Škola letecké meteorologie, 8. díl — odchylky vzhledem k ISA

12.6.2020

Víme, že Mezinárodní standardní atmosféra je model, ve kterém je každé výšce fixně přiřazen tlak, teplota vzduchu, hustota, rychlost zvuku a další parametry, a že takovýto stav, kdy je každá geopotenciální hladina ztotožněna s hladinou izobarickou a izotermickou, se jmenuje barotropní atmosféra.

 

A také víme, že skutečná atmosféra má s tou barotropní pramálo společného, protože izobarické a izotermické plochy jsou v atmosféře zvlněny, vzájemně se kříží a protínají. Takovouto atmosféru nazýváme baroklinní a protínající se izotermické a izobarické plochy tvoří fiktivní trubice, jakési virtuální tunely, kterým říkáme termodynamické solenoidy. 

V letectví si vystačíme s tím, že v nějakém určitém místě uvážíme tlakovou a teplotní odchylku od ISA. Protože výškoměr je kalibrován pro standardní atmosféru, ukazuje výšku, jakou bychom měli, kdyby kolem nás byla právě ISA. Pokud je tlak anebo teplota odlišná, bude odlišná i naše skutečná výška oproti údaji výškoměru. Na výpočet skutečné výšky, resp. odchylky od ISA, používáme dvě jednoduché rovnice, jednu pro odchylku teplotní, druhou pro tlakovou. 

Tlakovou odchylku spočteme jednoduše. Každý 1 hPa, o který se aktuální tlak liší od ISA, vyvolá výškový rozdíl 27 ft. Vyšší tlak vzhledem k ISA nás posune výše, nižší níže. Standardní tlak vzduchu na hladině moře je 1013 hPa; pokud je aktuální tlak například 1023 hPa, pak se všechny tlakové hladiny posunou výškově o 270 ft nahoru. Letová hladina 100 (10000 ft), kterou ukazuje výškoměr, bude ve skutečnosti ve výšce 10270 ft. 

Teplotní odchylka je o málo komplikovanější. Rozdíl každého 1 °C oproti ISA způsobí posun výšky tlakových hladin tak, že každých 1000 ft se posune o 4 ft; kladná odchylka posouvá nahoru, záporná dolů. Podle ISA je v nulové nadmořské výšce 15 °C. Když zde bude 16 °C, pak tlaková hladina, která předtím (v ISA) ležela ve výšce 1000 ft, bude nyní ve výšce 1004 ft. Hladina ve 2000 ft se posune do 2008 ft, atd. 

V obvyklých příkladech u zkoušek ATPL je kombinace obou posunů. Někdy působí protichůdně, někdy souběžně. V případě nízkého tlaku a nízké teploty působí souběžně směrem dolů, takže letová hladina je výrazněji níž, než indikuje výškoměr. Je-li příkladně QNH 990 hPa a v nulové nadmořské výšce teplota -20 °C, pak letová hladina 100 bude v nadmořské výšce 7979 ft, tedy o 2021 ft níž, než ukazuje výškoměr. Mohlo by se snadno stát, že pilot, letící za podmínek bez vnější viditelnosti, např. v oblaku, by se domníval, že bezpečně přeletí horský hřeben, vysoký 9000 ft, ale ve skutečnosti by do něj nevědomky narazil. Z tohoto důvodu jsou pro každou oblast určeny minimální letové hladiny, které počítají s nejnepříznivějšími povětrnostními podmínkami. Tyto minimální hladiny jsou natolik výš oproti terénu, že ani v nejnižším myslitelném tlaku vzduchu a extrémně nízké teplotě není možno, aby minimální letová hladina klesla pod úroveň terénu. Dokonce i za nejnepříznivějších podmínek je vždy alespoň 1000 ft nad nejvyšší překážkou v oblasti. 

Ve videu je několik příkladů, které odpovídají zkušebním otázkám v ATPL testu.


RNDr. Petr Dvořák
Letecký meteorolog, lektor

www.jasno.cz

Flying Revue > Pro piloty > Kurz meteorologie > Škola letecké meteorologie, 8. díl — odchylky vzhledem k ISA
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: