je navíc koncipován tak, aby se na něj dalo velmi snadno namontovat zařízení pro vlekání kluzáků, což ocení hlavně aerokluby. Letadlo Irbis je kromě základní varianty nabízeno také ve verzi „Bush style“ s většími koly, pro piloty se specifickými požadavky.

Zoom gallery

Letadlo Irbis vzniklo u firmy Kubíček Aircraft jako projekt, který měl oslovit narůstající skupinu zájemců o letadla kategorie „Bush flying“, pro které byla v době vzniku projektu na trhu jen omezená nabídka celokovových letadel odpovídajících výkony této kategorii. Hlavním cílem tedy bylo navrhnout velmi lehké, prostorné a odolné letadlo se slušnou cestovní rychlostí. Firma Kubíček Aircraft měla navíc v té době již spoustu zkušeností s úspěšným projektem letounu Scout.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Bohužel první prototyp Irbise nebyl povedený a úspěšný realizační tým, který vytvořil letoun Scout, se postupně rozpadl. Naštěstí ale nadále trval zájem o pokračování projektu ze strany pana Petra Kubíčka, který ve vedení celé společnosti Kubíček nahradil svého otce,a tak došlo k obnovení projektu Irbis. Díky velkým zkušenostem v oboru byl jako vedoucí projektu pověřen pan Ladislav Galetka. Postupně do nového týmu přibývali především mladí lidé ve věku kolem 25 let.

dsc_4474uu_tn.jpg

Projekt byl pojat velmi velkoryse. Byla přijata nová koncepce vývoje, která mimo vývoj letadla samotného měla za úkol i stavbu prototypů, jejich odzkoušení a doladění před tím, než bude letadlo představeno veřejnosti.

Výroba je nastavena tak, aby bylo možné zákazníkům nabízet co největší personifikaci. Prázdná hmotnost letadla činí 335 kilogramů. Dvě nádrže na 80 litrů paliva jsou umístěny v křídlech. Cestovní rychlost se pohybuje od 140 do 180 kilometrů za hodinu.

dsc_4530uu_tn.jpg

Irbis bude možné vidět na sletu letadel ve Velkých Pavlovicích, který se koná dne 25. 05., dále na akci LAA Sobě dne 31. 08., a na dalších leteckých akcích, které budou pořádány. Termíny budou vždy upřesněny na facebookové stránce Kubíček Aircraft. 

Text: Nikola Leopoldová

Foto: archiv společnosti Kubíček Aircraft

dsc_7982_tn.jpg

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16 ve Flying Revue č. 3/2024. Na stáncích je časopis ke koupi od 25. dubna 2024. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde

Loading...

Flying Revue 3/2024

Loading...

Flying Revue 3/2024

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.07.1949 se stalo...
27.07.1949
Do vzduchu se poprvé vznesl prototyp britského proudového dopravního letounu De Havilland Comet.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »