Lukáš Pařízek a letecká sezóna 2022

2.11.2022

Lukáši, jsem rád, že jsme se opět sešli a že sis udělal čas na Flying Revue.

img_20220406_195236_347.jpg¨

 

Tento rok je první sezóna, kdy jsi ji celou létal jen s Extrou. Jaké to bylo?

Už to konečně vyšlo a létal jsem tuhle sezónu jen s jedním letadlem. A jak říkáš, tak jen s Extrou, no a jsem za to neskutečně rád. Musím doplnit, že občas létám ještě jiné typy samozřejmě (xa42 a jiné Extry), ale závodně konečně jen SCčko. Letošek je u konce a mohu pracovat na doplacení sezóny. Také na sumírování zkušeností. Myslím, že mám co dělat.

Diváci tě letos v Čechách mohli vidět například na „Ústeckém nebi plném letadel“, byl jsi ještě někde, a jak si užíváš tyhle akce?

Jasně, byl jsem pozván jako předletec na Historical air show v Mladé Boleslavi. Což je velmi vydařená akce, a to, že jsem se tam dostal, je pro mě velká čest. Byl jsem na programu pro otevření leteckého dne a bylo to fantastické! Zpětná vazba od diváků byla skvělá a věřím, že i pořadatelé byli spokojeni. Na Ústeckém nebi jsme byli domluveni delší dobu a měl jsem zde dohodu na dvě vystoupení a to bylo opravdu náročné! Je to složitější nejen na přípravu. Navíc si to dokážu i zpestřit tím, že den před Ústím, jsem byl na Hosínském poháru, který jsem vyhrál v kategorii Advanced. Bylo to rozloučení s kategorií na území ČR a poslední příprava na Evropu. Hned druhý den ráno jsem odletěl a pracoval dál, jak jsem říkal před chvílí, v Ústí. Málem jsem zapomněl, před Historical airshow bylo samozřejmě také Mistrovství republiky, a jak to bývá, opět skončilo den před ní :D . Letos se dařilo. Také proběhlo pár malých leteckých srazů, které jsou vždy skvělé na relaxování.

img_20220606_103508_862.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

To zní jako dost práce, jak se to dá zvládnout a jak vlastně funguješ?

Dá se to zvládnout díky tomu, že jsme tým. Posledně jsme si o tom povídali, máme společenství Future Vehicles, jsme tři s Petrem Jonášem a Honzou Jílkem. Bez toho by to asi nešlo anebo bych to opravdu nestíhal, neuživil. Ať už jde o podporu nebo servis. Létáme všichni tři, ale rozdílné třídy. Já v Unlimited, Petr v Advanced a Jan v Intermediete.

Zníš z týmu velice nadšeně, dá se to zvládnout bez větších finančních potíží, když jste tři?

Vůbec si nedovedu představit v tom být sám a živit Extru 330SC. Jsme tři a je to jen tak tak. Prostě jak všichni víme, koupí letadla to nekončí. Je potřeba sponzorů a já věřím, nebo spíše Future Vehicles věří, že přijde ještě nějaký hlavní sponzor, který ocení, jak se nám daří a bude chtít být viděn. Máme malé sponzory a velice si jich vážíme, ale na velké tréninky pod profesionálním vedením to prostě není. Sponzoři, které zatím máme nás podporují produkty (olej, přípravky na letadlo, záznamové zařízení v letadle) a to je skvělé, ale je třeba se pokusit získat většího partnera a zaměřit podporu i na tréninky a s tím spojené náklady.

img_20220526_093126_948.jpg

img_20220513_172434_307.jpg

Letos máš viditelný pokrok, viz tvoje účast na Mistrovství Evropy, nebo na Mistrovství České republiky, přičítáš to tvrdému tréninku?

Jednoznačně to je tím, že jsme měli podporu trenéra z Francie a akrobatický camp s ním, který nám hodně dal. Bylo to za dost peněz, ale myslím si, že to stálo za to. Kdyby byl sponzor na tyto tréninky, bylo by to ještě lepší. Také letadlo je neskutečný přínos, Extra prostě umí daleko víc a mohu létat odvážněji.

Jaké bylo Mistrovství České republiky?

Opravdu jsem si to užil a letěl jsem poprvé v kategorii Unlimited po boku Martina Šonky, takže to bylo opravdu pro mne záživné, výživné a celkově jsem byl nadšený. To, co mě opravdu potěšilo, byla zpětná vazba od rozhodčích a od diváků. Recenze, které vyšly, byly skvělé. Vše se sešlo opravdu pěkně, a byť v této kategorii jsme byli s Martinem sami, tak jsem i tak držel tempo a v jedné sestavě jsem byl jen kousek za ním. Například recenze, která vyšla na CIVA News mě velmi potěšila, sami si výsledku všimli.

img_20220718_193244_380.jpg

banner_knizni_edice_fr_640x200.jpg

Jak probíhalo Mistrovství Evropy v Rumunsku?

Nejprve jsme si museli nechat od Honzy Jílka přeletět letadlo do Rumunska a já s Petrem Jonášem jel autem. 14 hodin v autě bylo děsných, raději bych to letěl. Jinak zázemí v Rumunsku bylo naprosto úžasné a oproti tomu u nás nesrovnatelné. Mají velkou podporu od státu na letadla, letiště, palivo a třeba trenéry.

