Turkish Airlines

Region:
Evropa
Aliance:
Star Alliance
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 300
Počty cestujících (roč.):
nad 30 milionů
Rok vzniku:
1933
Počet letadel:
294
Počet cestujících:
48 267 866
Osobokilometry (mil.):
91 998

 turkish_airlines_logo.svg.png 

 

   Tabulky                                                                                           Další informace

 


 

Základní charakteristiky: 

Domovský regionPřevažující obchodní modelGlobální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťovýStar Alliance
AfrikaGlobální síťový Oneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost)SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná

 

Základní údaje:   
Oficiální název, státní příslušnost:THY Turkish Airlines, Turecko
Rok vzniku:1933
IATA a ICAO kód dopravce:TK THY
Volací značka (Callsign):Turkish
Webová stránka:http://www.turkishairlines.com
Hlavní huby (u nízkonákladových báze):Istanbul
Provoz do České nebo Slovenské republiky:Ano, Praha

 

Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: IATA WATS 2014):    
Počet komerčních letů: 401 605
Počet přepravených cestujících: 48 267 866
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)754 769
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)91 998
Převedené tunokilometry:(mil.tkm)12 255

 

Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 18.10.2016): 
Celkový počet letadel: 294
Airbus A31914
Airbus A32029
Airbus A32166
Airbus A330-20027
Airbus A330-30030
Airbus A340-3002
Boeing 737-7001
Boeing 737-80078
Boeing 737-90015
Boeing 777-30032

  


Další informace:

Turkish Airlines vznikly v roce 1933 jako vnitrostátní dopravce tehdy mladého novodobého Turecka a zpočátku byly přímo řízeny různými tureckými ministerstvy. První mezinárodní linka z Ankary přes Istanbul do řeckých Atén byla otevřena až v roce 1947, následována dalšími spoji ve východním Středomoří. Pod dnešním tureckým názvem Türk Hava Yollari (THY) dopravce funguje od roku 1956, kdy se také stal členem organizace IATA. V současnosti však svůj brand buduje na základě anglického ekvivalentu Turkish Airlines.

100722-turkisha330-01.jpg

Již od sedmdesátých let minulého století je obchodním záměrem dopravce vybudovat most zejména mezi Evropou a Asií s využitím strategické polohy Istanbulu coby jeho hlavního hubového letiště. Poměrně rychlý rozvoj však přinesl i několik nehod a incidentů. Turecká vláda proto investovala značné prostředky do vybudování vyspělé technické báze v Istanbulu, zlepšení spolehlivosti provozu, profesionality personálu a v neposlední řadě zkvalitnění služeb. Této filozofie se Turkish Airlines drží i dnes. 

V osmdesátých letech vstoupil Turkish Ailrines na dálkové linky do USA, Singapuru a postupně do dalších vzdálených destinací. Rozvoj sice zpomalila první válka v Perském zálivu, z jejíž důsledků se dopravce ekonomicky vzapmatoval až v roce 1994, od té doby však až do letošního roku víceméně kontinuálně rostl (opět s krátkým narušením tohoto trendu po 11. září 2001 a následné druhé válce v Perském zálivu).

Po krátké epizodě se začleněním Turkish Airlines do aliance Qualiflyer po boku Swissairu, Austrian Airlines a dalšími na sklonku existence tohoto projektu v roce 2000 nakonec dopravce od roku 2008 zakotvil ve Star Alliance (kde se nicméně postupně opět „shledal“ se svými někdejšími strategickými partnery nebo jejich nástupci). Víceméně bez větších problémů přečkal liberalizaci tureckého vnitrostátního trhu v roce 1996, stejně jako postupné uvolňování regulatorních bariér mezi Tureckem a dalšími zeměmi v dalších letech. Od roku 2005 dochází k postupnému uvolňování státem vlastněných akcií Turkish Airlines k volnému obchodování na burze, přestože si turecká vláda zatím drží nad dopravcem kontrolu. 

Ambiciózní program rozvoje a modernizace flotily, spolu s investicemi do infrastruktury hlavních bází dopravce vedl postupně k tomu, že v roce 2015 byl Turkish Airlines dopravcem s největším početm přímo operovaných zemí (115) i destinací (290) v Evropě (kam jej díky hlavní bázi na letišti v Istanbulu, které leží na evropské části Turecka, můžeme počítat). Jeho flotila si dlouhodobě udržuje jeden z nejnižších věkových průměrů v Evropě. V důsledku řady politických, vojenských i ekonomických vlivů se nicméně v roce 2016 jeho provozní výsledky značně propadly, takže na přelomu let 2016/17 čelí ekonomickým ztrátám vedoucím k nutnosti reorganizace společnosti a přinejmenším zpomalení dosavadního dlouhodobého růstu přepravních výkonů. 

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 02.05.1952 se stalo...
02.05.1952
Společnost BOAC zavedla na svou linku spojující Londýn s Johannesburgem (JAR) proudový dopravní letoun de Havilland DH.108 Comet. Tato linka se tak stala prvním pravidelným leteckým spojem provozovaným proudovým dopravním letadlem.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »