Létat podle výšky určené výškoměrem nebo GPS?

I takováto otázka se v diskusi pilotů někdy objevuje. Je to tak možná i proto, že GPS výška je ve skutečnosti obvykle přesnější. Začneme tedy rovnou s odpovědí: Podle GPS výšky nikdy nelétáme.

clanek-8.jpg

Provoz v letovém prostoru je založen na tom, že letadla létají ve výškách definovaných stejným barometrickým tlakem. To znamená, že letadla mající stejně nastavené výškoměry (tlak QNH a nad převodní výškou pak STD) používají stejné referenční hodnoty a mohou tak dodržovat v daném místě a čase předepsané/bezpečné vertikální rozstupy.

Je samozřejmě možné, že údaje o výšce poskytované systémem GPS a barometrickým výškoměrem se liší. Tyto rozdíly mohou představovat až více než 500 stop, což znamená, že pokud by nějaké letadlo používalo výšku podle GPS, může jeho barometrická výška být o 500 stop jiná než hodnoty na výškoměru dalšího letadla ve stejné oblasti, což by samozřejmě vytvořilo předpoklad kolize. 

Z těchto důvodů je také zásadně důležité mít vždy nastavené správné QNH. Postupy pro nastavení výškoměru se dočtete v Letecké informační příručce (ENR 1.7.3). Této problematice se budeme věnovat v budoucnu.

Flying Revue > Pro piloty > Archiv > Pilotní tipy > Létat podle výšky určené výškoměrem nebo GPS?
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 29.03.1960 se stalo...
29.03.1960
První let sovětského dopravního stroje Tu-124.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »