Napříč Afrikou s rotorem nad hlavou

13.2.2023 Jihoafrická předehra

Afrika je podmanivý kontinent. Zvlášť, když máte možnost ho poznat nejen ze země, ale i ze vzduchu. Jen jednou okusíte a musíte se vracet. A dostanete bláznivý nápad tenhle úžasný kus světa nejlépe procestovat celý. A když jste vírníkář, tak jak jinak než s rotorem nad hlavou.

Už brzy se máme vydat na naši vysněnou cestu z Jihoafrické republiky do Česka dvěma vírníky Autogyro Calidus Gyromotion. Ale začneme malou rozcvičkou. Zatím jsme totiž ještě v jihoafrickém Nelspruitu na severu JAR a potřebujeme přelétnout třetí vírník, který nás bude doprovázet, do Kapského města. A jelikož kontejner s našimi stroji ještě nepřistál, máme na to víc než týden času. Proč tedy k našemu plánu letu po pobřeží na jih nepřidat ještě Mosambik. Při našem loňském cestování Afrikou jsme byli pozvaní na ostrov Bazaruto a letos jsme rozhodnuti toto pozvání využít.

Let do Mosambiku vyžaduje letové povolení. Nechce se nám ale zahálet, než jej získáme, a tak si chceme alespoň prohlédnout zdejší pobřeží Indického oceánu. Naším mottem je pro tentokráte nic dopředu neplánovat, protože cesta je cíl. S tím ráno startujeme. Cestou nahlédneme také do Svazijska a Mosambiku, palivo doplňujeme  z kanystru na letišti v Kosibaai (FAKB). Nakonec místo plánované Sodwany nacházíme velmi přátelské přijetí a zázemí na letišti v Hluhluwe. A protože si aktuálně musíme vystačit s klasickým vírníkem (naše Gyromotion vírníky jsou ještě v kontejnerech na cestě), vezmeme za vděk kanystry a kolečky k jejich přepravě, abychom mohli doplnit palivo na zítra. Večer pak vyrážíme společně s mladým místním bush pilotem na večeři do hezké místní restaurace. Je z toho krásný večer plný zajímavého vyprávění o jeho práci. Létá totiž denně pro neziskovou soukromou organizaci PROJECT RHINO, která stráží před pytláky místní parky.

Povolení letu do Mosambiku jsme konečně dostali. A to díky pomoci našich známých v hlavním městě Mosambiku, Maputu, a také české firmě ABS Jet. Těšíme se, že po setkání s novým dealerem naší společnosti Nirvana pro Mosambik, jenž nás čeká v hlavním městě, budeme pokračovat na sever na letiště ve Vilankulo a potom na ostrov Bazaruto, cíl naší momentální cesty. Ale ouha. Naše povolení platí jen z mezinárodního letiště Kruger do Maputa a zpět. Takže pro nás celkem k ničemu. Navíc o další lety v Mosambiku bychom museli znovu žádat, a to navíc až po víkendu. Velká škoda, ale nás nic nerozhází. Zítra mám narozeniny, tak si půjčíme auto a pojedeme se potápět do známého diving centra Ponta do Ouro na jihu u hranic s JAR. Ten narozeninový den byl i přes původně neplánovaný průběh skutečně parádní.

Na pláži a pod vodou ale den utekl jako nic a my jsme opět na cestě. Zpátky na mezinárodní letiště Kruger a odsud k příteli Eugenovi na Chimp Eden. Mám tady vlastně opět důvod k oslavě. Právě jsem odlétal prvních 5 000 hodin na vírníku. Trvalo mi to 10 let a podařilo se mi navštívit stovky letišť a zažít krásné okamžiky ve vzduchu ve 40 zemích na třech kontinentech.

Text: Pavel Březina

Foto: P. Březina, M. Pavlík, J. Jindra

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 82-89 ve Flying Revue č. 1/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 5. ledna 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 1/2023 > Napříč Afrikou s rotorem nad hlavou

Flying Revue 1/2023

Předplatné + Předplatné jako dárek:

1234

Aplikace VFR Comm.:

Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.