Letecká akrobacie očima Lukáše Pařízka

23.10.2020

Lukáš Pařízek patří mezi nastupující generaci českých akrobatických pilotů.

Narodil se 3. listopadu 1990 a v mládí se věnoval především alpskému lyžování. V roce 2015 získal licenci soukromého pilota (PPL) a pilota kluzáků (GLD). Hned v následujícím roce začal trénovat pod vedením Jiřího Durase leteckou akrobacii a v následujících letech se začal pravidelně umisťovat na čelních příčkách českých akrobatických soutěží. Na letošním MČR v motorové akrobacii v kategoriii Advanced skončil druhý za Jaromírem Čihákem, se kterým ostatně svedl vyrovnané souboje i na dalších letošních soutěžích kategorie Advanced a na Hosínském a Karlovarském poháru jej porazil. Nyní si užijte Lukášovo článek, který jsme obdrželi od jeho kamaráda Roberta Skribuckijho (Fly Czech).

  Akrobatický letoun XtremeAir XA42, foto: Martina BurianováZoom gallery
Akrobatický letoun XtremeAir XA42, foto: Martina Burianová

K létání jsem se dostal až při studiu na vysoké škole ČVUT fakulty stavební. Do základního výcviku PPL jsem nastoupil v letecké škole Vrchlabí. Ve chvíli, kdy mi poprvé ukázali na Zlínu 142, že s letadlem je možné dělat výkruty a vývrtky, a dokonce existuje tzv. letecká akrobacie, která patří mezi sportovní odvětví, tak jsem měl jasno. Ke sportu mě celý život vedli rodiče, a tak najít sportovní vyžití v letectví bylo pro mě spojení dvou snů – létání a vrcholového sportu.

Lukáš s přítelkyní u letadla XtremeAir XA42 s imatrikulací OK-XTM, foto: Martina BurianováZoom gallery
Lukáš s přítelkyní u letadla XtremeAir XA42 s imatrikulací OK-XTM, foto: Martina Burianová

Co to je vlastně letecká akrobacie?

Letecká akrobacie je sportovní disciplína kdy pilot musí co nejlépe zaletět před rozhodčími sestavu, která je složena z jednotlivých figur, různě náročných, ve vymezeném prostoru o tvaru krychle, kdy jedna hrana krychle má rozměr 1000 m viz obr níže. Můžeme si to představit jako krasobruslení jednotlivců na ledě. Místo ledu ale je k dispozici trojrozměrný prostor a kvůli mnohonásobně větším rychlostem je i tento „3D led“ větší. Krom perfektní koordinace rukou a nohou musí pilot zvládat svojí hlavou sledovat vše okolo a splynout se samotným letadlem. Do toho všeho na něj působí velké setrvačné síly, které se na zemi natrénovat nedají. Jednotlivým prvkům se říká Aresti figuri podle španělského letce José Luis Aresti Aguirre, který je vymyslel a na obr. "Akrobatická sestava" muzeme vidět příklad nákresu takových figur, ze kterých je poskládaná sestava pro akrobatický soutěžný let.

Akrobatický box
Akrobatický box

Akrobatická sestava
Akrobatická sestava

Mezi letecké akrobatické sporty se řadí také bývalý Redbull Air Race, nicměné v těchto závodech šlo o co nejrychlejší proletění trati mezi pylony. Samotný závod vymysleli právě letečtí akrobaté, aby přitáhli publikum do leteckého akrobatického sportu. Tento záměr se jim povedl velmi dobře, ale bohužel letecká akrobacie v podvědomí široké veřejnosti zůstává jako Red Bull Air Race a nikoliv jako klasická akrobacie, kterou létal perfektně například Petr Jirmus a dnes Martin Šonka s Petrem Kopfsteinem. Koneckonců možnost dostat se do seriálu RedBull Air race se naskytla pilotům ve chvíli, kdy létali třeba například velmi kvalitně nejvyšší kategorii Unlimited. O tom Vám určitě ale více poví Martin Šonka a Petr Kopfstein.

Radost je na místě, foto: Martina BurianováZoom gallery
Radost je na místě, foto: Martina Burianová

Klasická akrobacie se skládá ze 4 kategorií: Sportsman, Intermediete, Advanced a Unlimited. Postupuje se v obtížnosti prvků a sestav od kategorie Sportsman až do kategorie Unlimited. V dnešní době nejlepší české akrobatické letadlo Zlín50 L bohužel už nestačí na nejvyšší světové příčky ani v kategorii Advanced, ale akrobacie s ním je stále nádherná. To, že letoun nezvládne Unlimited akrobacii, neznamená, že s ním není žádná sranda. Někdy je i velmi náročné zaletět sestavu z nižší kategorie na typu letounu, který pro danou kategorií má menší předpoklady. Naopak se musí ale dohlížet na to, aby v dané kategorii nebyl letoun, který by mohl danou obtížností sestavy porušit svou obálku obratů a došlo by tak k velmi nebezpečným situacím.

Akrobatický pilot musí vždy na základě zpětné vazby, nejlépe trenéra, či jiných zkušenějších závodníků vyhodnotit, do jaké kategorie by se měl zařadit a s jakém letounem létat. Nejlépe postupně od Sportsmana až do Unlimited.

V České republice je několik míst, kde je velmi dobré začít pod dohledem zkušených instruktorů. Já jsem osobně začal motorovou akrobacii pod vedením Jirky Durase v Karlových Varech a bezmotorovou akrobacii u Miloše Ramerta v Benešově.

Foto: Martina BurianováZoom gallery
Foto: Martina Burianová

Dalším velmi důležitým aspektem jsou finance. Bohužel nežijeme v době, kdy by letecká akrobacie měla tolik sledovanosti jako fotbal nebo hokej. Na lepší časy se svítalo právě díky Redbull závodům mezi pylony, nicméně seriál opět skončil a čeká se, jestli se někdy nepodaří obnovit seriál závodů s jinými sponzory. Hledání sponzorů je velmi náročné a musíme se alespoň snažit o zvednutí sledovanosti leteckých sportů. Koneckonců je to sport, kde je třeba fyzická kondice, psychická kondice a absolutní soustřední při působení enormního zatížení na lidské tělo. Při přetížení 10G piloti váží 10 krát tolik, co na zemi.

Do kategorie Intermediate v motorové akrobacii je v České republice prozatím dostatek letecké techniky i zkušených instruktorů. Pro další kategorie to začíná být náročnější, a to hlavně finančně.

  Postarat se o letadlo je základ, foto: Martina BurianováZoom gallery
Postarat se o letadlo je základ, foto: Martina Burianová

S každou kategorií výše narůstají požadavky na fyzickou zdatnost pilota, zkušenosti pilota, náročnosti prvků, čas na trénink a finance.

Věřím, že se do budoucna situace zlepší i díky snaze aeroklubu ČR, samotných akrobatů a fandů do akrobacie, aby bylo možné pod českou vlajkou nadále reprezentovat tento nádherný sport i v kategorii Unlimited a pokusit se o napodobení Petra Jirmuse v získání titulu Mistra světa v letecké akrobacii, nebo ho dokonce obhájit jako on :)

 

Autor článku: Lukáš Pařízek

Autor fotografií: Martina Burianová

Flying Revue > Články > Letecký sport > Letecká akrobacie očima Lukáše Pařízka
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 45 6 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 45 6 >
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »