Maurice Noguès (1889 - 1934): Muž, jenž jako první létal noční lety s cestujícími - kopie

21.10.2019

Muži, kteří (s)tvořili CFRNA/CIDNA     Jedním z klíčových mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 - 1918.

Maurice Noguès v mladém věku. Zdroj: Wikimedia.orgZoom gallery
Maurice Noguès v mladém věku. Zdroj: Wikimedia.org

Maurice Noguès se narodil v zámožné a početné bretaňské rodině. V dobách dospívání mu nebylo žádné riziko cizí. Později se chtěl věnovat námořní kariéře, ale ze zdravotních důvodů nebyl přijat na Námořní akademii. Maminka, aby jej utěšila, věnovala mu k narozeninám Rolls-Royce. Mladý muž jej však obratem vyměnil za letadlo, které při prvním letu v roce 1909 přeměnil v hromádku trosek. Jeho tělo bylo plné modřin, leč jeho duch byl pevně rozhodnut věnovat se letectví. Zanedlouho se Maurice stal známou tváří na leteckých setkáních.

Rok 1914 učiní brutální konec sportovnímu letectví a Maurice odchází coby mechanik k francouzskému letectvu. Zanedlouho povýší na pilota bombardéru. Bojuje nad Alsaskem a v roce 1916 jako první letec uskuteční noční bombardování během bitvy na Somme. Poté je zařazen do prestižní letky Capu. Seznámí se s nejslavnějším francouzským leteckým esem Guynemerem a spřátelí se s Deullinem, jehož poté následuje do Dunkerque.

V roce 1918 je zraněn a své rekonvalescence využívá k tomu, aby se oženil s Magdeleine, svou životní láskou, které bude psát každodenně dopisy ze všech možných zemí, měst, letišť a hotelů, které jsou nerozlučnými druhy pilotovými.

Po válce jako většina ostatních vojenských pilotů přichází o křídla, ale nepadá na mysli a začne se věnovat pěstování slepic. Jednoho dne se u něho objeví Albert Deullin, válečné eso s dvaceti uznanými vítězstvími, který od roku 1920 pracuje coby šéfpilot pro CFRNA. Celkem lehce se mu podaří přesvědčit svého bývalého spolubojovníka a kamaráda, aby ponechal slepice jejich osudu a přijal místo pilota ve jmenované společnosti.

Maurice Noguès začíná létat na lince Paříž-Štrasburk v srpnu 1922. Brzy zná linku nazpaměť, jen nespolehlivost motorů té doby mu občas připraví nějaké to překvapení. Například jako to, kdy je donucen přistát na zasněženém poli ve Schwindratzheimu a zatímco mu starosta hlídá letadlo, on odjíždí do Štrasburku vlakem.

Světový unikát - noční lety

Když 29. května 1923 při zkušebním letu zahyne jeho přítel Albert Deullin, stává se Nogues šéfpilotem CFRNA. Klidný a zodpovědný muž je všemi uznávaným šéfem, ačkoliv ve společnosti působí kratší dobu než četní jiní piloti. Otevře nové linky a v roce 1923 zahájí noční lety mezi Paříží a Štrasburkem a mezi Bělehradem a Bukureští. Noční lety jsou v té době naprostým světovým unikátem. Noguès se také stará o vybavení letadel: chce, aby měli piloti k dispozici bezdrátové rádio, automatický hasící přístroj a "gyro". Bezpečnost nade vše.

Maurice Noguès v roce 1925 v Teheránu. Zdroj: arc497.free.fr
Maurice Noguès v roce 1925 v Teheránu. Zdroj: arc497.free.fr

V roce 1924 prodlouží linku CFRNA z Istanbulu do Ankary a napře své úsilí směrem k Rusku. 15. října 1924 odletí s druhým pilotem Martinem, generálním sekretářem CFRNA a třemi dalšími členy posádky do Moskvy, aby projednali otevření linky mezi Paříží a Moskvou. On i jeho posádka tu však stráví dlouhé týdny opravami motorů a čekáním na příznivé počasí. Když sněžení, námraza a mlhy spojené s ruskou zimou nakonec poleví a oni se vrátí do Paříže, dozvědí se, že od plánu vytvořit leteckou linku mezi Paříží a Moskvou bylo mezitím upuštěno.

V roce 1925 je CFRNA přejmenována na CIDNA (Compagnie Internationale de Navigation Aérienne = Mezinárodní vzduchoplavební společnost). Noguès nechce být omezován limitem letecké sítě společnosti, a tak ji opouští  a odchází k Air Union. Po mnohých dobrodružstvích, mezi která patří i přistání na moři, kdy byl i se svým mechanikem zachráněn na poslední chvíli právě projíždějící lodí, se Mauricu Noguèsovi daří vytvořit leteckou linku mezi Saigonem a Paříži. Tato linka je pojmenována na jeho počest “Ligne Noguès”.

V roce 1933, po vytvoření národní společnosti Air France, se stává místoředitelem této nové společnosti. 15. ledna 1934 ovšem přichází o život spolu s osmi dalšími cestujícími při havárii letadla na lince Saigon-Paříž. Maurice Noguès patří mezi největší francouzské piloty své doby.

Maryla Boutienau 

logo_fr_transp.jpg

Zoom gallery

Flying Revue > Aktuality > CIDNA 2019 > Maurice Noguès (1889 - 1934): Muž, jenž jako první létal noční lety s cestujícími - kopie
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 >
 
 
.

Kurz VFR zahraniční lety:


Všechny kurzy a exkurze FR zde. 

FR 6/2019 je v prodeji:

Poslechněte si:

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

PilotShop.cz:

..
12345

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Soutěž:

Exkurze CSAT:

Kalendárium:

Dne 14.11.1930 se stalo...
14.11.1930
První let ikonického britského dopravního stroje Handley Page H.P 42. Stroj s imatrikulací G-AAGX (později pojmenovaný Hannibal) pilotoval Squadron Leader Thomas Harold England.
zavřít

Staňte se pilotem:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy:

..
12345

Partneři:

..
12345