Létat podle výšky určené výškoměrem nebo GPS?

I takováto otázka se v diskusi pilotů někdy objevuje. Je to tak možná i proto, že GPS výška je ve skutečnosti obvykle přesnější. Začneme tedy rovnou s odpovědí: Podle GPS výšky nikdy nelétáme.

clanek-8.jpg

Provoz v letovém prostoru je založen na tom, že letadla létají ve výškách definovaných stejným barometrickým tlakem. To znamená, že letadla mající stejně nastavené výškoměry (tlak QNH a nad převodní výškou pak STD) používají stejné referenční hodnoty a mohou tak dodržovat v daném místě a čase předepsané/bezpečné vertikální rozstupy.

Je samozřejmě možné, že údaje o výšce poskytované systémem GPS a barometrickým výškoměrem se liší. Tyto rozdíly mohou představovat až více než 500 stop, což znamená, že pokud by nějaké letadlo používalo výšku podle GPS, může jeho barometrická výška být o 500 stop jiná než hodnoty na výškoměru dalšího letadla ve stejné oblasti, což by samozřejmě vytvořilo předpoklad kolize. 

Z těchto důvodů je také zásadně důležité mít vždy nastavené správné QNH. Postupy pro nastavení výškoměru se dočtete v Letecké informační příručce (ENR 1.7.3). Této problematice se budeme věnovat v budoucnu.

Flying Revue > Pro piloty > Archiv > Pilotní tipy > Létat podle výšky určené výškoměrem nebo GPS?
.

Kurz VFR zahraniční lety


Všechny kurzy a exkurze FR zde. 

Novinka: L-410

Novinka: Hloubkaři


Pod palbou hloubkařů - novinka v e-shopu.

Soutěž:



Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 23.10.1934 se stalo...
23.10.1934
Italský pilot Francesco Agello vytvořil rychlostí 709 km/h nový světový rychlostní rekord s plovákovým závodním letounem Macchi MC.72.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345