16.5.2025
Cvičné proudové letouny Fouga CM.170 Magister vstoupily do letecké historie nejen jako první úspěšný cvičný proudový letoun, ale také díky svému angažmá u řady akrobatických skupin.
Magistery už dávno zmizely z řadové služby, svým pilotům ale radost z letu přinášejí dál.
Více než 70 let od vzletu prototypu Fougy Magister udržují mnozí letečtí nadšenci a sběratelé řadu těchto letounů v letuschopném stavu. Někteří z nich získali od DGAC (francouzského leteckého úřadu pro civilní letectví) povolení k provádění tzv. „zážitkových letů“. To je i případ Arnauda a Etienna Gravelleových, kteří nabízejí na svém CM.170 provozovaném jejich společností Crazy Magic Flight několik typů těchto letů.
Kromě toho lidé v Crazy Magic Flight po více než 25 letech provozu a údržby Magisteru získali hluboké zkušenosti a technické znalosti týkající se tohoto typu. Arnaud je kromě toho instruktorem CRI (Class Rating Instructor) pro stroje CM.170/175 a může tak zájemcům poskytnout v rámci ATO Fly Academy, partnera Crazy Magic Flight, letový výcvik potřebný k získání pilotní kvalifikace na Magisteru.
Jejich „Fouga“ je velmi oblíbeným účastníkem různých leteckých dnů a rovněž si již zahrála v několika filmech.
Můj výlet do Beauvais
Možnost zalétat si s Magisterem je už dlouho na mém „bucket listu“, a tak jsem s nadšením přivítal možnost si zalétat u Arnauda a Etienna. Odjíždím na letiště Beauvais-Tillé, abych se setkal s Etiennem Gravellem a jeho skvělým, přátelským týmem lidí u Crazy Magic Flight.
U vchodu do hangáru je malá místnost s barem a pohovkou pro přivítání zákazníků a také se odsud vchází do šatny, kde si můžete obléknout leteckou kombinézu. Většina prostoru je však věnována Jeho Veličenstvu Magisterovi a všemu, co je potřeba k jeho obsluze. Letoun CM.170 společnosti Crazy Magic Flight, nyní registrovaný jako F-GPCJ, strávil většinu své vojenské kariéry na výcvikové základně v Cognacu. Zúčastnil se také výměnných pobytů pilotů s Rakouskem, které rovněž zakoupilo pro své letectvo 18 Magisterů. Jde o letoun sériového čísla 369 a jako jeden z mála byl původně poháněn motory Marboré II. Později došlo k jejich výměně za verzi Marboré VI, kterou výrobce nabídl armádě v roce 1962. Tah této nové verze byl o 20 % větší než u motoru Marboré II a kromě toho nabízel i nižší specifickou spotřebu paliva. Motory Marboré II-F používané v prvních Magisterech se však ukázaly být natolik spolehlivé, že armáda u svých již provozovaných letounů k výměně motorů plošně nepřistoupila. Marboré VI se stal standardním motorem na letounech CM.170 od sériového čísla 436.
Magister „Charlie Juliette“ je součástí rodiny Gravelleových již mnoho let. Když francouzské letectvo v roce 1996 nabídlo své letouny CM.170 k prodeji, Etiennův dědeček, bývalý stíhací pilot létající Mirage IIIRD, tou dobou už dopravní pilot, se rozhodl jeden z nich koupit. Etiennův otec Arnaud pak převzal provoz letounu po svém otci.
CRAZY MAGIC FLIGHT
· Aérodrome de Beauvais, mobile phone : +336 13 36 64 06
· e-mail:
· Web site: https://crazymagicflight.fr
· Intagram : https://www.instagram.com/crazymagicflight/
Text: Jean-Sebastien Seytre
Foto: Jean-Sebastien Seytre, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 66-71ve Flying Revue č. 3/2025. Na stáncích je časopis ke koupi od 24. dubna 2025. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »