1.11.2020
Natáčení letišť pro unikátní video databázi je náročná práce, ale zároveň neskutečný zážitek.
V první části tohoto článku, jsme zavítali na letiště Schwandorf (v ICAO kódu: EDPF), Schmidgaden (v ICAO kódu: EDPQ), Neumarkt in der Oberpfalz (v ICAO kódu: EDPO), Berching (v ICAO kódu: EDNI) a Beilngries (v ICAO kódu: EDNC) v Bavorsku. Tedy, můžeme dál pokračovat v letu!

![]()
OK-LEX a stojánce letiště Thalmässing-Waizenhofen
Bylo příjemné strávit čas na letišti v Beilngries, ale musíme dál. Je toho ještě dost před námi. Po odpoutání z dráhy 28 se nám naskýtá krásný pohled na město, s mnoha kopci v okolí a plavebním kanálem. V plánu je nyní letiště Thalmässing-Waizenhofen (v ICAO kódu EDPW), vzdálené od nás cca 11nm, tedy necelých 10 minut letu. Let je pohodlný a příjemný. Před vstupem do ATZ Jirka ladí frekvenci letiště 128,860 MHz a navazuje komunikaci. Ihned dostáváme informace v anglickém jazyce o provozu a také to, že je nutné vyčkávání na východní hranici ATZ po dobu 5 minut, kvůli seskokům parašutistů. Při 360° pravých zatáčkách debatujeme o velkém množství větrných elektráren v okolí. Vyhodnocujeme je jako velice nebezpečné pro provoz letiště. Dostáváme informaci z rádia, že musíme vyčkat dalších 10 minut. Nemilé, leč pochopitelné. Při pohledu na navigaci si Jirka všímá blízkého letiště Greding. Zjišťuje informace a přelaďuje na frekvenci 118,210 MHz. Na první zavolání nedostáváme žádnou odpověď. Chvilka vyčkávání. Druhý pokus o zavolání je úspěšný! Jirka se dohodl na letmém přistání. Dostáváme se na okruh a po čtvrté zatáčce jsme na finále dráhy 29. Jdeme na letmé přistání a ihned opět nahoru! Příjemně strávených pár minut při čekání na vstup k jinému letišti, že?

![]()
Letmé přistání na letišti Greding
Dostáváme informaci z letiště Thalmässing-Waizenhofen, že se můžeme přiblížit. S respektem pozorujeme obří větrné elektrárny na jižní části ATZ a jdeme na finále dráhy 35. Přistání proběhlo v poklidu a dráha je pěkně rovná. Rolujeme tedy k hangáru. Na malé letiště je zde celkem dost lidí. Po chvíli zjišťujeme, že je zde den otevřeného letiště. Jirka platí přistávací poplatek. Mezi tím přišla čtveřice parašutistů a vyptávají se na letadlo. Po chvilce přikyvování mému výkladu a nad tím, kolik s tímto letadlem navštívil Jirka zemí, se chtějí u letadla vyfotit. Rád plním. Na místě u vstupu na dráhu 17 je slyšet nahození motoru a parašutisté se rychle ohlíží, signálem rukou mi dávají „Auf Wiedersehen“ a utíkají k Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo! Na tomto letišti se poprvé setkávám na živo s tímto letadlem, je to úžasný stroj. Koukáme na vzlet a neskutečně rychlé stoupání. Chvilku čekáme, až parašutisté vyskáčou a než dosednou. Dostáváme od řídícího informaci, že můžeme odletět. Nasedáme, startujeme a jdeme na vzlet ve směru dráhy 17, točíme mírně na pravou stranu, s respektem se vyhnout větrným elektrárnám.

![]()
Pohled z letiště Thalmässing-Waizenhofen na přistávající Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo

![]()
Jižní strana ATZ letiště Thalmässing-Waizenhofen, celkem nebezpečné
V plánu je další letiště, tím je Eichstätt (v ICAO kódu EDPE). Vzdálené pouze 11nm a tedy pár minut letu ve směru 182°. Při příletu k ATZ Jirka navazuje kontakt s letištěm na frekvenci 123,00 MHz. S pěknou angličtinou jsme přivítáni a dostáváme instrukce, jak se přiblížit. Cestou obdivujeme krásné město a jeho památky, které se tyčí na vrcholcích kopečků kolem. Dostáváme se na pravý okruh, po větru dráhy 29 a obhlížíme provoz, vše je klidné. Dostáváme se na finále. Opravdu pěkně položené letiště. Po dosednutí dostáváme informaci kudy pojíždět a kde zaparkovat letadlo.

![]()
OK-LEX na stojánce letiště Eichstätt
Komunikace na letišti Eichstätt byla velice přátelská a dostáváme spoustu informací, dokonce i to, že mají objednaný nový stroj do flotily. Tím má být také Dynamic, jako je OK-LEX a i na „velkých papírech“a který prý bude první v oblasti. Po osvěžení místní perlivou vodou z baru na sebe kývneme. To znamená, že pokračujeme dál. Po zaplacení přistávacího poplatku jdeme zpět k letadlu a poté pojíždíme na vyčkávací místo u vstupu na dráhu 29. Čekáme na navijákový vzlet větroně.

![]()
Pěkný pohled na město Eichstätt po vzletu
Nyní je řada na nás a máme povolený vstup na dráhu a vzlet. Stačím ještě udělat pár fotografií a už jsme opět nad městem ve výšce 300 metrů. Nyní máme na trase letiště, u města Neuburg-Egweil (v ICAO kódu EDNJ). Které je vzdáleno 17nm, zato v těsné blízkosti CTR Ingolstadt a vojenského letiště Neuburg z jižní strany. Jirka navazuje kontakt na frekvenci 132,005 MHz. Pěkná angličtina od řídícího je místy doplněna pár slovíčky z němčiny, což mě trošku mate, ale Jirka rozumí a odpovídá. Letiště je bez provozu a vítr na nule. Přistání máme dohodnuté na dráhu 26. Dráha je travnatá a upravená opravdu dokonale. Po dosednutí a pojíždění máme informaci, kam zaparkovat letadlo. Letiště sice bez provozu, za to každý hangár je otevřený a je vidět, že se kolem letadel „pracuje“, spousta jich je také venku na stojánce.

![]()
OK-LEX na stojánce Neuburg-Egweil
Po vystoupení z letadla a cestou k věži nahlížíme do hangárů. Opravdu zajímavé kousky, jako například replika Messerschmittu v UL velikosti, nebo dvouplošníky, které jsem nebyl schopen identifikovat. Dále procházíme kolem krásného letadla Piper PA-30 Twin Comanche parkujícího přímo pod věží. Po vystoupání na věž se focení nabízelo samo. Chvilku se bavíme s řídícím, vysvětlujeme, co děláme, proč jsme přiletěli a jaké jsou další plány na let. Směje se dalšímu letišti, že pokud si uděláme procházku, je to příjemnější a rychlejší než letět, z důvodu oblétání CTR samozřejmě. Zajímavá nabídka, ale chodit pěšky rozhodně nechceme. Točíme přeci letiště pro Vás.

![]()
Pohled z věže Neuburg-Egweil na letoun Piper PA-30 Twin Comanche
Ani ne po patnácti minutách na letišti Neuburg-Egweil se opět připravujeme na vzlet. V plánu je tedy to blízké letiště Burgheim. Bohužel, kvůli přítomnosti CTR Ingolstadt, musíme let prodloužit o dalších 10nm. Jirka mi mezitím podává informace o dalším letišti. To už se dostáváme na „roh“ CTR a otáčím OK-LEXe na jih, na směr letiště Burgheim. Jirka již má naladěnou frekvenci 134,410 MHz, kde dostáváme informaci o letišti a jak se přiblížit. Opět v pěkné angličtině. Vyhledáváme letiště u městečka, dráha je vidět na jižní straně, nečekaně je paralelně k silnici, docela zajímavé. Letíme po okruhu pravého k dráze 32. Dostáváme se na finále, jsme docela vysoko a tak se Jirka rozhoduje, prolétáme nad drahou a opakujeme. Na podruhé jsme na přiblížení správně a sedáme. Parkujeme u silnice a prohlížíme si letiště. Plánujeme jít k hangáru, který je oddělený silnicí. Tedy rozhlédnout se, nechat projet auto a pak přeběhnout. No, tohle nezažijete na mnoha letištích. Jsme pěkně přivítáni a opět nastupuje to, co už znám i já z paměti. Vysvětlujeme, co děláme.

![]()
Pěkný pohled na letiště Burgheim
Koukáme na přistávající parašutisty, následované Cessnou 172, která je „vyprovází“. Máme informaci o 10 minutovém okně na odlet. Jdeme tedy opět přes silnici, nasedáme a letíme. V plánu je to, na co jsem se opravdu hodně těšil. Vojenské letiště Neuburg (v ICAO kódu ETSN), vzdálené do necelých 2 nm!

![]()
OK-LEX parkující u silnice na letiště Burgheim
Je dobrou otázkou zda nás pustí do prostoru, na přistání ani nepomýšlíme. Jdeme tedy do vzduchu a točíme se na západní straně ATZ, je dostatek času na naladění frekvence věže Neuburg 122,10 MHz a Jirka zkouší navázat komunikaci. Překvapivě okamžitá zpětná vazba a vež letiště Neuburg reaguje. Máme povolení ke vstupu do CTR, letiště bez provozu, udržujte výšku 1000 stop na průlet nad drahou. Jsme překvapeni a nastupuje radost. Je to poprvé co prolétám nad vojenským letištěm a pohled shora je fantastický. Leč, bez letadel je to skoro pusté. I tak si pohled dolů užíváme. Jirka informuje věž Neuburg o dalším postupu, poděkuje za vstřícnost a informuje o přeladění na další vojenské letiště ETSI Ingolstadt 125,250 MHz. Neuvěřitelné, odpovídají kladně a bez problémů nás pouští s totožnou instrukcí. Jirka žádá o možnosti průletu nad drahou 07R/25L. Opět bez problémů. Zde je již pohled o mnoho zajímavější. Pod námi jsou velké přepravní letouny, stíhací letouny a na severní straně letiště, u komerčního terminálu, je pár dopravních letadel. Nevšední zážitek! Jirka mi dává instrukci, abych letěl pěkně rovně nad drahou. Chápu, potřebujete pěkné záběry.

![]()
Přelet vojenského letiště Ingolstadt byl opravdu velkým zážitek
Tak a teď už máme namířeno domů. Opravdu perfektní den. Jirka má v plánu ještě jedno letiště a to je taková ta třešnička na pomyslném leteckém dortu dnešního dne. Tím je letiště EDNB Arnbruck, vzdálené od nás 62nm, tedy poklidné půl hodinové prolétnutí. Blížíme se ke kopcům a rozeznávám správně Šumavu! Tedy tu Německou. Jirka přikyvuje a užíváme si krásný výhled! Jirka se snaží navázat komunikaci s letištěm na frekvenci 118,555 MHz, ale přes kopce se nedaří. Nedivím se, je to letiště položené v dolíku, mezi dvěma celkem vysokými kopci! Netypický okruh je nutností, s výrazným klesáním a kopírováním terénu jihozápadního svahu. Zde se již daří navázat komunikace a letiště nás vítá perfektní angličtinou. Finále je opravdu pěkné a dosednutí na asfaltovou dráhu pohodlné. Parkujeme dle instrukcí na severní straně, tedy před hangáry. Tak, poslední letiště. Jirka navazuje opět s řídícím rozhovor a dnes naposled vysvětluje, proč jsme přilétli.
Zjišťujeme, že jsme za celý den nic nejedli a shodou okolností je přímo na letišti fantastická restaurace, která vybízela k návštěvě. Lehké podlehnout. Dáváme si, jak jinak, opravdu dobré jídlo, hodnotíme den a relaxujeme ještě v příjemném zářijovém dni. Následný odlet z dráhy 35 a přelet kopců německé Šumavy, směrem k České republice byl opravdovým zážitkem.

![]()
OK-LEX na letišti Arnbruck, jdeme jíst
Zde to už dobře znám a rozeznávám vodní nádrž Nýrsko a užívám si poklidného letu. Jirka standardně navazuje komunikaci s FIC Praha na 126,100 MHz a tím se loučíme s Německem. Úžasný výlet, nebo práce? Těším se na další natáčení!
Autor článku: Tomáš Zach
Foto: archiv autora



Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »