L-610 nové generace: předběžný projekt dokončen, zájem dopravců je, ohrozit projekt ale může vysoká cena

10.12.2019

L-610 na MAKS 1995. Foto:Jurij Kirsanov, Transport-Photo.comL-610 na MAKS 1995. Foto:Jurij Kirsanov, Transport-Photo.com
L-610 na MAKS 1995. Foto:Jurij Kirsanov, Transport-Photo.com

Letecký průmysl        Nástupce kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o segment výš.

Dvoumotorový turbovrtulový regionální letoun pro 44–48 cestujících, který na bázi původního modifikovaného projektu Letu Kunovice vyvíjejí pod prozatímním názvem TVRS (Турбовинтовой региональный самолёт) konstruktéři Uralských závodů civilního letectví UZGA v Jekatěrinburgu, dospěl do fáze dokončení předběžného projektu a už o něj projevují zájem první dopravci. Jako první to byly Polar Airlines, které si koncem léta objednaly deset kusů, s dalšími zákazníky prý výrobce jedná. 

Nyní se ale v ruských médiích obejvily spekulace o ceně letounu a s tím spojené obavy, zda může typ na trhu uspět. Letoun by měl podle ruského serveru Kommersant.ru, jenž se odvolává na své „zdroje v letectví“, stát až 14 milionů dolarů. UZGA se proti těmto odhadům ohrazuje a tvrdí, že cena sériově vyráběného L-610 nové generace, resp. TVRS, nepřesáhne 12 milionů dolarů, přičemž cena srovnatelných konkurenčních letadel v tomto segmentu se podle ruského výrobce pohybuje kolem 15-20 milionů USD. 

Regionální letecké společnosti však považují i cenu 12 mil. dolarů za příliš vysokou. "Kolegové poměrně obtížně zvládají leasingové splátky 19-místných letadel L-410 za 5 milionů dolarů. Je nepravděpodobné, že by pro ně byl zajímavý letoun dražší než 10 milionů dolarů," citoval Kommersant jeden ze svých zdrojů.

» Koncem prosince 2019 to bude již 31 let, kdy vzlétl první prototyp L-610. Proces certifikace nebyl nikdy dokončen, do sériové výroby se letoun nikdy nedostal. 

Jakkoli jsou letouny L-410 považovány za velmi vhodné pro ruskou regionální dopravu a od L-610, resp. jeho nástupce očekávají dopravci totéž, bude-li cena pro ně příliš vysoká, čeká UZGU podle ruských médií vážná konkurence letadel Bombardier Dash 8 Q300/400, ATR-42/72 nebo čínského letounu Xian MA60. Jejich cena je ale přece jen ještě vyšší a ve hře je také otázka údržby letounů, jelikož na Sibiři a Dálném východě, kde Rusko potřebuje regionální dopravu posílit, je pro tyto typy letadel nedostatek servisních středisek. 

Let-610, zdroj: Aerotime.aeroZoom gallery
Let-610, zdroj: Aerotime.aero

Uralské závody civilního letectví se obavy snaží rozptýlit. „Předběžná jednání s potenciálními ruskými zákazníky ukazují, že v prvních letech můžeme počítat s prodejem více než 100 letadel L-610,“ uvedl nejmenovaný zástupce výrobce. Kromě toho podle něj společnost jedná už nyní s potenciálními zákazníky z dalších zemí. „Ve stejném období očekáváme dodávku několika desítek L-610 do zahraničí,“ dodal. 

Letoun by měl v ruské regionální dopravě nahradit dosluhující letadla An-24, An-26 a Jak-40. V Rusku je podle Kommersant.ru provozováno asi 235 regionálních letadel, z nichž 112, tedy necelá polovina, je ruské nebo ukrajinské výroby. „An-28, Jak-40, An-24 a An-26 jsou v provozu 28–49 let a budou vyřazeny z provozu do roku 2030,“ uvádí server. Jako náhradu za An-28 UZGA na trh dodává 19-místný L-410. Ve třídě 30–50 míst však neexistuje žádná náhrada. 

Vývoj TVRS odstartovali v Jekatěrinburgu v prvním čtvrtletí roku 2019, předběžný projekt byl nedávno dokončen. Vyrábět by se letadlo mělo v Jekatěrinburgu, kde se montují i L-410 a licenční čtyřmístný Diamond DA-42T. Nový L-610 má být vyvinut na bázi původního projektu LETu Kunovice, ve výsledku by se od něj měl ale poměrně výrazně lišit. "Letoun dostane novou avioniku, jeho maximální vzletová hmotnost, kapacita nákladu, dosah letu a rychlost se zvýší, ve hře je i modernější design," uvedl na veletrhu MAKS 2019 generální ředitel UZGA Vadim Badeha.

Původní L-610 je schopen přepravit 4 tuny nákladu do vzdálenosti 2700 km. Nový TVRS by měl být schopen přepravit 5 tun do vzdálenosti 3300 km s maximální vzletovou hmotností 17 tun. TVRS má vyplnit mezeru mezi 19-místným L-410 a 64-místným Il-114–300 (modernizovaný Il-114 z 90. let 20. století), který se má začít vyrábět v příštím roce.

Získání typového certifikátu se očekává v roce 2023, sériová výroba by měla být zahájena ve stejném roce. Byť se letoun bude podobně jako L-410 vyrábět v Jekatěrinburgu, ruské ministerstvo průmyslu a obchodu očekává i zatím blíže neupřesněnou účast Česka na projektu, které by se spolu s Kazachstánem, jenž o letouny rovněž jeví zájem, mělo stát jedním z hlavních partnerů vývoje. „Projekt by měl posílit spolupráci a partnerství s Českou republikou a Kazachstánem,“ řekl na podzim ministr Denis Manturov. Vývoj by měl podle ruského ministerstva průmyslu a obchodu přijít celkem na 20-25 miliard rublů, jež do projektu vloží stát z federálního rozpočtu. Nové L-610 by UZGA měla prvnímu zákazníkovi, společnosti Polar Airlines, dodat mezi lety 2023 – 2025.

Jan Dvořák

Zdroj a foto: Kommersant.ru, aviation21.ru, Ria.ru

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká výroba > L-610 nové generace: předběžný projekt dokončen, zájem dopravců je, ohrozit projekt ale může vysoká cena
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.04.1924 se stalo...
26.04.1924
Společnost Imperial Airways provedla svůj první let na pravidelné lince. Na linku Croydonu do Paříže nasadila dopravní de Havilland DH. 34.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »