Marek Hyka: Hodlám si šampionát užít!

17.8.2016

Již za několik málo dní, v sobotu 20. srpna, začne na letišti Staré Město u Moravské Třebové Mistrovství Evropy v letecké akrobacii. Jedním z českých „želízek v ohni“ bude i Marek Hyka, reprezentující již řadu let Českou republiku v letecké akrobacii v nejvyšší kategorii Unlimited.

Konečně znovu osedlá milovaný Xtremeair XA41. Markovy poslední sezóny poznamenaly problémy s technikou, a tak jsme si s ním popovídali nejen právě o akrobatických speciálech, ale samozřejmě i o jeho pocitech před nadcházejícím šampionátem.

Marku, čtenáři jistě tuší, že letecká akrobacie se nedá létat špičkově bez vhodného nástroje, tedy akrobatického speciálu. Jak jsi před šampionátem spokojen s přípravou techniky?
Je vcelku známo, že náš Xtremeair XA41 byl pro závadu a destrukci původního motoru téměř na tři sezony odstaven. Ale podařilo se nám sehnat silné partnery, abychom mohli pořídit jiný a dostatečně silný motor Lycoming 580 Thunderbolt. Jedná se o starší motor od akrobatické legendy Klause Shrodta. Na motoru byla provedena kompletní generální oprava v dílnách společnosti Aeroengine v Moravské Třebové. Myslím že si dali opravdu záležet, motor je silný a je dobře vyladěn.
Po namontování silného, ale také mnohem těžšího motoru, jsme se ale dostali za přední centráž letounu a nastal další problém. Letoun bylo nutno vyvážit, což znamenalo odlehčení přídě a dovážení ocasní části. Výrobce letounu, společnost Xtremeair se k našemu problému postavila skvěle a zasponzorovala nás dodávkou dílů, ze kterých nejdůležitějšími byly nové, o 10 kg lehčí kryty motoru. Výsledkem toho všeho je nakonec letadlo, které teď létá podle mého názoru lépe, než když kdysi opouštělo fabriku. Létání s ním je prostě paráda. Za svou kariéru jsem vyzkoušel všechny speciály a upřímně musím říci že náš XA je teď nejlepší.

photo_15_cr.jpg

Říkáš, že jsi vyzkoušel snad všechny speciály. Čtenáře by určitě zajímalo na jakých konkrétních typech akrobatických letadel jsi tedy už kromě XA 41 jsi už létal. A samozřejmě také jak jsi je hodnotil.
Ještě než se pustím do historie mého létání na akrobatických speciálech, tak musím říci, že je propojeno také s mým přítelem Radimem Bagarem. S ním jsme prošli a procházíme vše společně a to včetně vlastnictví letadel.
Začali jsme spolu ve Varech a jako snad každý prošli cestou od Z 142 přes Z 526 až po Z-50, vyzkoušeli jsme si všechny tyto krásné české stroje a moc jsme si to užili. V roce 2007 jsme měli možnost pořídit si poškozený Giles 202. Ten jsme opravili a něco na něm natrénovali. Byl to trochu legrační, ale velmi ekonomický a už moderní celokompozitový letoun. Ale bohužel jsme nebyli spokojeni s tím, jak byl původním majitelem postaven a vše jsme na něm museli předělávat. Nakonec jsme se o rok později domluvili jeho na prodeji a vyhlídli si Extru 300 v USA v době, kdy byl dolar velmi nízko. 

A co následovalo pak?
Další silnější typ byla nová Extra 330 LC, nádherně naladěné letadlo na kterém dnes reprezentuje Petr Kouřil a nakonec naše XA41. Což je opravdu silný a „překormidlovaný“ stroj a je třeba jej krotit, ale nakonec je to nádhera.
V době, kdy bylo XA41 uzemněno, jsem měl možnost létat na třech různých Extrách 330 SC a s Extrou OK-SON pak společně s Martinem Šonkou létat na mistrovství Evropy v Madarsku. A v loňském roce to byl znovuzrozený Suchoi 31M národního aeroklubu. Bohužel jsem na tento letoun byl sám, nikdo další neměl zájem se přidat, létat na něm a pomoci jej udržet v provozu. A udržet takový speciál v provozu je ještě náročnější než létání na něm. Každopádně to ale byla neocenitelná zkušenost a děkuji za ni.

  Zoom gallery

Špičková akrobacie je finančně náročný sport. Jak se ti daří svoje létání financovat?
Je to vždy o partnerech, pokud má akrobacie za něco stát a má se létat bezpečně, pak se musí trénovat a nejen to. Bez silného finančního zázemí je to těžko myslitelné. Letošní rok mám velmi dobré a silné partnery, kterým děkuji za celkovou podporu. Doufám, že bude pokračovat i v dalších sezónách.

Marku, jak se na nadcházející šampionát těšíš, na co nejvíc.
Těším se každopádně moc, je to doma a byla by ohromná škoda takovou možnost nevyužít. A nejvíce se těším na setkání se všemi přáteli, které v tomhle sportu mám. Beru to jako největší společenskou událost roku a skutečně moc se těším na spoustu kamarádů, které jinak celý rok nevidím.
Už teď probíhají tréninky a měl jsem možnost se potkat s celým ruským týmem a také španělským matadorem Castorem Fantobou. Všichni jsme přátelé a pokud zrovna nejsme ve vzduchu a nesnažíme se „pobít“ toho druhého, o nějaké rivalitě nemůže být řeč.

Máš pravdu, domácí závod je velká příležitost. Jaký si na šampionátu kladeš cíl?
Já mám vždy velmi krátké a blízké cíle. Právě teď je to létat bezpečně, čistě a celé si to užít s úsměvem na rtech. Nejsem v tomto směru příliš ambiciozní a když vyhraji, většinou o tom ani nevím. Vždycky mi to pak někdo musí říci. Nekoukám nikdy na výsledky, létám pro svůj pocit. 

Zoom gallery

V jakých všech disciplínách budeš soutěžit?
ME je zde vyhlášené v klasických disciplínách, které jsou považovány za to nejobtížnější v akrobacii a letectví vůbec a kde se potká na 50 pilotů. A je tu Freestyle, let o trvání čtyři minuty, kde soutěží zhruba 15 přihlášených. Což je také pěkná dřina a je na to třeba extra trénovat. Budu létat obě disciplíny, ale na trénink Freestyle už mi popravdě mnoho času nezbylo.

Jak aktuálně vypadají zmíněné klasické disciplíny?

Dnes už jsou zase trochu jiná pravidla a takzvané naše „free“ sestavy byly zrušeny a budou se létat pouze tajné a jedna kvalifikační sestava. To je taková kombinace kde CIVA definovala pět figur a dalších pět figur dodává každý závodník sám. My máme v sestavě vzhledem k obtížné orientaci v prostoru místního letiště mnoho točení směrem k zemi a minimum na horu. K zemi se lehce orientuje díky vyznačenému boxu a na horu se kouká periferně přes rameno a na horizont a to je v Moravské Třebové opravdu perlička. 

Kdo je podle tebe největším favoritem mezi muži i mezi ženami?
V mužích to bude stejně jako vloni a můj tip je následující: 1. Michajl Mamistov, Rusko 2. Castor Fantoba, Španělsko a 3. Alexandre Orlowski z Francie. V ženách pak bych tipoval na první místo Světlanu Kapaninovou a na druhé Jelenu Klimovičovou, obě z Ruska. Chybí nám tady Aude Lemordant z Francie, která čeká mimino. 

Ke komu z mužů i žen v akrobacii chováš největší respekt po sportovní stránce? 
Asi nejvíce mi imponují piloti kteří k celému sportu přistupují s jistou nadsázkou a uvolněností. Většinou jsou to také ti nejlepší, například již zmínění Michajl Mamistov a Castor Mantoba. A měl bych k nim přidat ještě Francoise LeVota, mistra světa, který des létá Red Bull Air Race. Ti se tím sportem baví, tak jako se baví životem a prohra či výhra u nich v emoční linii moc nemění.

Zoom gallery

S Martinem Šonkou a Petrem Kopsteinem tvoříte v současnosti špičku našeho motorového akrobatického létání. Potkáváte se během sezóny ještě mimo závody?
S Petrem jsem se neviděl asi rok. Plně se soustředil na RBAR a z akrobacie vypadl. A tak si jen občas zavoláme. Letos jsem hodně tréninkově i jinak v kontaktu s Martinem Šonkou a Petrem Kouřilem, což je nový nadějný přírůstek do naší akrobatické skupiny. Myslím, že nás to společně baví a užíváme si to. Obdivuji Martina, že to dává a nebojí se jít při vytížení daném povinostmi v RBAR do špičkové akrobatické soutěže. Pokud vím, dělá to tak jen jeden další pilot, Mikaël Brageot z Francie. Jsou to jediný dva piloti co létají jak akrobacii tak RBAR a je opravdu obdivuhodné, dělat špičkově tyto dva rozdílné sporty zároveň.

Marku, moc děkujeme za čas, který jsi našim čtenářům věnoval a v nadcházejícím šampiontu přejem hodně úspěchů a pohody.

Na otázky Flying Revue odpovídal Marek Hyka

Připravil Jan Dvořák a Michal Beran

Foto: Martina Burianová/archiv Marka Hyky

Video: archiv Marka Hyky

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Aktuality > Všeobecné letectví > Marek Hyka: Hodlám si šampionát užít!
.

Exkurze Blaník:


Prodlouženo

FR 3/2019: Už máte?

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 27.05.1955 se stalo...
27.05.1955
První let francouzského dopravního letounu Sud Aviation Caravelle (F-WHHH). První let trvající 41 minut provedla posádka ve složení Pierre Nadot (kapitán), André Moynot (první důstojník), Jean Avril (mechanik), André Préneron (radiotelegrafista) a Roger Beteille.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plzeň-Letkov (LKPL) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345