Létat podle výšky určené výškoměrem nebo GPS?

I takováto otázka se v diskusi pilotů někdy objevuje. Je to tak možná i proto, že GPS výška je ve skutečnosti obvykle přesnější. Začneme tedy rovnou s odpovědí: Podle GPS výšky nikdy nelétáme.

clanek-8.jpg

Provoz v letovém prostoru je založen na tom, že letadla létají ve výškách definovaných stejným barometrickým tlakem. To znamená, že letadla mající stejně nastavené výškoměry (tlak QNH a nad převodní výškou pak STD) používají stejné referenční hodnoty a mohou tak dodržovat v daném místě a čase předepsané/bezpečné vertikální rozstupy.

Je samozřejmě možné, že údaje o výšce poskytované systémem GPS a barometrickým výškoměrem se liší. Tyto rozdíly mohou představovat až více než 500 stop, což znamená, že pokud by nějaké letadlo používalo výšku podle GPS, může jeho barometrická výška být o 500 stop jiná než hodnoty na výškoměru dalšího letadla ve stejné oblasti, což by samozřejmě vytvořilo předpoklad kolize. 

Z těchto důvodů je také zásadně důležité mít vždy nastavené správné QNH. Postupy pro nastavení výškoměru se dočtete v Letecké informační příručce (ENR 1.7.3). Této problematice se budeme věnovat v budoucnu.

Flying Revue > Pro piloty > Archiv > Pilotní tipy > Létat podle výšky určené výškoměrem nebo GPS?
.

Exkurze Blaník:


Prodlouženo

FR 3/2019: Už máte?

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 25.05.1964 se stalo...
25.05.1964
První vzlet proudového letounu Ryan XV-5 Vertifan, amerického experimentálního stroje s vlastnostmi V/STOL.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plzeň-Letkov (LKPL) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345