Účast na této akci byla naprosto skvělá, skládali jsme sestavy, vymýšleli nové prvky. A samozřejmě takové ty základní povinnosti, jako kontrola letadla před letem a po letu, fungovaly naprosto dokonale. Jsem hrozně rád, že jsme tam měli našeho teamového manažera Járu Čiháka, který nás dokázal vést a tak medaili má zaslouženou. Také můj francouzský trenér pomáhal celému teamu na dálku. Mistrovství Evropy jsem letěl v kategorii Advanced a bylo to opravdu stresující, když si vezmeš, že prvních deset letců v žebříčku létají Unlimited a tady si „jen“ trénují. Tedy, byl jsem mezi svými, ale ten tlak byl opravdu velký, jsou to velmi zkušení letci. Moc se mi ani nechtělo jet, když jsem už začal létat Unlimited, tím ten tlak je o dost větší. Na druhou stranu spousta pilotů tam již Unlimited létalo nějaký rok.

Navíc jsem věděl, že již finančně na to nemám a jdu do toho s dluhem. To vše ovlivňuje. Jsem ale moc rád, že výsledek je plně bez vlivu českých rozhodčích – myslím tím, že body jsem dostal čistě od zahraničních rozhodčích. Tedy sami za sebe a tím to má pro mě větší váhu.

img_20220412_181358_348.jpg

Sestavu každý z vašeho týmu létá jinou a nebo máte jednu „nejlepší“?

Snažíme se létat stejnou, ale měli jsme 3 letadla – Extra330SC (Já a Petr), Jaromír Čihák Extra 300L a XP30 měl Adam Ondrejka s Mírou Černým. My, co jsme létali na Extrách, jsme měli první tzv. povolnou sestavu stejnou a kluci na Xtremu měli svojí. Další sestavy se staví a vybírají až během závodu – snaha byla létat stejnou sestavu, ale občas byly nějaké rozdíly právě kvůli letadlům.

Jak pracuješ s kritikou na tvé výkony?

Myslím si, že je přijímám v otevřenou hlavou. Snažím se pracovat na tom, co dělám špatně. Je jasné, že je to vidět třeba jinak ze spoda a jinak z letadla. Takže to piluji a zlepšuji se, jak jen to jde.

Tedy v příštím roce již jen kategorie Unlimited?

No já doufám, že ano! Vtipkuji. Jistě že ANO, chci! Teď odjedu na měsíc do Lotyšska pracovat na vysokotlaký ropovod a budu se snažit splatit tuto sezonu.  a snažit se být lepší  a lepší. Věřím i v následující roky, že budou takové.

img_20220620_115613_557.jpg

dscf0155.jpg

No a krom tvého cíle, je také nějaký cíl týmu Future Vehicles?

Ano, kluci chtějí do Las Vegas 2023 reprezentovat v kategorii Advanced. Je to trošku organizačně složitější a navíc si tam musíme půjčit letadlo. Já zůstanu v Evropě a budu trénovat Unlimited. Beru to jako práci už do konce života.

Co bereš za letošní rok za to nejhezčí, co se ti v letectví přihodilo?

Krom těch srazů a leteckých dní, MČR, bych rád zmínil, že jsem byl pozván jako Warm Up pilot na Mistrovství světa v kategorii nejvyšší Unlimited v Polsku. Já to bohužel odmítl, jelikož jsem neměl dovolenou. Byla to pro mě velká čest. Přeci ale jen je to práce pro velmi zkušené Unlimited piloty a tak musím přiznat, že jsem rád, že jsem s tím ještě počkal. Doufám, že to vyjde příští rok a budu znova pozván, to bych rád přijal a ukázal se tam.

img_20220531_150814_885.jpg

Myslím, že jsme se spolu již jednou bavili o nějakém extrémním leteckém kousku, který by si jednou chtěl ukázat. Máš něco konkrétnějšího?

Jo, to si pamatuji, nasmáli jsme se o podletu Karlova mostu. To si myslím asi nikdy neklapne, ale vejdu se tam . Letos předvedl Martin Šonka podlet mostu na Moravě a to je paráda. I když na Martina tam bylo až moc místa, zvládl by to i s větším letadlem J

Jsou mosty, které asi nikdo nedovolí podletět, ale rád bych nějaký kousek ukázal. Asi bych vybíral most s pěknou světlou výškou, stabilitou, možností dobré nouzové plochy a tak dále. Jsem inženýr stavař se zaměřením na mosty, tedy to vidím asi jinak.

Lukáši, moc se těším na další rok, doufám, že se uvidíme na nějakém leteckém dni! Ať se ti daří a děkuji ti za tvůj čas.

To já také a věřím, že to bude perfektní! Děkuji ti!

 

Autor: Tomáš Zach si povídal s Lukášem Pařízkem

Fotografie: Lukáš Pařízek

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Zprávy > Letecký sport > Lukáš Pařízek a letecká sezóna 2022
.

         Máme pro vás »

FR 6/2022: Už máte?

 

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Horké nebe nad hranicí!

Horké nebe nad hranicí »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 04.12.1958 se stalo...
04.12.1958
První vzlet prototypu Baade B-152/I V1. Stroj poháněný motory Tumanskyj RD-9 absolvoval let o délce 35 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »