Lukáš Pařízek a nový stroj Extra 330 SC!

19.9.2021

Jsou to čtyři měsíce, co jsem se setkal s Lukášem Pařízkem na letišti v Rakovníku, kde jsem obdivoval jeho skvělou akrobacii. Dokonce si užil Lukášovo umění na vlastní kůži v akrobatickém speciálu Xtreme Air XA42.

236058187_10227387575861844_8085365427244913829_n.jpg

Povídali jsme si tehdy pro článek do časopisu FR 4/2021 a Lukáš měl sen o jednom akrobatickém speciálu. No a jak to má v životě být, tak si jej splnil! Lukáš si pořídil nejlepší akrobatické letadlo pod sluncem v podobě Extra 330 SC!

Lukáši, viděl jsem tvůj příspěvek na Facebooku, můžeš se pochlubit?

Jistě, pořídil jsem si  Extru! (následuje smích) Ale bez kámošů by to asi nešlo.

Pamatuji si na náš první rozhovor, mluvil jsi o tom, že bys Extru jednou chtěl vlastnit a to se ti splnilo!

Tak vlastnit Extru byl můj sen a jak jsme si prve spolu povídali, tak na mém prvním navigačním letu z Vrchlabí do Moravské Třebové jsem viděl Extru Martina Šonky a od té doby jsem toužil ji mít.

Jak tedy vše začalo, že jsi pořídil zrovna tuhle Extru?

Začalo to tím, že jsem obdržel informaci o prodeji letadla Xtreme, se kterým jsem do té doby létal. A také i informace o prodeji někam za hranice. Dostal jsem také nabídku na odkoupení části podílu, abych si to letadlo udržel. Na což jsem v té chvíli neměl potřebné finance. Dokonce jsem našel i kupce a s ním jsem byl dohodnut, že by mi Xtreme půjčoval na tréninky a na soutěže, přeci jen mistrovství bylo již za dveřmi a já bych neměl na čem létat. Bohužel, to také nedopadlo. Bylo to dost o nervy, de facto od té doby co jsem opustil kategorii Intermediate jsem měl jen nejistotu, že nebudu mít příští měsíc s čím létat. Bylo to dost frustrující.

Užijte si perfektní akrobacii v kategorii Unlimited v podání Lukáše Pařízka na Karlovarském poháru

Takže si hledal cíleně Extru a nebo jakékoliv letadlo?

Hledal jsem jakékoliv letadlo. Extra SC byla sen, ale jakmile se objeví na prodej, je okamžitě pryč. Je to prostě složité na Evropském trhu. No a nejvtipnější na tom bylo to, že jsem se v práci, pár minut před tím než jsem se rozhodl jít domů, odhodlal zadat na internet „Extra 330 SC for sale“. No a hned byl výsledek s inzerátem na druhém místě! Bylo to 1. dubna, takže jsem to bral jako vtip, ale srdce mi bušilo jak po sprintu!

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

Považoval jsi to tedy za vtip?

Ano, znáš to, co koluje 1. dubna na internetu, jako vtipné prodeje aut a různé vtipné informační zprávy atd. Takže jsem tomu nevěřil. Rozhodl jsem se zavolat kamarádovi, zda by mi mohl pomoci a třeba se i se mnou na tom podílet. Okamžitě zbystřil, i když to ze začátku bral také jako vtip. Běžně se na internetu Extra 330 SC k prodeji nevyskytuje. I tak se tam rozhodl zavolat. Prodejce byl ze Švýcarska a opravdu Extru prodával. Takže byla velká radost.

236545505_10227379238413413_8478211774566716187_n.jpg

Už byl o ní jistě zájem!

Byl, prodejce řekl, že inzerát vydal před pár hodinami a už má vážného kupce z USA a i z Německa. Takže to bylo trošku zklamání, ale jakmile jsme nabídli zálohu na rezervaci, prodejce s tím neměl problém.

Takže prodejce na to přistoupil?

Ano, podepsali jsme smlouvu na zálohu a vyrazili jsme se na ní podívat! Prostředí bylo neskutečné, pěkné letiště, čistý hangár a letadlo v opravdu skvělé kondici, jako by bylo právě vyrobené.

Prozradíš, kdo s tím letadlem létal?

Ano, byl to Herbert Weirather, létal Unlimited. Viděl jsem ho, opravdu uměl létat. Trénoval i s Petrem Kopfsteinem. Důvod prodeje byl ten, že se již chce věnovat jen rodině.

Nyní se můžeš bez stresu věnovat přípravám na Unlimited kategorii. Myslíš, že to mělo vliv na tvůj výkon na posledním mistrovství světa v Polsku?

Rozhodně ano, dostal jsem tam dvě penalizace a zbytečně. Ta jedna byla opravdu hloupost, překročil jsem výšku o 20 metrů. Mohl jsem být první v České skupině. Neskutečně mě to mrzelo. Prostě jakmile nemáš čistou hlavu, nikam se neposuneš. Abych to vysvětlil více do detailu, je rozhodně skvělé, když ti půjčí letadlo, jako je Xtreme nebo když ti dá podporu člověk, jako je Petr Kouřil, ale stejně na ty závody vstupuješ s určitým stresem a nejistotou, že opět budeš muset měnit letadlo.

237183338_10227379237973402_1874830170630782505_n.jpg

Takže nyní můžeš pomýšlet o kategorii Unlimited jinak, kde by ses rád v žebříčku viděl?

Chtěl bych být v první desítce a opravdu létat kvalitně, vím, že je to práce na několik let, ta kategorie je hustá (Lukáš se pokoutně směje). Věřím, že s touhle příležitostí se budu jen zlepšovat. Také to jistě podpoří případný sponzor, kterého stále hledám. Bez toho to prostě dnes nejde. Ten by jistě podpořil to, že budu mít finance na více tréninků.

Co je tedy nutné pro tvůj další rozvoj v kategorii Unlimited?

Rozhodně čerpání znalostí a podpora od zkušenějších kolegů, tak jako mi pomohl Martin Šonka na Karlovarském poháru. Byl bych neskutečně rád, kdyby to šlo i v budoucnu, přeci jen umí. Věřím, že by byl ochotný i Petr Kopfstein, tak uvidíme.

241264201_10227453977641847_4294684432427710428_n.jpg

Plánuješ Extru přihlásit na Českou imatrikulaci?

Určitě ano, bude třetí Extra 330 SC v České Republice na české imatrikulaci, po Martinu Šonkovi a Petru Kopfsteinovi. Ale jistě bude teprve druhá v soukromém vlastnictví u nás. Takže je to fajn.

Už jsi s novým letadlem letěl? Mohl bys o něm poskytnout bližší informace?

Zatím jsem s ním neletěl, je sice již přeletěné v ČR, ale řeší se papíry. Hned jak to půjde, tak ho otestuji. Neskutečně se na to těším! Letadlo bylo vyrobeno v roce 2013, jedná se o typ Extra 330 SC se sériovým číslem SC036. Je osazeno motorem Lycoming AEIO-580 B1a o výkonu 315 koní. Takže výkonu je dost.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Jsi hrdým majitelem Extra 330 SC, kde s letadlem budeš hangárovat?

Ještě musím upřesnit, jak už jsem zmínil, nejsem jediný majitel, jsme dohromady tři, já a moji dva kamarádi. Všichni piloti. Bez nich by to nešlo. No a hangárování – zatím to vypadá na dobré podmínky v Hradci Králové – pak o víkendech bychom rádi zkoušeli i jiná letiště – tam kde nás uvítají .   

Lukáši, jsem rád, že sis udělal na nás čas a že jsi nám předal informace o zakoupení třetího letounu Extra na Českém nebi. Držím palce, aby se ti dařilo a jednou dosáhl na tu nejvyšší akrobatickou metu!

Děkuji ti, budu na tom dřít, co to půjde. I když letecká komunita není úplně semknutá, věřím, že to bude jen lepší.

 

Autor: Tomáš Zach

Fotografie: Lukáš Pařízek

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Zprávy > Letecký sport > Lukáš Pařízek a nový stroj Extra 330 SC!
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 >
 
 
.

         Máme pro vás »

FR 4/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »

Kalendárium:

Dne 17.10.1931 se stalo...
17.10.1931
Úspěšným zaháknutím prototypu stíhacího stroje Curtiss XF9 C-1 na hrazdě vzducholodi USS Los Angeles (ZR-3) skončila první část programu parazitních stíhacích letadel pro vzducholodi Acron a Macon.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345