Zapomenutý příběh československých letců na Transsibiřské magistrále

9.8.2016

Do výzbroje čs. leteckých oddílů se dostalo i několik dvoumístných britských letounů Sopwith Strutter. Na obrázku replika tohoto letounu. Foto: Roman PetákDo výzbroje čs. leteckých oddílů se dostalo i několik dvoumístných britských letounů Sopwith Strutter. Na obrázku replika tohoto letounu. Foto: Roman Peták
Do výzbroje čs. leteckých oddílů se dostalo i několik dvoumístných britských letounů Sopwith Strutter. Na obrázku replika tohoto letounu. Foto: Roman Peták
V Rusku velmi rozšířené letouny Farmanovy konstrukce našly cestu i do čs. leteckých oddílů. Na obrázku Farman XIV. Foto: Archiv VÚA-VHAV Rusku velmi rozšířené letouny Farmanovy konstrukce našly cestu i do čs. leteckých oddílů. Na obrázku Farman XIV. Foto: Archiv VÚA-VHA
V Rusku velmi rozšířené letouny Farmanovy konstrukce našly cestu i do čs. leteckých oddílů. Na obrázku Farman XIV. Foto: Archiv VÚA-VHA
Nejrozšířenějším stíhacím typem byly letouny Nieuport různých verzí. Vyráběly se licenčně i v Rusku. Foto: Archiv VÚA-VHANejrozšířenějším stíhacím typem byly letouny Nieuport různých verzí. Vyráběly se licenčně i v Rusku. Foto: Archiv VÚA-VHA
Nejrozšířenějším stíhacím typem byly letouny Nieuport různých verzí. Vyráběly se licenčně i v Rusku. Foto: Archiv VÚA-VHA
Farman 30 čs. leteckého oddílu v létě 1918 v Ufě. Foto: Archiv VÚA-VHAFarman 30 čs. leteckého oddílu v létě 1918 v Ufě. Foto: Archiv VÚA-VHA
Farman 30 čs. leteckého oddílu v létě 1918 v Ufě. Foto: Archiv VÚA-VHA

O československých legionářích na Sibiři z let 1917-1920 už se začíná něco málo vědět. Že však disponovali i leteckými oddíly, o tom se neví skoro vůbec. Chceme proto poodhalit závoj, který zatím skrývá další slavnou část naší historie. 

Příběh o legiích je příběhem mužů, kteří byli posláni bojovat na ruskou frontu za rakouského císaře. V turbulentní době první světové války a občanské války v Rusku však nakonec ovládli Transsibiřskou magistrálu, vytvořili obávanou akceschopnou vojenskou sílu a napsali svojí krví a činy silný příběh.

Čs. letci na Sibiři ve Flying Revue

První článek Ivana Urminského o leteckých oddílech čsl. legionářů si můžete přečíst ve Flying Revue 5/2016. Vychází už za dva týdny - 25. srpna 2016.

Příběh, o němž se po dlouhá léta nemluvilo, jako by neexistoval, podobně jako se nemluvilo o československých letcích a vojácích bojujících na straně západních spojenců za druhé světové války. A pokud bylo veřejnosti známo jen málo o činnosti legií jako takových, ještě méně se ví o činnosti legionářských leteckých oddílů. Kdo dnes ví, že právě jen v ruských legiích se podařilo skutečně ustavit samostatnou leteckou jednotku, když byl v únoru 1918 založen čs. aviatický divizion. Právě tam přitom leží kořeny československého vojenského letectví. 

I v neskutečně skromných a komplikovaných podmínkách sibiřské anabáze dokázali legionáři ustanovit oddíly, které bojovaly i prováděly vlastní výcvik a průzkum. 

Naštěstí se až do dnešních dnů uchovaly střípky příběhů, fotografie i dokumenty, na jejichž základě dnes badatelé mohou znovu sestavovat historii leteckých oddílů čs. legií v Rusku.

Flying Revue a film

Flying Revue podporuje přípravu filmové epopeje režiséra Petra Nikolaeva o sibiřské anabázi československých legií.
Více o přípravách filmu se dozvíte na www.legiefilm.cz.

Při bojích kolem magistrály český letecký oddíl letouny získával i ztrácel, přesto se po celou dobu dařilo za obtížných podmínek nejen stroje nasazovat do bojů, ale provádět na nich i výcvik. Při postupu směrem na Vladivostok však byli legionáři nuceni postupně své stroje odevzdat Rusům a v době, kdy legie dosáhly Vladivostoku, byl již oddíl bez letadel. Podařilo se však získat další a jeden z těchto strojů, americký LWF Tractor, dnes tvoří jeden z nejvzácnějších exponátů Národního technického muzea. 

Mgr. Ivan Urminský se věnuje skládání střípků historie legionářských leteckých oddílů i často pohnutým osudům jejich členů již delší dobu. A právě z jeho pera pochází dvoudílný článek, který čtenářům Flying Revue přiblíží tuto fascinující kapitolu počátků československého letectví.

Na první díl se můžete těšit již v čísle 5/2016, které najdete na stáncích 25. srpna 2016, druhý pak vyjde v čísle následujícím.

Michal Beran

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Aktuality > Historie > Zapomenutý příběh československých letců na Transsibiřské magistrále
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

Exkurze Blaník:


Prodlouženo

FR 3/2019: Už máte?

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 27.05.1955 se stalo...
27.05.1955
První let francouzského dopravního letounu Sud Aviation Caravelle (F-WHHH). První let trvající 41 minut provedla posádka ve složení Pierre Nadot (kapitán), André Moynot (první důstojník), Jean Avril (mechanik), André Préneron (radiotelegrafista) a Roger Beteille.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plzeň-Letkov (LKPL) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345