Na komentování Aviatické pouti se moc těším. Je to velká výzva a radost, říká Michal Beran

29.5.2019

Boeing Stearman při akrobatické ukázce. Zdroj: AP 2019Boeing Stearman při akrobatické ukázce. Zdroj: AP 2019
Boeing Stearman při akrobatické ukázce. Zdroj: AP 2019
Caudron G.3. Foto: Petr KolmannCaudron G.3. Foto: Petr Kolmann
Caudron G.3. Foto: Petr Kolmann
Na komentování Aviatické pouti se moc těším. Je to velká výzva a radost, říká Michal Beran
Beechcraft T-34 Mentor. Zdroj: AP 2019
Beechcraft T-34 Mentor. Zdroj: AP 2019
Letecká akrobacie s vrtulníkem Bo 105CB v podání Siegfrieda Blacky Schwarze. Zdroj: AP 2019
Letecká akrobacie s vrtulníkem Bo 105CB v podání Siegfrieda Blacky Schwarze. Zdroj: AP 2019

Aviatická pouť 2019        Jaké to je komentovat živě airshow? Michal Beran se této role ujal pro letošní ročník Aviatické pouti.

Letošní ročník Aviatické pouti nabídne řadu zajímavých vystoupení. „Obrovským magnetem bude letos kromě tradičního velmi kvalitního programu bezesporu česká premiéra závodu Red Bull Air Race, byť to bude jen „demo“ závod v podání našich reprezentantů Petra Kopfsteina a Martina Šonky,“ říká šéfredaktor Flying Revue Michal Beran, který bude letos pardubickou airshow přímo na místě komentovat společně s dlouholetou mateřskou moderátorkou Aviatické pouti Marií Schillerovou. 

Michal Beran není v oboru nováčkem, a tak ví, že živé komentování letecké show má svá specifika. „Letecké dny komentuji od roku 2012, kdy jsem začal v rodných Strakonicích, ale Aviatická pouť je přece jen při vší úctě k mému „mateřskému“ leteckému dnu svým rozsahem, důležitostí a návštěvností někde jinde, takže to pro mě bude i z tohoto pohledu nové a nejspíš i nesouměřitelné,“ říká.

red-bull-air-race-demo-martin-sonka-petr-kopfstein_2_-min0.jpg

» Přečtěte si také: Martin Šonka a Petr Kopfstein předvedou českým fanouškům Red Bull Air Race naživo
» Více o Aviatické pouti v sekci Aviatická pouť 2019

Nabídka na komentování letošní Aviatické pouti přišla z úst Jana Rudzinského z organizačního výboru, který hledal někoho, kdo disponuje jak odbornými znalostmi zejména v oblasti historie letectví i letecké techniky, tak má navíc má zkušenosti ze sportovního komentování. Věděl, že kromě práce pro Flying Revue Michal už od roku 2009 komentuje pro různé televizní stanice automobilové závody, především americkou sérii IndyCar pro televizní program Nova Sport, a tak Michala oslovil.

Michal Beran (vpravo) společně s Martinem Strakou jsou dlouholetými televizními komentátory špičkové americké formulové série IndyCar. Obr.: Archiv Michala Berana Zoom gallery
Michal Beran (vpravo) společně s Martinem Strakou jsou dlouholetými televizními komentátory špičkové americké formulové série IndyCar. Obr.: Archiv Michala Berana

„Je to pro mě obrovská čest a zároveň velká výzva. Při minulých ročnících AP jsem vždy obdivoval její komentátory, především nemohu nevzpomenout nezapomenutelného a v loňském roce bohužel zesnuvšího Jana Brskovského. Převzít po něm a dalších komentátorské žezlo na Aviatické pouti nebude nic jednoduchého,“ říká Michal s úctou. „Je to ale nabídka, která se neodmítá. Vždyť Aviatická pouť je dnes jedním ze tří nebo čtyř největších a nejuznávanějších leteckých podniků v Česku,“ dodává.  

» Deset čtenářů Flying Revue vyhrálo vstupenku na AP 2019 v této soutěži. Příště to můžete být třeba vy.

Komentování závodů v televizním studiu a živě venku na leteckém dnu má podle Michala Berana řadu společných prvků, ale také celou řadu odlišností. „Ve studiu máš ideální podmínky, nic tě neruší, na druhou stranu je tam více informačních zdrojů, které musíš zpracovávat a předat divákům.“ Průběžně je třeba vyhodnocovat obrazovou informaci, vlastní poznámky, sledovat originální zvuk vysílání a ze všeho vybrat v pravý čas to, co je pro diváka smysluplné a v reálném čase zpracovatelné. 

uvbioipol0.jpg

U živého komentování, navíc na leteckém dnu, kdy se hluk motorů mísí s vlastním hlasem přicházejícím zpět do ucha s ozvěnou a tedy se zpožděním, je třeba pracovat zase trochu jiným způsobem. „Venku, při komentování „živých“ akcí, je zase spousta vjemů, které musíš filtrovat,“ objasňuje Michal Beran. Je třeba rozlišit, co je pro komentování podstatné a co ne, často je nezbytné se vyrovnat s  ozvěnou vlastního hlasu, který přichází z reproduktorů z plochy.

„Na to pomůže jedině to, že se neposloucháš zvenku; musíš si  „vypnout“ uši a vnímat svůj hlas jen jakoby vnitřně.“ Dobrý komentátor musí také umět rozlišit, kdy má mluvit a kdy se odmlčet. „Musíš například počítat s tím, že když se před tebou a před diváky bude zrovna prohánět Mustang, tak můžeš říkat co chceš, a nikdo tě přes zvuk motoru neuslyší. Jindy je zase dobré nechat vystoupení vyniknout, na chvíli se úplně odmlčet a dopřát divákům možnost vychutnat si umění pilotů i krásu strojů bez rušivého komentáře,“ myslí si Michal Beran. 

Aviatickou pouť bude komentovat spolu s její dlouholetou moderátorkou Marií Schillerovou. „Myslím, že se budeme dobře doplňovat a už se na naši spolupráci moc  těším,“ říká Michal a zve diváky, aby určitě o víkendu 1. a 2. června 2019 na pardubické letiště přišli. 

Velkým lákadlem je podle něj již zmíněný „demo“ závod Air Race. Jedná se o premiéru před českým publikem přímo v Česku, a kdo ví, možná i o předpremiéru či první záblesk toho, že by se u nás v budoucnu mohl letět skutečný závod Air Race. „Je to opravdu jedinečná příležitost vidět létání mezi pylony naživo a kdo Air Race viděl zatím jen v televizi, rozhodně by si to neměl nechat ujít,“ myslí si šéfredaktor Flying Revue. Pro diváky je připravena i soutěž, při níž si budou moci vyzkoušet nafouknutí pylonu. 

Takže už za pár dní na viděnou a na slyšenou na Aviatické pouti 2019!

Jan Dvořák 

Flying Revue je mediálním partnerem akce. 

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Série & speciály > Aviatická pouť 2019 > Na komentování Aviatické pouti se moc těším. Je to velká výzva a radost, říká Michal Beran
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345