Létat podle výšky určené výškoměrem nebo GPS?

I takováto otázka se v diskusi pilotů někdy objevuje. Je to tak možná i proto, že GPS výška je ve skutečnosti obvykle přesnější. Začneme tedy rovnou s odpovědí: Podle GPS výšky nikdy nelétáme.

clanek-8.jpg

Provoz v letovém prostoru je založen na tom, že letadla létají ve výškách definovaných stejným barometrickým tlakem. To znamená, že letadla mající stejně nastavené výškoměry (tlak QNH a nad převodní výškou pak STD) používají stejné referenční hodnoty a mohou tak dodržovat v daném místě a čase předepsané/bezpečné vertikální rozstupy.

Je samozřejmě možné, že údaje o výšce poskytované systémem GPS a barometrickým výškoměrem se liší. Tyto rozdíly mohou představovat až více než 500 stop, což znamená, že pokud by nějaké letadlo používalo výšku podle GPS, může jeho barometrická výška být o 500 stop jiná než hodnoty na výškoměru dalšího letadla ve stejné oblasti, což by samozřejmě vytvořilo předpoklad kolize. 

Z těchto důvodů je také zásadně důležité mít vždy nastavené správné QNH. Postupy pro nastavení výškoměru se dočtete v Letecké informační příručce (ENR 1.7.3). Této problematice se budeme věnovat v budoucnu.

Flying Revue > Pro piloty > Archiv > Pilotní tipy > Létat podle výšky určené výškoměrem nebo GPS?
.

         Máme pro vás »

FR 3/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 04.06.1783 se stalo...
04.06.1783
V Annonay na jihu Francie poprvé veřejně vzlétl balon plněný horkým vzduchem (zatím bez posádky), vynález bratrů Josepha a Etienna Montgolfierových.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345