Zapomenutý příběh československých letců na Transsibiřské magistrále

9.8.2016

Do výzbroje čs. leteckých oddílů se dostalo i několik dvoumístných britských letounů Sopwith Strutter. Na obrázku replika tohoto letounu. Foto: Roman PetákDo výzbroje čs. leteckých oddílů se dostalo i několik dvoumístných britských letounů Sopwith Strutter. Na obrázku replika tohoto letounu. Foto: Roman Peták
Do výzbroje čs. leteckých oddílů se dostalo i několik dvoumístných britských letounů Sopwith Strutter. Na obrázku replika tohoto letounu. Foto: Roman Peták
V Rusku velmi rozšířené letouny Farmanovy konstrukce našly cestu i do čs. leteckých oddílů. Na obrázku Farman XIV. Foto: Archiv VÚA-VHAV Rusku velmi rozšířené letouny Farmanovy konstrukce našly cestu i do čs. leteckých oddílů. Na obrázku Farman XIV. Foto: Archiv VÚA-VHA
V Rusku velmi rozšířené letouny Farmanovy konstrukce našly cestu i do čs. leteckých oddílů. Na obrázku Farman XIV. Foto: Archiv VÚA-VHA
Nejrozšířenějším stíhacím typem byly letouny Nieuport různých verzí. Vyráběly se licenčně i v Rusku. Foto: Archiv VÚA-VHANejrozšířenějším stíhacím typem byly letouny Nieuport různých verzí. Vyráběly se licenčně i v Rusku. Foto: Archiv VÚA-VHA
Nejrozšířenějším stíhacím typem byly letouny Nieuport různých verzí. Vyráběly se licenčně i v Rusku. Foto: Archiv VÚA-VHA
Farman 30 čs. leteckého oddílu v létě 1918 v Ufě. Foto: Archiv VÚA-VHAFarman 30 čs. leteckého oddílu v létě 1918 v Ufě. Foto: Archiv VÚA-VHA
Farman 30 čs. leteckého oddílu v létě 1918 v Ufě. Foto: Archiv VÚA-VHA

O československých legionářích na Sibiři z let 1917-1920 už se začíná něco málo vědět. Že však disponovali i leteckými oddíly, o tom se neví skoro vůbec. Chceme proto poodhalit závoj, který zatím skrývá další slavnou část naší historie. 

Příběh o legiích je příběhem mužů, kteří byli posláni bojovat na ruskou frontu za rakouského císaře. V turbulentní době první světové války a občanské války v Rusku však nakonec ovládli Transsibiřskou magistrálu, vytvořili obávanou akceschopnou vojenskou sílu a napsali svojí krví a činy silný příběh.

Čs. letci na Sibiři ve Flying Revue

První článek Ivana Urminského o leteckých oddílech čsl. legionářů si můžete přečíst ve Flying Revue 5/2016. Vychází už za dva týdny - 25. srpna 2016.

Příběh, o němž se po dlouhá léta nemluvilo, jako by neexistoval, podobně jako se nemluvilo o československých letcích a vojácích bojujících na straně západních spojenců za druhé světové války. A pokud bylo veřejnosti známo jen málo o činnosti legií jako takových, ještě méně se ví o činnosti legionářských leteckých oddílů. Kdo dnes ví, že právě jen v ruských legiích se podařilo skutečně ustavit samostatnou leteckou jednotku, když byl v únoru 1918 založen čs. aviatický divizion. Právě tam přitom leží kořeny československého vojenského letectví. 

I v neskutečně skromných a komplikovaných podmínkách sibiřské anabáze dokázali legionáři ustanovit oddíly, které bojovaly i prováděly vlastní výcvik a průzkum. 

Naštěstí se až do dnešních dnů uchovaly střípky příběhů, fotografie i dokumenty, na jejichž základě dnes badatelé mohou znovu sestavovat historii leteckých oddílů čs. legií v Rusku.

Flying Revue a film

Flying Revue podporuje přípravu filmové epopeje režiséra Petra Nikolaeva o sibiřské anabázi československých legií.
Více o přípravách filmu se dozvíte na www.legiefilm.cz.

Při bojích kolem magistrály český letecký oddíl letouny získával i ztrácel, přesto se po celou dobu dařilo za obtížných podmínek nejen stroje nasazovat do bojů, ale provádět na nich i výcvik. Při postupu směrem na Vladivostok však byli legionáři nuceni postupně své stroje odevzdat Rusům a v době, kdy legie dosáhly Vladivostoku, byl již oddíl bez letadel. Podařilo se však získat další a jeden z těchto strojů, americký LWF Tractor, dnes tvoří jeden z nejvzácnějších exponátů Národního technického muzea. 

Mgr. Ivan Urminský se věnuje skládání střípků historie legionářských leteckých oddílů i často pohnutým osudům jejich členů již delší dobu. A právě z jeho pera pochází dvoudílný článek, který čtenářům Flying Revue přiblíží tuto fascinující kapitolu počátků československého letectví.

Na první díl se můžete těšit již v čísle 5/2016, které najdete na stáncích 25. srpna 2016, druhý pak vyjde v čísle následujícím.

Michal Beran

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Zprávy > Historie > Zapomenutý příběh československých letců na Transsibiřské magistrále
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

FR 5/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456